Gå til innhold
Arkivverket

Research report marine accident

Research report marine accident
 Del

Recommended Posts

jeg skriver et memoar om livet til min bestefar, kaptein for selgeren.

Min bestefar, Augustin NAGA ble født 17. januar 1874 i Perros-Guirec (Frankrike). Han forfulgte en karriere i handelsflåten som kaptein-eier fra 1898 til sin død i 1923. Han eide fire islandske skonnerter. Jeg leter etter informasjon om en av dem, "AUGUSTINE", registrert i Maritime District of Lannion. (Frankrike)

2. august 1919 sank AUGUSTINE av øya Lundy, (GB) ved avkjørselen til Bristol Channel, etter en kollisjon med en norsk damper ALIX. Min bestefar og mannskap ble hentet ombord i ALIX og landet i Penzance havn. (GB)

I følge en av døtrene hennes (en tante) saksøkte bestefaren min kapteinen på ALIX eller hans eier.

For å kjenne til inn- og uttakene til denne sjøulykken som ser ut til å ha hatt en betydelig innvirkning på karrieren, leter jeg etter noen av sjørapportene utarbeidet for de maritime myndighetene av de to kapteinene og av informasjon om rettsaken som fulgte.

Ettersom det er vanskelig for meg å konsultere arkivene dine, kan du på stedet indikere for meg om du i det historiske arkivet kan finne spor av disse rapportene og deretter rettssaken som fulgte.

Jeg takker for oppmerksomheten til forespørselen min.

Forsikre meg, fru, herr om uttrykk for mine beste hilsener.

Jean Yves LE PERSON

16, rue Jean François Le Blévenec.

56890 SAINT AVE - FRANKRIKE

jymleperson@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dont`t work at Arkivverket, but found these newspaper articles regarding the sinking of Augustine:

From the newspaper "Avisen" 5th August 1919: https://www.nb.no/search?q=alix augustine&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=19100101&toDate=19191231

"Un voilier français a sombré après la collision avec le paquebot norvégien.

Le voilier français Augustine de Lorient, voyageant de Cardiff à Lorient avec

du charbon de bois, s'est heurté à 20 milles au large des côtes de Cornouailles

avec le barrage norvégien Alix et a coulé."

(Blame Google for any mistakes in grammer!)

Alix.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at vi iallfall vil kunne finne ei sjøforklaring i arkivene våre. Du kan bestille dette via skjema i lenka under:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

In case you prefer to use an english scheme, here it is:

https://www.arkivverket.no/en/forms/general-enquiry#!/form/0

Lenke til kommentar
Del på andre sider