Gå til innhold
Arkivverket

Bergen bispearkiv/Randulf

Johanna Damaris
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg har et spørsmal angående noen opplysninger jeg har funnet i Helland, Amund: Topografisk-statistisk beskrivelse over Søndre Bergenhus Amt, Kra. 1921. Her refereres nemlig til viss prest ved navn Christen Nilssøn Weinwich som meddeler biskop Nils Randulf omkring år 1705 om en korporal som har skrevet et brev til djevelen. Ifølge kilden skal dette brevet finnes i "den i rigsarkivet indlemmede del av Bergens bispearkiv". Hvordan skal jeg gå frem for å finne dette? Under er utdraget fra Hellands bok.

Med vennlig hilsen Johanna Damaris

"Der kjendes kun ét eksempel fra Norge paa forskrivning til fanden, hvilket er meddelt i 1705 fra Christen Nilssøn Weinwich paa Voss til biskop doktor Nils Randulf. Weinwich var den præst, hos hvem Holberg var huslærer i 1703. Det var korporal under Voss kompani Johannes Jeremiassøn, som skrev til den onde aand og tilbød at give sig i hans vold for 300 rigsdaler, hvilket han selv vedgik.

En kopi av forskrivelsen er vedlagt præstens brev, der findes i den i rigsarkivet indlemmede del av Bergens bispearkiv:

'Jeg helser dig min Herre og Gud Satan, at jeg vil være dig huld og tro og give dig min Sjæl og Krop, dersom du vil give mig 300 Rix-Daler og det i atten Aar. Naar de atten Aar er ude, da kant du tage mig længe nok til dig. Herpaa er jeg begjærende, at du vil skrive mig et Ord til igjen derom til i morgen, saa vil jeg give mig ind i din vold. Johannes Geremiæssøn. Egen Haand.'

Korporalen angav at han gik til Vang kirkegaard og satte sig ved døren til kirkens kor. Det var sterk storm den dag, og skrivelsen fra ham blæste under kordøren ind i kirken, men præsten oplyser, at skrivelsen blev stukket ind i kirken under døren, hvor den fandtes sammenlagt straks indenfor døren. Da Satan efter anmodningen i seddelen de følgende dage ikke aabenbarede sig for ham eller sendte skriftlig svar ud igjen, forlangte han af præstens dreng, at han om søndagen skulde søge efter en seddel i koret. Drengen glemte det, men efter gudstjenesten om søndagen fandt klokkerens arbeidsmand den indenfor døren af koret og leverede den til klokkeren, som tog seddelen og læste den for arbeidsmanden. Fænrik Treubler tok seddellen og viste den til kapteinen, og denne førte synderen til præsten. Præsten uddtalte sin glæde over, at synden ikke var fuldbyrdet, som synderen selv bekjendte, og hvad præsten ogsaa sluttene deraf, at den onde aand ikke tog seddelen til sig og aabenbarede sig for ham."

Lenke til kommentar
Del på andre sider