Gå til innhold
Arkivverket

Tuberkulosesanatorier

Arne Ulvund
 Del

Recommended Posts

Tuberkulosesanatorier

Jeg forsøker å finne ut når og hvor to av mine slektninger oppholdt seg på sanatorier for tuberkulosesmittede, det er snakk om perioden 1925-1942, Tingvoll i Møre og Romsdal og Oppdal i Sør-Trøndelag. Er det mulig å få tilgang til pasientlister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet du med sikkerhet at disse personene fikk behandling ved sanatorier? Og i så fall hvilke? Jeg er ikke så godt kjent med tuberkulosesanatorium i denne delen av landet, men det kan hende at personen fra Møre og Romsdal ble behandlet i sanatoriet i Luster. 

Pasientjournaler fra tuberkulosesanatorium er fullt mulig å få innsyn i, men da bør du vite hvilket sanatorium det er snakk om, samt hvor dette materialet befinner seg. Dersom du kjenner behandlingsinstitusjonen vil Arkivportalen kunne hjelpe deg til å finne frem til rett arkiv. Generelt sett er arkivene etter sykehus/tuberkulosesanatorium oppbevart i et byarkiv eller et interkommunalt arkiv (dvs. ikke i Statsarkivene). Innsyn i pasientjournaler skjer etter henvendelser til arkivet som oppbevarer materialet, men vær obs på klausuleringsregler. Det kan hende at du blir bedt om å legitimere/bevise slektsforholdet før pasientjournalene utgis. 

Jeg har forøvrig selv mottatt pasientjournaler fra sanatoriet i Luster etter forepørsel til Bergen Byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg fant slekt som var innlagt på Reknes, noen få pasientlister er tilgjengelige her i arkivene.

Pasienter ved Reknes pleiestiftelse i Molde 1839-1877 https://www.digitalarkivet.no/source/100010

•  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det var et sanatorium på Tingvoll ved navn Vonheim som tok i mot tuberkulosepasienter. Kanskje din person ble behandlet der da det er nærmests hjemstedet. Min slektning døde på dette sanatoriet i 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphold på sanatoriene varte opp til omkring et halvt år, de som ikke lot seg behandle ble overført til såkalte pleiehjem. Ifølge wikipedia, ble det første pleiehjemmet for 'håpløst syke' etablert på Grorud i 1904, på det meste var det omkring 130 slike hjem. Da nye medisiner - bl.a. penicilin - ble tilgjengelig etter krigen, forsvant svært mange sanatorier og hjem for tuberkulosepasienter, nærmest over natten. De aller fleste som fikk behandling med de nye medisinene, ble fort enten helt friske, eller ihvertfall så friske at de i stor grad kunne klare seg selv. Det varte ikke lenge før nesten alle pleiehjemmene også var lagt ned. I nesten alle norske slekter fantes det noen som var død av tuberkulose. Mange av dere som idag finner aner som var oppgitt å være sinnssyke, skal være oppmerksom på at hjernetuberkulose var en svært vanlig årsak til den karakteristikken, ikke psykisk sykdom. Hvis dere også kan finne en dødsårsak for vedkommende, står det oftest 'tæring'.

Jeg tror nok at svært mye skriftlig materiale med pasientlister forsvant da stedene ble nedlagt, og jeg vet ikke om det ble foretatt noen systematisk innsamling og registrering av kildene, det kan hende at Helsedirektoratet kan vite noe om det, men jeg ser at det finnes noen lister i Slekt og datas arkiver. Det kan nok også hende at det fortsatt ligger mange støvete pasientlister i kommune- og fylkesarkiver. Min far var kontorsjef i Nasjonalforeningen for folkehelsen fra begynnelsen på '50 tallet, de hadde da byttet navn fra Den norske Nationalforening mot Tuberkulosen. Han er forlengst død, men han kunne kanskje ha visst noe om hvor arkivene ble av.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider