Gå til innhold
Arkivverket

Søk i Utenriksdepartementets arkiver

Erik Magnussen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker å undersøke om detaljer om to slektninger finnes i UDs arkiver.  Begge var sjøfolk og begge døde i utlandet og jeg vil se om dette finnes som konsulære rapporter.  Jeg forstår at jeg må begynne med arkivnøklene og at jeg må be om å få lese dette på Riksarkivets lesesal.  Jeg ønsker å gjøre dette neste gang jeg er i Oslo og ønsker derfor å være forberedt, slik at jeg kan bestille fra de riktige arkivene.

Den ene døde i USA, i Texas i juli 1905.  Er det mulig at jeg kan finne dette under arkivnøkkel K.10.F (1906)?  Eller er dette for tidlig for UDs arkiv?

Den andre var krigsseiler og døde i Kanada i oktober 1946.  Finner jeg dette under arkivnøkkel med hovedklasse 61, saksområde 7 (arkivnøkkel 1940)?

Hva er det korrekte oppsettet av disse arkivnøklene jeg skal bruke når jeg bestiller til lesesalen?

Erik M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei,

Utenriksdepartementets arkivnøkler 1905-59 er tilgjengelige i skrankeområdet på Riksarkivet.

Vi gjør oppmerksom på at arkiv S-1405, Handelsdepartementet, Sjøfartsavdelingen, 1. sjømannskontor inneholder arvesaker fra ca. 1910, og at saken fra 1946 sannsynligvis vil finnes i dette materialet.

I dette tilfellet anbefaler vi at du sender oss en skriftlig henvendelse via våre nettsider https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning. Da vil vi undersøke aktuelle arkiver og sende deg kopier.

Med vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester, Riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.