Gå til innhold
Arkivverket

Østfold/Akershus: Malene Larsdatter f. 1751, datter av Lars Helgesen Stokstad og Anne Larsdatter Unås i Hobøl. Endte hun i Kråkstad?

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Jeg har ei Malene Larsdatter som jeg ikke har klart å plassere og mistenker at hun er datter av Lars Helgesen Stokstad og Anne Larsdatter Unås i Hobøl.

Dette paret ble trolovet 12. sept. 1745 og gift 2. jan. 1746. De bodde på en plass under Kråkerud i Hobøl.

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Trolovede 1745-1747, Side 45

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Viede 1745-1750, Side 67

De fikk tre barn:

Lars, døpt 17. mars 1748. Gravlagt 26. mai 1748, «8 uger 2 dage».

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1748, Side 27

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Døde og begravede 1746-1748, Side 104

Magdalene, døpt juli 1749. Gravlagt 25. april 1751, «2 aar».

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1750, Side 30

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Døde og begravede 1750-1752, Side 106

Malene, døpt 19. sept. 1751.

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1752, Side 34

Anne Larsdatter ble gravlagt 35 år gammel 24. okt. 1756. Lars Helgesen giftet seg på nytt med Marthe Olsdatter Rød, trolovet 11. juni 1757.

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Døde og begravede 1756-1758, Side 109

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Trolovede 1757-1760, Side 49

Lars Helgesen ble gravlagt 18. mars 1801, 83 år gammel.

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Kronologisk liste 1799-1801, Side 312

Jeg har ikke funnet skifter etter dem.

Datteren Malene Larsdatter, født 1751, finner jeg ikke videre spor av i Hobøl, så kanskje endte hun i nabosognet Kråkstad?

------

Min Malen Larsdatter ble forlovet 4. april og gift 2. mai 1789 i Kråkstad med Lars Hanssen (ukjent opphav). Hun er oppgitt med bosted Asperud, mens hans bosted mangler. Kausjonister ved forlovelsen var Mads Fenstad og Hans Simensen Asperudpladsen.

Akershus fylke, Kråkstad, Ski i Kråkstad, Ministerialbok nr. I 2 (1786-1814), Trolovede 1789, Side 112

Ei Malene Larsdatter ble konfirmert fra Skotbu i Kråkstad i 1769, og dette kan godt være samme person.

Ved folketellingen 1801 finner vi dem som husmannsfolk under Hjell med datteren Helene.

Her er Lars Hanssen oppgitt å være 43 år, Malene Larsdatter 50 år og datteren Helene 9 år.

Helene ble konfirmert 1809 og ble gift med Christian Sandersen 30. des. 1826. Forlovere var Thomas Larssen, Myhrer i Krogstad og Tosten Tostensen Østereng. Begge gangene er hun oppgitt med adressen «Hieldspladsen», så foreldrene var fortsatt husmannsfolk under gården Hjell.

Helene er etter folketellingen født 1792, men ifølge vielsen født 1794. Jeg har ikke funnet hennes dåpsinnføring.

Helene Larsdatter og Christian Sandersen var plassfolk under Myrer og Tranås, og hadde barna:

Svend, født 5. okt. 1827

Maren, født 25. juni 1829

Anne Maria, født 3. juli 1833

Fadderne gir meg ingen spor, men kanskje kjensfolk ser noe jeg ikke ser.

Christian Sandersen var sønn av Sander Christiansen Hof og Friderica Nilsdatter i Drøbak. Født på en plass under Solberg og døpt 12. okt. 1800.

Akershus fylke, Ås, Nordby, Kroer, Drøbak i Ås, Ministerialbok nr. I 2 (1778-1813), Fødte og døpte 1800, Side 271-272

Det dør ei Malene Nilsdatter på Hjellsplassen 12. mars i 1829, 79 ½ år gammel. Dette kan være Malene Larsdatter, ført med feil patronym.

Akershus fylke, Ski, Kråkstad i Kråkstad, Ministerialbok nr. I 4 (1825-1837), Døde og begravede 1829, Side 151

------

Så spørsmålet er altså om denne Malena Larsdatter var datter av Lars Helgesen Stokstad og Anne Larsdatter Unås i Hobøl.

Opplysninger om hennes mann Lars Hanssen, f. ca 1758, mottas også med takk.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en barnefar Lars Helgesen bosted Skodboe Kråkstad som døper et barn
Peder 20. apr 1766, og Susanna 12. feb 1769. Mors navn Martha Olsdtr.

De samme navn som Malene døpt 1751 sin far og stemor, og samme gårds-
navn Malene bodde på ved sin konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Astrid, dette var interessant!

Dette paret ble ikke gift i Kråkstad, så det kan godt være dem fra Hobøl.

Lars Helgesen og Marte Olsdatter bodde på Findstad i Hobøl da sønnen Ole ble døpt.

Ole, døpt 30. april 1758.

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1758, Side 77

En Ole Larssen ble faktisk konfirmert fra Skotbu 17. okt 1773 - 16 år gammel.

Akershus fylke, Kråkstad, Ski i Kråkstad, Ministerialbok nr. I 1 (1736-1785), Konfirmerte 1770-1778, Side 134

Har ikke funnet flere barn døpt i Hobøl, så det kan godt tenkes de flyttet til Skotbu i Kråkstad. Hvis så, bør de ha fått flere barn mellom 1758 og 1766, men i så fall hvor?

Lars Helgesen og Marte Olsdatter på Skotbu hadde fire barn til dåpen i Kråkstad.

Peder, døpt 20. april 1766

Susanna, døpt 12. feb. 1769, gravlagt 8. mars 1869

Ener, døpt 20. jan. 1771

Kirsti, døpt 19. april 1774

Marte Olsdatter Rød ble konfirmert 16 år gammel 5. okt. 1749, så hun ville fortsatt vært fertil i 1774 – ca 41 år gammel.

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Konfirmerte 1748-1750, Side 126

Dette sporet lover godt.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 19.35, Grete Singstad skrev:

Jeg har ei Malene Larsdatter som jeg ikke har klart å plassere og mistenker at hun er datter av Lars Helgesen Stokstad og Anne Larsdatter Unås i Hobøl.

De fikk tre barn:

Lars, døpt 17. mars 1748. Gravlagt 26. mai 1748, «8 uger 2 dage».

Magdalene, døpt juli 1749. Gravlagt 25. april 1751, «2 aar».

Malene, døpt 19. sept. 1751.

Lars Helgesen og Anne Pedersdatter hadde også sønnen:

Helge, døpt 9. okt. 1746 i Hobøl. Han ble konfirmert fra Skotbu 6. april 1766, og trolig den som var fadder for halvbroren Peder, døpt 20. april samme år.

Østfold fylke, Hobøl, Tomter i Hobøl, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1747, Side 25

Anne, konfirmert samtidig med Malene, 1. okt. 1769 fra Skotbu, hører nok også til i søskenflokken (oppkalt etter farmor), men jeg har ikke funnet hennes dåp.

Søk i konfirmerte

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nettside skriver at Lars Helgesen døde i 1787, uten stedsangivelse eller kilder.

Da er kanskje han som døde på Hauger i Kråkstad, gravlagt 13. mai 1787, 66 år gammel, rett mann.

Akershus fylke, Kråkstad, Ski i Kråkstad, Ministerialbok nr. I 2 (1786-1814), Døde og begravede 1787-1788, Side 151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet skifter etter dem.

Visste du at skiftekort for Heggen og Frøland (Østfold) nå er søkbare i DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grete Singstad skrev:

Dette paret ble ikke gift i Kråkstad, så det kan godt være dem fra Hobøl.

Det bare baller på seg med sammentreff hva gjelder navn og bosted, for ikke å snakke om barn - flere og flere. Ja selv om gårdene på Østlandet ligger tett-i-tett, så er det usannsynlig at tilfeldigheter ligger bak disse funnene.

En Malene Larsdtr bosted Asperud var fadder 12. nov 1780 for et barn på Asperudpladsen. Barnets navn Anders Christophersen.

Det er samme bosted hun oppga ved vielsen. Hun har arbeidet på Asperud i årene etter konfirmasjonen, antagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7 Ja, kjekt med søkbare skifter. Man finner de enkelt ved å velge den kriterien i Finn kilde.

#8 Det ser unektelig ut som rett spor. At Lars Helgesen og Marte Olsdatter flyttet til Kråkstad er det vel ingen tvil om lenger.

Det jeg fortsatt mangler er å kunne sette to streker under svaret når det gjelder Malene Larsdatter f. 1751 i Hobøl = Malene Larsdatter gift med Lars Hanssen i Kråkstad.

Jeg prøver nå å spore opp skjebnen til barna til Lars Helgesen, så får vi se hva det bringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne gir meg ingen spor, men kanskje kjensfolk ser noe jeg ikke ser.

En fadder kan være grandtante eller -onkel. Langt tilbake blant forfedrene. Hvis det er mulig å kartlegge Malenes besteforeldregenerasjon, så vil svar på dette fremkomme. Ofte så er tjenere på en gård i slekt med bonden eller bondekonen. Det er meget mulig at stemoren Marthe Olsdatter har slektninger på Asperud. Evt. at Lars Helgesen har det, og at hans mor eller far opprinnelig var fra Kråkstad. På den måten har Malene fått arbeidsplassen sin på den gården. Når det gjelder oppslag så er det ønskelig å kunne vise til et arveskifte der familierelasjoner listes opp. Likedan dåpen til Helene og dødsfall Lars Helgesen. En mulighet er at Tomter har vært annekssogn til Kråkstad, alle de omtalte familiene er i samme menighet og behøver ikke være tilknyttet utover det.

Heggen og Frøland er vel ikke det samme som Tomter, men det skal finnes skiftekort, bare det at distriktet er nytt og ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra #1 "Jeg har ei Malene Larsdatter som jeg ikke har klart å plassere og mistenker at hun

er datter av Lars Helgesen Stokstad og Anne Larsdatter Unås i Hobøl." mener du Stokstad i

Kråkstad, eller er det en gård med samme navn i Hobøl el. Tomter. Vet du i så fall med
sikkerhet at Lars Helgesen kommer fra Stokstad i Kråkstad? Da er det jo bare å kartlegge
hans slektninger og sjekke om noen befinner seg på Asper(ud/pladsen).

Fra #4 "Lars Helgesen og Marte Olsdatter bodde på Findstad i Hobøl" den første tiden
etter vielsen. Marte kommer fra Rød, men kan ha vært tjener på Findstad.

Fra #1 "Kausjonister ved forlovelsen var Mads Fenstad og Hans Simensen Asperudpladsen."

Hvis rekkefølgen betyr at Mads Fenstad var forlover for Malenes brudgom, så kan det være

slektninger siden gårdene er langt fra hverandre. Det er ikke nabogårder når Fenstad er i Tomter Hobøl.

Det jeg vil frem til er at Malene og brudgommen har hatt felles kjente på Finstad.

Forøvrig: hvis det bare finnes 1 stk Malene Larsdtr i Kråkstad sogn + Tomter anneks, så ville slekts-

granskere flest ikke gjort spørsmålet til et problem. Har du funnet matcher til mitokondriet?

Endret av Astrid K. Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2019 den 12.55, Grete Singstad skrev:

En nettside skriver at Lars Helgesen døde i 1787, uten stedsangivelse eller kilder.

Denne nettsiden er som du nok er klar over, men jeg syns det hører med i sammenhengen, også i en MyHeritage utgave. Her står forfedrene til Lars Helgesen.

image.png.680e5333d8482c9a022f202cea285c7c.png

og hva som muligens har fått deg til å opprette emnet, så hevdes Malene å være død i 1752.

image.png.f5af739fd33f5e6990e0fb5f1174abaa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette stemmer ikke. Magedalena (også kalt Malene) født 1749 døde i 1751. Malene født 1751 finnes ikke gravlagt i Hobøl. Anbefaler disse sidene til Hogne Holst.

Jeg må la dette hvile en stund. Jeg og to andre fra styret i Norsk Slektshistorisk Forening reiser til verdens største slektsforskersamling i London i morgen (for egen regning) - RootsTech.

Det blir moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et skifte på Unås 13/9 1796 etter Ole Larsen Unås og hans kone Åslaug Andersdatter. https://media.digitalarkivet.no/view/25490/133 De hadde ikke barn, så bl.a. hans søsken eller deres barn arvet. Her er ikke Anne Larsdatter gift med Lars Helgesen nevnt, hverken i innledningen eller ved utlodningen, så trolig døde barna deres som små før foreldrene, selv om ikke Malene f. 1751 sees begravet. Dette er selvfølgelig under forutsetning av at opplysningene i skiftet er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Det var et skifte på Unås 13/9 1796 etter Ole Larsen Unås

Jeg har studert dette emnet noen dager, og funnet ut at saken er løst. Og kan unøyaktig og i grove trekk beskrives slik: Det var et skifte på Asper i 1723 etter en Vebjørn Gunderssøn. Han hadde 3 koner og 9 barn/arvinger. En av sønnene het Hans og en het Helge. Malenes far Lars Helgesen er sønnesønn til denne Vebjørn. Trådstarter er interessert i å drøfte disse punktene med andre slektsgranskere som gjerne også er etterkommere av Vebjørn og hans mange barn, med hensikt å finpusse og bevise historien. Det er slik jeg tolker dette emnet. Lars Helgesen og kone, foreldre til Malene, har vært oppe i tidligere emner helt tilbake til 2010 (og kanskje før det) og som vist ovenfor er slektstreet på MyHeritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Astrid K. Halleraker skrev:

Jeg har studert dette emnet noen dager, og funnet ut at saken er løst. Og kan unøyaktig og i grove trekk beskrives slik: Det var et skifte på Asper i 1723 etter en Vebjørn Gunderssøn. Han hadde 3 koner og 9 barn/arvinger. En av sønnene het Hans og en het Helge. Malenes far Lars Helgesen er sønnesønn til denne Vebjørn. Trådstarter er interessert i å drøfte disse punktene med andre slektsgranskere som gjerne også er etterkommere av Vebjørn og hans mange barn, med hensikt å finpusse og bevise historien. Det er slik jeg tolker dette emnet. Lars Helgesen og kone, foreldre til Malene, har vært oppe i tidligere emner helt tilbake til 2010 (og kanskje før det) og som vist ovenfor er slektstreet på MyHeritage.

Fra #1: "Jeg har ei Malene Larsdatter som jeg ikke har klart å plassere og mistenker at hun er datter av Lars Helgesen Stokstad og Anne Larsdatter Unås i Hobøl. "

Ut fra skiftet etter Anne Larsdatters Unås' bror Ole Larsen Unås i 1796, konkluderer jeg med at Malene Larsdatter ikke kan være identisk med datter til dette paret, forutsatt at alle utarvinger var kjent da skiftet ble foretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 18.49, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Det var et skifte på Unås 13/9 1796 etter Ole Larsen Unås og hans kone Åslaug Andersdatter. https://media.digitalarkivet.no/view/25490/133 De hadde ikke barn, så bl.a. hans søsken eller deres barn arvet. Her er ikke Anne Larsdatter gift med Lars Helgesen nevnt, hverken i innledningen eller ved utlodningen, så trolig døde barna deres som små før foreldrene, selv om ikke Malene f. 1751 sees begravet. Dette er selvfølgelig under forutsetning av at opplysningene i skiftet er riktige.

På 24.10.2019 den 10.13, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Fra #1: "Jeg har ei Malene Larsdatter som jeg ikke har klart å plassere og mistenker at hun er datter av Lars Helgesen Stokstad og Anne Larsdatter Unås i Hobøl. "

Ut fra skiftet etter Anne Larsdatters Unås' bror Ole Larsen Unås i 1796, konkluderer jeg med at Malene Larsdatter ikke kan være identisk med datter til dette paret, forutsatt at alle utarvinger var kjent da skiftet ble foretatt.

Mange takk, Svein Arnolf. Etter det som har framkommet hadde Lars Helgesen og Anne Larsdatter minst to barn som levde senest 1766 (Helge, konfirmant og fadder) og 1769 (Malene, konfirmant), og kanskje en datter Anne, konfirmert 1769 (#5). For jeg kan ikke forstå annet enn at det er rett familie vi har funnet på Skotbu i Kråkstad.

Siden de overlevde moren skulle de vært nevnt i skiftet, selv om de døde uten etterkommere, så noe merkelig dette.

Uansett er status så langt at Malene Larsdatter, gift med Lars Hanssen, har ukjent opphav. Kanskje vil det dukke opp andre kilder som kan kan kaste mer lys over hennes opphav.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎10‎.‎2019 den 22.07, Grete Singstad skrev:

Siden de overlevde moren skulle de vært nevnt i skiftet, selv om de døde uten etterkommere, så noe merkelig dette.

Ja, det finnes et eksempel her https://media.digitalarkivet.no/view/23812/64 1/3 1747, fra Hokksund, der en avdød datter er nevnt på skiftet etter faren, men som var død uten å etterlate seg livsarvinger. Spørsmålet er jo hvor konsekvent man var med å føre opp slike.

I skiftet på Unås var det mange utarvinger, og i slike skifter er risikoen at noen rett og slett kan ha blitt uteglemt i mengden. Man ser jo i enkelte sjeldne tilfeller at selv barn har blitt uteglemt av et skifte etter sine foreldre, for så å "dukke opp" i et senere skifte der den samme familien er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Anne Larsdatter Unås likevel skulle vise seg å være riktig mor, kan morslinjen føres tilbake til Anne Hul i Hobøl. Hun var gift 1) med Gjerk Toresen Hul (ca. 1636-ca. 1689). Hun giftet seg 2) med Vebjørn Olsen fra Grønlund i Vestby (ca. 1657-1719). De bodde på Hul noen år, før de flyttet tilbake til Grønlund, der også Anne døde i 1719 (begravet 4/6). Ut fra alder ved begravelsen var hun født ca. 1654. Det har så langt ikke lykkes meg å finne ut hvor hun var fra. Med Vebjørn hadde hun to døtre og en eller to sønner ved navn Hans, så *muligens* kan dette ha vært navnet på Annes far.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen, Svein Arnolf. Det er ingen enkel sak dette. Det er nesten som jeg tror Anne Larsdatter er uteglemt - hvis det da er helt sikkert at hun hører til i søskenflokken fra Unås.

Det hendte jo at flere barn døde (etter konfirmasjonsalder) uten arvinger, men så langt har jeg funnet kun én kandidat til eldstesønnen Helge, og han døde barnløs i Spydeberg lenge etter skiftet på Unås i 1796. Det finnes dessverre ikke skifte etter han.

Når det gjelder datteren Malene finner jeg kun én god kandidat, og det er henne denne trådene dreier seg om. En eventuell datter Anne, f. ca 1753, har jeg ikke klart å verifisere med sikkerhet, til det er navnet for vanlig.

De yngre halvsøsknene er heller ikke lett å finne videre spor av, så det hele beror kanskje på at de flyttet ut av distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Grete Singstad skrev:

- hvis det da er helt sikkert at hun hører til i søskenflokken fra Unås.

Man kan etter hvert begynne å lure. Riktignok kom hun fra Unås da hun ble trolovet, og for første sønn Lars er et par i søskenflokken fra Unås faddere - men ikke senere. Det *behøver* ikke bety noe i og for seg - men: 16/3 1750 tinglyste samtlige arvinger etter Lars Olsen Unås: Torer Larsen, Torsten Larsen, Vebjørn Larsen med kurator Peder Sørensen Jarens samtykke, Lars Gundersen Greaker på sin myndling Hans Larsens vegne, Gunder Nilsen på sin hustru Olaug Larsdtr.s vegne og Peder Jaren på sin hustru Maria Larsdtrs vegne sitt salg datert 17/4 1749 av all sin arv, til sammen 16 lpd., i gården Unås til bror og svoger Ole Larsen for 270 rdl. På dette tidspunktet levde jo Anne Larsdatter fremdeles, men hun er ikke nevnt her heller! Det virker jo utrolig om hun skulle ha blitt uteglemt to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det! Ja, her tror jeg nok at vi kan nærme oss en sannhet. Skal sjekke fadderne de brukte, og ta det derfra. Mange takk for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider