Solveig D. Halvorsen Skrevet September 2, 2019 Del Skrevet September 2, 2019 (endret) Hei, Jeg har i lengre tid forsøkt å finne min oldemors bror i sjømannsrullene. Men etter mye søking tror jeg at årsaken til at jeg ikke finner han er at sjømennene ble registrert i fylket de reiste fra. Stemmer det? Om dette stemmer, betyr det at hans hovedkort ligger under Nordland, siden hans førstereis var fra Steigen. Siden disse rullene/kortene fra Nordland ikke er digitalisert enda lurer jeg på hvor jeg kan henvende meg for å finne disse opplysningene om han? Navn: Norman Andreas Olsen (Olssen) f.19.03.1893 Endret September 2, 2019 av Solveig D. Halvorsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet September 2, 2019 Del Skrevet September 2, 2019 (endret) 20 minutter siden, Solveig D. Halvorsen skrev: Hei, Jeg har i lengre tid forsøkt å finne min oldemors bror i sjømannsrullene. Men etter mye søking tror jeg at årsaken til at jeg ikke finner han er at sjømennene ble registrert i fylket de reiste fra. Stemmer det? Om dette stemmer, betyr det at hans hovedkort ligger under Nordland, siden hans førstereis var fra Steigen. Siden disse rullene/kortene fra Nordland ikke er digitalisert enda lurer jeg på hvor jeg kan henvende meg for å finne disse opplysningene om han? Navn: Norman Andreas Olsen (Olssen) f.19.03.1893 Din mann? Ser at det står at han er født i Bodø. Norman Andrew Olsson United States World War II Draft Registration Cards, 1942 Name: Norman Andrew Olsson Event Type: Draft Registration Event Date: 27 Apr 1942 Event Place: Las Animas, Bent, Colorado, United States Age: 49 Race: White Complexion: Light Employer: State Of Colorado Birth Date: 19 Mar 1893 Birthplace: Bede, Norway Relative's Name: O A Ohlson Eye Color: Blue Hair Color: Brown Height: 5 10 Weight: 196 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QKC4-HNG7 View the original document. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9B1-99BC-Z?cc=1861144&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQKC4-HNG7 ---- Norman A Olssen United States Census, 1940 Name: Norman A Olssen Event Type: Census Event Date: 1940 Event Place: Election Precinct 2, Bent, Colorado, United States Gender: Male Age: 47 Marital Status: Married Race: White Race: White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household: Head Birthplace: Norway Birth Year (Estimated): 1893 Last Place of Residence: Same House Household Role Sex Age Birthplace Norman A Olssen Head Male 47 Norway Esther A Olssen Wife Female 45 Texas David E Olssen Son Male 18 Colorado Norma N Olssen Daughter Female 11 Colorado https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VR6S-DLF View the original document. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9MR-C2LH?personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AVR6S-DLF Endret September 2, 2019 av Ann-Mary Engum Solveig D. Halvorsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig D. Halvorsen Skrevet September 2, 2019 Forfatter Del Skrevet September 2, 2019 (endret) Hei, Ja, det er vår Normann. Har alle opplysninger om han fra USA, og kontakt med etterkommerne, men mangler altså noen brikker i forhold til hvor han reiste etter avgang Norge. At det står Bodø i papirene fra USA har nok mest med å gjøre at Bodø er nærmeste by. Jeg har også det meste om han i Norge, fra folketellingene og dåpen. Er vel bare konfirmasjonen jeg ikke har. Han er døpt i Steigen, og opplyst som sjømann i folketellingen fra 1910 av sin mor som er bosatt i Steigen. Endret September 2, 2019 av Solveig D. Halvorsen Ann-Mary Engum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet September 2, 2019 Del Skrevet September 2, 2019 Greit å legge ved telling 1910: " Antatt oppholdssted: Frankrige" Tellingskrets: 009 Søberg - Skaarvaagen - Strømsjø og Wikan Bosted land: 0044 Strømsjøen Tilbake til søkRapporter SkannetHBR Person: 005 Normann Olsen Første Forrige Neste Siste Vis tabell PERMANENT ID: pf01036940003953 Rolle: - Husholdningsnr: 02 Personnr: 005 Familiestilling: s Sivilstand: ug Yrke: Sjømand Kjønn: m Alder: - Fødselsdato: 1893-03-19 Fødested: Stegens Pr. Bostatus: f Sedvanlig bosted: - Antatt oppholdssted: Frankrige Merknader: - Mer informasjon: Arbeidsledig: - Trossamfunn: s Sykdomstilstand: - Sykdomsvarighet: - Forsørgers livsstilling: - Slektsskap med ektemann: - Tilflyttet: - Adresse ved forrige telling: - Flyttet fra adresse: - Bygning for natteopphold: - Statsborgerskap: n Etnisitet / fars etnisitet: - Mors etnisitet: - Språk: - Etasje: - Skole: - Hjemstavnskommune: - Sted ved forrige telling: - Flyttet fra sted: - Beboere: 001 Daniel Hansen H.nr: 01 Alder/født: 1845-04-22 Fødested: Stamnes Pr. Helgeland Bostatus: b Familiestilling: Losjerende Sivilstand: e %ug% Yrke: Fisker 002 Anna Svendsen H.nr: 02 Alder/født: 1864-08-24 Fødested: Stegens Pr. Bostatus: b Familiestilling: Losjerende Sivilstand: g Yrke: Husgjerning m. m. 003 Kristofa Edvardsdatter H.nr: 02 Alder/født: 1896-07-08 Fødested: Stegens Pr. Bostatus: b Familiestilling: d Sivilstand: ug Yrke: Husgjerning m. m. 004 Elma Edvardsdatter H.nr: 02 Alder/født: 1902-02-20 Fødested: Bardo Pr. Bostatus: b Familiestilling: d Sivilstand: ug Yrke: Datter 005 Normann Olsen H.nr: 02 Alder/født: 1893-03-19 Fødested: Stegens Pr. Bostatus: f Familiestilling: s Sivilstand: ug Yrke: Sjømand Kildeinformasjon: Folketelling 1910 for 1867 Bø herred Gå til kilde Fylke: Nordland Kommune (1947): Bø Geografisk område: Bø komm. Lofoten og Vesterålen fogd. Startår: 1910 Sluttår: 1910 Tellingskrets: 009 Søberg - Skaarvaagen - Strømsjø og Wikan Bosted land: 0044 Strømsjøen Matr.nr/Gnr: 39 Løpenr/Bnr: under 26 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036940003953 Solveig D. Halvorsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig D. Halvorsen Skrevet September 2, 2019 Forfatter Del Skrevet September 2, 2019 Dåpen: https://media.digitalarkivet.no/view/6700/34960/38 Men som sagt, jeg lurer mest på hvor jeg kan finne hovedboken/sjømansrullene for Nordland :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet September 2, 2019 Del Skrevet September 2, 2019 9 minutter siden, Solveig D. Halvorsen skrev: Dåpen: https://media.digitalarkivet.no/view/6700/34960/38 Men som sagt, jeg lurer mest på hvor jeg kan finne hovedboken/sjømansrullene for Nordland 🙂 Konfirmasjon i Bø 13/10-1907. Norman Andreas Olsen Nr 38 https://media.digitalarkivet.no/view/4753/210 Solveig D. Halvorsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet September 2, 2019 Del Skrevet September 2, 2019 1 time siden, Solveig D. Halvorsen skrev: Hei, Jeg har i lengre tid forsøkt å finne min oldemors bror i sjømannsrullene. Men etter mye søking tror jeg at årsaken til at jeg ikke finner han er at sjømennene ble registrert i fylket de reiste fra. Stemmer det? Om dette stemmer, betyr det at hans hovedkort ligger under Nordland, siden hans førstereis var fra Steigen. Siden disse rullene/kortene fra Nordland ikke er digitalisert enda lurer jeg på hvor jeg kan henvende meg for å finne disse opplysningene om han? Navn: Norman Andreas Olsen (Olssen) f.19.03.1893 Du kan prøve å be om oppslag. https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning Solveig D. Halvorsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig D. Halvorsen Skrevet September 2, 2019 Forfatter Del Skrevet September 2, 2019 4 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev: Konfirmasjon i Bø 13/10-1907. Norman Andreas Olsen Nr 38 https://media.digitalarkivet.no/view/4753/210 Supert! Tusen takk 😊 Ann-Mary Engum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet September 2, 2019 Del Skrevet September 2, 2019 (endret) I følge DOI (Declaration Of Intention), datert 23. april 1924 - så reiste han fra Bergen med skipet Aurora og ankom Philadelphia, Pennsylvania 15. oktober 1911. Siste oppholdssted var oppgitt som Stromsjo (Strømsjø). The Colorado, State and Federal Naturalization Records, 1868-1990 Name: Norman Andreas Olssen Relation to Head: Head Record Type: Naturalization Birth Date: 19 Mar 1893 Birth Place: Bodo, Norway Arrival Date: 15 Oct 1911 Arrival Place: Philadelphia Pennsylvania Naturalization Place: Denver, Denver, Colorado, USA Spouse: Esther Olssen I PFC (Petition For Citizenship) 1. juli 1925 og OOA (Oath Of Allegiance) 4. februar 1931 - oppga han samme skip (Aurora) fra Bergen, men oppga ankomst til 1. oktober Philadelphia, Pennsylvania. Siste oppholdssted oppgitt som Bodo (Bodø). The Colorado, State and Federal Naturalization Records, 1868-1990 Name: Norman Andrew Olsson Relation to Head: Head Record Type: Naturalization Birth Date: 19 Mar 1893 Birth Place: Bodo, Norway Arrival Date: 1 Oct 1911 Arrival Place: Philadelphia, PA Naturalization Place: Denver, Denver, Colorado, USA Spouse: Esther Axelia Olssen Det finnes også en DOI fra Texas datert 14. desember 1911. Det er kun opplyst Norman som fornavn, yrke; sjømann (sailor), f. 19. mars 1893, f. sted Bodø. Oppga utreist fra Christiana?, Norge og ankomst Philadelphia, PA den 2. april 1911 med skipet Kotonea? (litt vanskelig å tyde). Oppga siste bosted som Bodø og nåværende bosted i New York. The Texas, Naturalization Records, 1852-1991 Name: Norman Olsan Certificate Age: 18 Record Type: Declaration Birth Date: 19 Mar 1893 Birth Place: Bodo, Norway Arrival Date: 2 Apr 1911 Arrival Place: Philadelphia, Penn, Pennsylvania Certificate Date: 14 Dec 1911 Certificate Place: Del Rio, Texas, USA Endret September 2, 2019 av Egil Johannessen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig D. Halvorsen Skrevet September 3, 2019 Forfatter Del Skrevet September 3, 2019 (endret) 17 timer siden, Egil Johannessen skrev: I følge DOI (Declaration Of Intention), datert 23. april 1924 - så reiste han fra Bergen med skipet Aurora og ankom Philadelphia, Pennsylvania 15. oktober 1911. Siste oppholdssted var oppgitt som Stromsjo (Strømsjø). The Colorado, State and Federal Naturalization Records, 1868-1990 Name: Norman Andreas Olssen Relation to Head: Head Record Type: Naturalization Birth Date: 19 Mar 1893 Birth Place: Bodo, Norway Arrival Date: 15 Oct 1911 Arrival Place: Philadelphia Pennsylvania Naturalization Place: Denver, Denver, Colorado, USA Spouse: Esther Olssen I PFC (Petition For Citizenship) 1. juli 1925 og OOA (Oath Of Allegiance) 4. februar 1931 - oppga han samme skip (Aurora) fra Bergen, men oppga ankomst til 1. oktober Philadelphia, Pennsylvania. Siste oppholdssted oppgitt som Bodo (Bodø). The Colorado, State and Federal Naturalization Records, 1868-1990 Name: Norman Andrew Olsson Relation to Head: Head Record Type: Naturalization Birth Date: 19 Mar 1893 Birth Place: Bodo, Norway Arrival Date: 1 Oct 1911 Arrival Place: Philadelphia, PA Naturalization Place: Denver, Denver, Colorado, USA Spouse: Esther Axelia Olssen Det finnes også en DOI fra Texas datert 14. desember 1911. Det er kun opplyst Norman som fornavn, yrke; sjømann (sailor), f. 19. mars 1893, f. sted Bodø. Oppga utreist fra Christiana?, Norge og ankomst Philadelphia, PA den 2. april 1911 med skipet Kotonea? (litt vanskelig å tyde). Oppga siste bosted som Bodø og nåværende bosted i New York. The Texas, Naturalization Records, 1852-1991 Name: Norman Olsan Certificate Age: 18 Record Type: Declaration Birth Date: 19 Mar 1893 Birth Place: Bodo, Norway Arrival Date: 2 Apr 1911 Arrival Place: Philadelphia, Penn, Pennsylvania Certificate Date: 14 Dec 1911 Certificate Place: Del Rio, Texas, USA Hei, Takk for hjelpen. Vi har det meste av informasjon om han fra USA, også disse papirene 🙂 Jeg har til og med funnet ut at skipet Aurora lå til kai i Philadelphia i tidsrommet han opplyser at han har ankommet USA, og jeg har fått tilsendt noen sider fra dagboken til skipet. I denne dagboken noterte skipperen hvem som mønstret av og på skipet, hvilken last de hadde om bord m.m. Men, ingenting står i det gitte tidsrommet om at Norman hadde mønstret av. For å finne ut når han mønstret på Aurora må jeg reise til Larvik på Sjøfartsmuseet for å lese i dagboken til Aurora selv. Derfor ville det vært lettere å finne Sjømannskortet hans, som da skal si noe om hvor han jobbet og når han reiste fra Steigen. Han har nok først reist som hvalfanger fra Steigen, og så tatt nytt hyre i Christiania med Aurora - som fraktet plank til USA. Det er i alle fall min teori 🙂 Kantonea er et Dansk skip, så her her har jeg ikke funnet særlig mye informasjon. Endret September 3, 2019 av Solveig D. Halvorsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet September 3, 2019 Del Skrevet September 3, 2019 På 2.9.2019 den 10.23, Solveig D. Halvorsen skrev: Hei, Jeg har i lengre tid forsøkt å finne min oldemors bror i sjømannsrullene. Men etter mye søking tror jeg at årsaken til at jeg ikke finner han er at sjømennene ble registrert i fylket de reiste fra. Stemmer det? Om dette stemmer, betyr det at hans hovedkort ligger under Nordland, siden hans førstereis var fra Steigen. Siden disse rullene/kortene fra Nordland ikke er digitalisert enda lurer jeg på hvor jeg kan henvende meg for å finne disse opplysningene om han? Navn: Norman Andreas Olsen (Olssen) f.19.03.1893 Spør Arkivverket Spørsmål og svar om arkiver som oppbevares i Riksarkivet og statsarkivene. Råd og veiledning for å finne fram til arkivmateriale. Vi svarer ikke på spørsmål som krever oppslag i kilder. Les mer. ---- Prøv denne: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig D. Halvorsen Skrevet September 3, 2019 Forfatter Del Skrevet September 3, 2019 3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev: Spør Arkivverket Spørsmål og svar om arkiver som oppbevares i Riksarkivet og statsarkivene. Råd og veiledning for å finne fram til arkivmateriale. Vi svarer ikke på spørsmål som krever oppslag i kilder. Les mer. ---- Prøv denne: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/ Takk 😊 Jeg har sendt en forespørsel dit også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet September 3, 2019 Del Skrevet September 3, 2019 Solveig: Har sendt deg en PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå