Gå til innhold
Arkivverket

Panteregistersøk Oslo

Helge Olav Bugge
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å gjøre søk i panteregistre for Oslo.

For alle fylker får man opp fylkesvalg og kommunevalg, men Oslo ligger ikke som søkemulighet, hverken under fylker eller kommuner?

Hvordan søker man etter/i panteregistre for Oslo?

Mvh

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Helge Olav Bugge skrev:

For alle fylker får man opp fylkesvalg og kommunevalg, men Oslo ligger ikke som søkemulighet, hverken under fylker eller kommuner?

Mvh

Helge

FINN KILDE

KATEGORI:

Tinglysingsmateriale,panteregister

GEOGRAFI:

Østlandet, Oslo, Oslo

Søk! 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&st[]=PREG&m[]=0301

Du kan også avgrense søket ved å skrive år(til/fra) i  PERIODE. 

Man får 160 treff ved å søke uten tidsperiode. 

Man må bla i skannet utgave, da det ikke er søkbart. 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Helge Olav Bugge skrev:

Eiendomssøk i panteregistre er kun tilgjengelig hvor det er utarbeidet elektroniske registre til panteregistrene. Det er dessverre ikke utarbeidet elektroniske registre til panteregistrene for Oslo, og derfor figurerer ikke Oslo (og en god del andre kommuner) i nedtrekksmenyen.

For Oslo er man derfor henvist til manuelle oppslag via "Bla i panteregistre".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info.

Men din lenke fører meg nettopp til den "nedtrekksmenyen" som ikke fungerer for Oslo!

Finnes det en veiledning for "manuelle søk" etter bestemte eiendommer i Oslo (midten av 1800-tallet).

Jeg oppfatter det som meget komplisert og litt av et lykketreff å finne frem til panteregisteret for en spesifikk eiendom, som stadig har skiftet registerbetegnelse underveis i historien ...

Mvh

Helge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helge Olav Bugge skrev:

Men din lenke fører meg nettopp til den "nedtrekksmenyen" som ikke fungerer for Oslo!

Finnes det en veiledning for "manuelle søk" etter bestemte eiendommer i Oslo (midten av 1800-tallet).

Jeg oppfatter det som meget komplisert og litt av et lykketreff å finne frem til panteregisteret for en spesifikk eiendom, som stadig har skiftet registerbetegnelse underveis i historien

Så vidt jeg kan se, ble lenken riktig, men jeg kan gi den på nytt, nå med Oslo som "ferdig valgt fylke" : https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/browse?counties[]=03&place=

Ja, det kan være komplisert, særlig i byer hvor man lenge ikke hadde gårdsnummer/bruksnummer eller matrikkelnummer/løpenummer som på landet.

Arkivverket gir en kort innføring her: https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom/grenser-og-rettigheter

Opplyser du om adresse og årstall/tidsperiode, kan vi hjelpe deg på vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider