Gå til innhold
Arkivverket

Skifte: Kari Hansdatter Bòlhougen Gran

Roy Ole L. Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Skiftet etter Kari Hansdatter Bòlhougen i Gran fra 1800. 

Jeg forlanger ikke en total tyding av dette - men om noen kan lese gjennom og se om det i dette skiftet knytter denne Kari Hansdatter til gården Bålerud på Gran. 

Og om hennes foreldre kan være Hans & Anne Jørgensdatter Bålerud. 

https://media.digitalarkivet.no/view/25288/1046?indexing=

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at Bolhaugen er en plass "under Gaarden Svinning". Enkemand Amund Tostensen, og deres barn: Tosten, 9 år gammel, Marthe, 6 år, og Anne, 5 år.

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølhaugen ligger i grenda Hennung på åsen mellom Hadeland og Toten, og var plass under Svinning.

Bålerud ligger ved Randsfjorden ca. 1 mil nord for Brandbu sentrum

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er usikker på hvem du sikter til i innlegg #1, når du skriver Hans og Anne Jørgensd Bålerud. Jeg kjenner ikke til et slikt ektepar der. (Det finnes et slikt ektepar – Hans Bentsen gift 1.12 1752 med Anne Jørgensd, men de var ikke foreldre til Kari Hansd på Bølhaugen)

Men Kari VAR fra Bålerud. Her er hennes foreldre/familie:

dragon Hans Knutsen dp Kjos H3kongDag 1726, b Bålerud 27.2 1783, 64 år

gmG 21.10 1756 Åse Jølsd/Julsd Bålerud dp Gullerud 30.3 1729, (Marte Julsd! b Bålerud 14.10 1796, 67 år)

GM Bålerud i Nordre Brandbu

Hans foreldre: Knut Andersen Kjos c1683-1735 gmG 3. juledag 1707 Kari Nilsd Askim c1686-1735, d Kjos. GM Kjos

Hennes foreldre  EM? Jul Hansen "Jiøll" "Jur" oa Øvre Nes c1665-1732 gmG 11.10 1712 Guri Hansd Øvre Egge c1689-1757, på Øvre Nes, Gullerud. til Bålerud. Guri gift igjen i 1737 med Engebret Hansen Strande

Barn:

1 Kari Hansd dp Bålerud 2sTr 1757, d SvinningE 1800,

gmG 7.11 1793 EM Amund Torstensen Bølhaugen 1755-1807 d SvinningE. Amund også gift i 1787 og i 1800

HM Bølhaugen = SvinningE

2 Anders Hansen dp Bålerud 14sTr 1763, d 1843

gmG 23.10 1794 Kirsti Andersd Holter 1762-1840 /a.jensen

GM Bålerud Søndre

3 Jul Hansen dp Bålerud MiFastS 1766, seinere? (passer dårlig med en Jul Hansen som var på Hvinden og senere på Berg i Norderhov)

4 Gudbjør Hansd dp Bålerud 9.2 1769, b Bålerud 12.4 1788, 19 år

5 Hans Hansen dp Bålerud 2sFaste 1772, d før 1833, fadder Bølhaugen 1798;

?gmG Bålerud 5.11 1809 enken Siri Kristensd Gutudalen 1761-1832

GM Gutudalen (under Sørum i Vestre Brandbu)

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Jacob

Det jeg sikter til i mitt innlegg, er vel forsåvidt det du svarer på. Dog ser jeg at jeg har skrevet Jørgensdatter i stedet for Jensdatter, utgangspunktet er dette skiftet her

https://media.digitalarkivet.no/view/39947/1071?indexing=

Og jepp, teorien var tynn - men plass, navnerekker til barn hadde passet. Amund og Karis barn er så vidt jeg kjenner Marte, Anne og Torsten. Første barn oppkalt etter Amunds forrige kone, barnet Torsten etter hans far. Igjen står jeg med Anne, som hadde passet inn her. At denne Kari ikke var nevnt i dette skiftet kunne også vært reelt mtp. at hun allerede var død på denne tiden. Dog litt rart at mann og barn ikke hadde vært nevnt - men det var det jeg var ute etter å finne ut av i tydingen :)

Men da har du klarert opp i dette og jeg er veldig taknemmelig for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider