Gå til innhold
Arkivverket

Stedsangivelse: Østfold, Hvaler, Rybergtangen

Lars Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Har prøvd å finne ut hvor stedet "Rybergtangen" på Hvaler er idag. Jeg har foreløpig ikke funnet noe sted angitt idag som skulle kunne passe med denne stedsangivelsen..

Stedet er oppgitt i kirkebøkene ved Anders Caspersen sin død i 1859 (#1):

https://media.digitalarkivet.no/view/391/216

Ved søk på Nasjonalbiblioteket, så er det bygdebøkene for Hvaler som kommer opp med hele 3 treff i disse 2 bøkene.. Treffene er relatert til mine hendelser listet over.

Jeg har gått over matrikkelen 1838 og 1886 for Østfold/Hvaler, uten å kunne identifisere stedet i disse.

Et Googlesøk på Rybergtangen har vist meg at det ikke kun er jeg som har søkt etter stedet tidligere, da det er lagt ut etterlysning om dette på Hvaler Kulturvernforening sine sider også, med henvisning til samme dødsfall og et par faddere som brukte dette som etternavn ved en dåp i 1860 (den ene er enken til Anders Caspersen):

https://hvalerkulturvernforening.wordpress.com/historiske-blikk/

På vestsiden av Kirkøy finner jeg et sted som idag er angitt til Riberg:

https://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&zoom=14&layers=1002,1013,1014,1015&lat=6554273.69&lon=270542.60&markerLat=6554411.201171874&markerLon=270595.48961023486&panel=Seeiendom&showSelection=false&sok=Riberg

Jeg har også søkt litt enkelt etter enken etter Anders Caspersen, Helene Andersdatter Lundblad (født 1801 og død 1888), i FT 1865 og FT 1875, men har ikke klart å gjenfinne henne enda heller. Om det skulle være slik at hun fortsetter å bo på "Rybergtangen".

Er det noen som har noe mer informasjon om Rybergtangen de kunne delt? Hvor ligger stedet idag etc? Basert på familiens boende ellers, vil jeg tro det er på Kirkøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det hjelper noe særlig i forhold til ditt egentlige spørsmål: dette er vel en god kandidat til Helene Andersdatter Lundblad, bosatt i Glemmen sokn, Fredrikstad pg ved FT 1875,

016 Helena Lønblad - 0026 Nygaard Gulbergsiden - 005 Gulbergsiden, Lahelle, Lahellemoen og Bilet - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0132L Fredrikstad prestegjeld, Glemmen sokn - Digitalarkivet

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052023004710

Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helen døde 12. desember 1888 på Kasa, som er på Kirkøy, så det er vel da ikke usansynlig at Rybergtangen også er det. Jeg har aldri hørt det navnet før bprtsett fra at det

er nevnt i Hvaler bugdebok om Anders Caspersen.

Døde og begravede 1888, side 304.  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5759&idx_id=5759&uid=ny&idx_side=-282

Eller kanskje det er en annen Helene ettersom Hun som gifter seg med Anders Caspersen hetter Helene Andersdtr Lønblad, og hun som dør i 1888 heter Helene Caspersdtr Lundblad.

Det er Hvaler bygdebok s 366 som sier at hun( kona til Anders Caspersen)  døde på Kasa i 1888.

Men disse hadde vel ikke noen barn. Han hadde 2 barn i forrige ekteskap. Det ser ut som om Anders Caspersen var på Skjelsbu da de giftet seg senere på Kilebryggen, Lekvoillen, Snekotta, Korshavn og Rybergtangen. Disse msiste stedene er på Kirkøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Kjell Halvorsen said:

Uten at det hjelper noe særlig i forhold til ditt egentlige spørsmål: dette er vel en god kandidat til Helene Andersdatter Lundblad, bosatt i Glemmen sokn, Fredrikstad pg ved FT 1875,

016 Helena Lønblad - 0026 Nygaard Gulbergsiden - 005 Gulbergsiden, Lahelle, Lahellemoen og Bilet - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0132L Fredrikstad prestegjeld, Glemmen sokn - Digitalarkivet

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052023004710

Kjell H.

Hjelper med andre spørsmål også! 🙂

Det er nok henne ja. Finner henne som utflyttet fra Hvaler 1. mai 1866, og registrert som innflyttet i Glemmen 1865. Tror det kan være derfor jeg ikke har klart å finne henne i 1865 tellingen enda... 

Når hun gifter seg med Anders Caspersen ser det ut som om hun har blitt skrevet inn som Helene Andersdatter Lönblad. Jeg har andre opptegninger på henne som Lundblad også, så jeg vil tro at det er bare hvordan dette har blitt skrevet inn i kirkebøkene som differensierer, ikke så langt fra hverandre i uttale. 

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Anne Hildrum said:

Helen døde 12. desember 1888 på Kasa, som er på Kirkøy, så det er vel da ikke usansynlig at Rybergtangen også er det. Jeg har aldri hørt det navnet før bprtsett fra at det

er nevnt i Hvaler bugdebok om Anders Caspersen.

Døde og begravede 1888, side 304.  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5759&idx_id=5759&uid=ny&idx_side=-282

Eller kanskje det er en annen Helene ettersom Hun som gifter seg med Anders Caspersen hetter Helene Andersdtr Lønblad, og hun som dør i 1888 heter Helene Caspersdtr Lundblad.

Det er Hvaler bygdebok s 366 som sier at hun( kona til Anders Caspersen)  døde på Kasa i 1888.

Men disse hadde vel ikke noen barn. Han hadde 2 barn i forrige ekteskap. Det ser ut som om Anders Caspersen var på Skjelsbu da de giftet seg senere på Kilebryggen, Lekvoillen, Snekotta, Korshavn og Rybergtangen. Disse msiste stedene er på Kirkøy.

Hei igjen Anne!

Jeg tror Lönblad og Lundblad bare er hvordan presten evnt har hørt navnet. Det er ingen andre beskrevet i bygdebøkene eller kirkebøkene som het Caspersen/Kaspersen som skulle vært passende.

Nei, jeg finner ingen barn på disse 2, men prøver å nøste meg opp til hvem hun var, når hun kom til Norge etc. Da har det blitt til at det blir litt "prosjekt" for å få frem data på henne også, selvom det ikke har noen praktisk konsekvens for meg. 🙂

Ja, det er alle de andre stedene som får meg til å anta at dette er Kirkøy også. Legger inn steder i slektsprogrammet jeg bruker med hjelp av kart, så hadde vært galant å få plassert ut stedet Rybergtangen, slik at det stemmer med virkeligheten. Siden stedet har et par hendelser, så er det derfor jeg jakter litt på det også. 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider