Gå til innhold
Arkivverket

Apollo salon i Bergen.

Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Noen som vet noe om Apollo Salon? Hvor lå det og hva var det?

Jeg har googlet uten å bli noe klokere, men når jeg søker på nasjonalbiblioteket i gamle aviser ser jeg at det fra siste halvdel på 1800-tallet blir annonsert at det ofte avholdes ball og maskeradeball der..

mvh Reidun Haugs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Apollo ha vært et skip eller skute? Finner bare omtale av Apollo Salon i Bergens Tidende uten at adresse er angitt.

Ser ellers ut at Apollo Salon i Christiania var et lokale på Klingenberg:

Capture.JPG

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apollo Salon i Bergen er omtalt i Bergens Tidende i en relativt kort tidsperiode, primært 1860 til 1884. Det ser også ut til at det er samme arrangør som står bak mange av ballene (Nielsen - reder?). Dersom dette lokalet hadde vært i en bygning ville jeg forventet å finne mer informasjon om bygningen/lokalet både før og etter denne tidsperioden. Dette får meg til å tro at lokalet var av midlertidig karakter, typisk et skip/skute. Navnet Apollo har også en maritim klang. Billettene til ballet måtte også ofte hentes hos en handelsmann i Bergen. Dette tyder på at Apollo Salon ikke hadde en egen billettluke eller administrasjon, noe som ville vært unaturlig dersom lokalet hadde vært et festlokale i byen. Et kjapt søk på nb.no viser at det var skip innom Bergen som het Apollo på 1800-tallet.

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Frank.

For meg virker det som det er et underholdningssted der de arrangerer maskeradeball, aftenunderholdning og søndagsball.

Min tipp-tippoldefar, Hans Pedersen Qvam, leier her ut Apollo Salon, han var  Smedemester.. 

Har sett gjennom Bergen for 100 år siden av Stein Tore Davidsen. Tenkte det ville være naturlig at stedet ville være med om det var av stor betydning, men altså ikke nevn der.

Jeg er uansett veldig nysgjerrig😀

E0DD20EF-FAEC-4755-8B29-E758D9038955.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Apollo Salon i Bergen, Reidun ønsker info om, jf. #4.

Det må ha vore ein velkjend institusjon i Bergen sidan det tydelegvis ikkje var behov (stort sett) for å fortella lesarane kor dette var. Men, eg har funne éin annonse som plasserer Apollo Salon sentralt i byen: "Apollo Salon, Bal, 2den og 3die Paaskedag fra Kl. 7. Indgang er fra vestre Skostrædet foran Salonen."

image.png.adb64e9c9cde173cef93cdb5ae8ea80a.png

(Bergen Adressecontoirs Efterretninger 19.4.1862, https://www.nb.no/items/5dd7b6bdfcf77cab356542aaab73e476?page=9&searchText=salon)

Ut frå dette er det kanskje muleg for ein interessert å lokalisera staden via panteregister, event. også gjennom at den første eigaren ser ut til å ha vore ein P. Nielsen:

image.png.f053c4c5a3a491c8fd50c2b9ba728092.png

(Bergen Adressecontoirs Efterretninger 4.1.1862)

den aller første annonsen (eg har funne) fortel oss at dette kun var for "honette" folk:

image.png.1b23ac2dc452737311754b2a2bfb5c65.png

(Bergen Adressecontoirs Efterretninger 5.10.1862)

Men Hans Pedersen Qvam (#4) hadde nok ikkje noe som helst med dette etablissementet å gjera. Annonsen i #4 er nok tre annonsar, først ein for Apollo Salon som er til leige, deretter ein for ein stor eigedom sør for Bergen som er til sals ("Adressecontoret anviser"), og til sist er det ein "familiebekvemmelighed" i ein eigedom i Slotsgaden som er til leige, ved Smedemester H. P. Qvam.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Det er Apollo Salon i Bergen, Reidun ønsker info om, jf. #4.

Det må ha vore ein velkjend institusjon i Bergen sidan det tydelegvis ikkje var behov (stort sett) for å fortella lesarane kor dette var. Men, eg har funne éin annonse som plasserer Apollo Salon sentralt i byen: "Apollo Salon, Bal, 2den og 3die Paaskedag fra Kl. 7. Indgang er fra vestre Skostrædet foran Salonen."

image.png.adb64e9c9cde173cef93cdb5ae8ea80a.png

(Bergen Adressecontoirs Efterretninger 19.4.1862, https://www.nb.no/items/5dd7b6bdfcf77cab356542aaab73e476?page=9&searchText=salon)

Ut frå dette er det kanskje muleg for ein interessert å lokalisera staden via panteregister, event. også gjennom at den første eigaren ser ut til å ha vore ein P. Nielsen:

image.png.f053c4c5a3a491c8fd50c2b9ba728092.png

(Bergen Adressecontoirs Efterretninger 4.1.1862)

den aller første annonsen (eg har funne) fortel oss at dette kun var for "honette" folk:

image.png.1b23ac2dc452737311754b2a2bfb5c65.png

(Bergen Adressecontoirs Efterretninger 5.10.1862)

Men Hans Pedersen Qvam (#4) hadde nok ikkje noe som helst med dette etablissementet å gjera. Annonsen i #4 er nok tre annonsar, først ein for Apollo Salon som er til leige, deretter ein for ein stor eigedom sør for Bergen som er til sals ("Adressecontoret anviser"), og til sist er det ein "familiebekvemmelighed" i ein eigedom i Slotsgaden som er til leige, ved Smedemester H. P. Qvam.

Tusen tusen takk💖, dette var til stor hjelp. Skal sette meg ned og lete om litt👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider