Gå til innhold
Arkivverket

Nils Nilsen og stedsnavn?

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg har et dokument som er en kontrakt fra 1859. Den er transkribert for meg. Det er et ord som skaper litt hodebry.

Det står Nils Nilsen ....... (Dette kan være stedsnavn eller etternavn) Det kan se ut som det står Island. Han kommer fra Wärmland Karlanda Sockn oppgir han i folketelling i 1891 Oppegård Kommune.

Jeg har funnet mulig dåp, han oppgir nemlig i 1875 folketelling Oppegård Kommune Wärmland Holmedal som er under Karlanda. Her ser det ut som foreldre bor :  i Bergerud

Vedlagger her linker til begge dokument.

Nr 2 Contrct Nils Nilsen til Dahl gård https://www.digitalarkivet.no/tl20080915360907

Dåp i Sverige https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037662_00031#?c=&m=&s=&cv=30&xywh=239%2C959%2C5537%2C3533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "Island"; spørsmålet er vel kvifor/korleis han har fått dette namnet.

I matrikkelen 1886 er det fire gardar som heiter Island; éin Islandsrud og éin Islandsmoen

https://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_soek.prl?s=n&AMT=&start=Søk&HERRED=&SOGN=&GNAVN=Island%&GNR=&LITTREF=&REFORDF=&BIND=&SIDE=&SOEKESTRENG=&med_amt=on&med_herred=on&med_sogn=on&konkordanse_streng=hurtigliste&sort_tfunn=-&sort_amt=1&sort_herred=2&sort_sogn=3&sort_gard=4

I tillegg fanst det sikkert plassar med dette namnet;på begge sidene av grensa.

I matrikkelutkastet 1950 har det kome til fleire bruk (truleg tidlegare plassar) som heiter Island.  Den næraste er bnr. 217 under gnr.43 Greverud vestre i Oppegård. Det er kanskje ikkje så langt unna gnr. 46 Dal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kom fra Høbøl før han bosatte seg på Dal gårds grunn. Jeg oppfatter det slik at det er Island ved der han var født. Men det finnes visst ikke i Karlanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at han kom fra Sverige til Stokkstad ved Høbøl. Så kan han ha bodd på Island  gnr 43 bruk 217 ved Greverud mens han bygget huset på andre siden av Gjersjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller det var ein plass Island i Hobøl (som ikkje har vorte matrikulert etterpå, iallfall ikkje med det namnet),

... eller - det er sikkert mange mogelege alternativ. 

Han må ha hatt så mykje tilknytning til "Island" (kvar det enn var) at det var dette namnet han vart identifisert med i den juridiske avtalen.

Det vert di utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island er fortsatt et mysterium. Den plass som lå i Oppegård med navn Island fikk navn i 1920. Det er ingen plass Island i Høbøl eller i dette området av Akershus. Det er heller ikke noe i området ved Årjeng som Nils Nilsen kom fra. Ikke har faren hans noe slikt tilnavn. Nils Nilsen kom fra Bergerud, men jeg sjekker videre i Sverige via noen kontakter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider