Gå til innhold
Arkivverket

Bensinstasjoner avgiftsbetaling 1930 - 50 tall

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med Tyrigrava på Gamle Mossevei. Det er blitt hevdet at de hadde den første bensinpumpen langs området Gjersjøen på Mosseveien. Vi har dokumentasjon på at Gjersjøen Bensin startet i 1933. Vi har også at Tyrigrava søkte om å grave ned bensintanker i 1949. Og foto 1953 hvor pumpe står på plassen. I en video fra et sykkelritt i 1945 kan man se en bensinpumpe på plassen ved Tyrigrava.

Jeg har sjekket opplysninger i Oppegård Kommune om byggesøknader etc. på eiendommene.

Så til spørsmålet:

Kan det i arkivene finnes noen oppgaver over innbetaling av bensinavgifter eller oms? (Årlige oversikter)

Kan det finnes noe om godkjennelser av bensinstasjoner?

Dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig må det vere søkt til Vegvesenet om dispensasjon for å opprette en bensinpumpe da det vil utgjøre en sikkerhetsrisiko.  – Jeg har også sett tilfeller der det har blitt tinglyst at det skal plasseres underjordisk bensintank, så dere kan sjekke panteregister/grunnboksblad for å se om der står noe der. Ellers så vil firmaregisteret (i Sorenskriverarkivet) ha registrert firmaene i området, herunder også bensinstasjoner. 
I 1952 kom bindet for Akershus ut i serien «Det norske næringsliv». Her er ei grei og informativ oversikt over firmaene i den enkelte kommune. Dette er tilgjengelig via Nasjonalbiblioteket sine nettsider.
Skattelistene vil inneholde opplysninger om inntekt til firma og privatpersoner. På denne tida (og fram til 1965) var disse listene kommunale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for inf. jeg sjekker ut. Firmaregister hadde lite. Skal se på Vegvesen Akerhus på Statsarkivet. Firmaregister er je usikker på hvor er. Prøver Statsarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har funnet masse informasjon i register til Vegvesen som godkjenner søknad om bygging av nye bensinstasjoner og i Ildfarlighetsinspektøren som godkjenner og gir tillatelse. Men etter å ha funnet masse godkjennelser langs med Gjersjøen i Oppegård Akershus for Ringnes, Tangen, Gjersjøen Bensin, Sandvigen og Tyrigrava er det et problem. Jeg ser når de får godkjenning. Den varer et år, innen da må de ha satt i gang. Mange søker på nytt noen år senere med ulike bensinselskaper (Nemak, Østlanske Petroleumcompagni og Brenselsentralen o.l.) Det jeg ikke klarer å se er når de faktisk starter bensinstasjon med salg av bensin. (Ringnes fikk godkjennelse i 1929, 1932 og 1937. Jeg tror de først startet i 1937 eller senere)

Så spørsmål: Er det mulig å finne omsetning via bensinavgift, kontroll av eksisterende anlegg etc.? Det er 1930 tall som er tidsrummet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider