Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål vedrørende utplassering av kompanier 1801-1814

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Jeg har sett i folketellingen for 1801 i det gamle digitalarkivet at det var stasjonert ut soldater fra det nordenfjelske kompani på Fredrikstad festning og søndenfjelske på  Fredrikshald festning.

Jeg vet ganske lite om temaet, og et av spørsmålene jeg har er,  om soldatene fra  nordenfjelske og søndenfjelske soldater hadde en annen geografisk tilhørighet enn  Østfold, men fra andre steder i landet, og i tilfelle fra hvor hen?

Et annet spørsmål er er om det var en opptapping vedrørende opprustningen og i antall soldater  før krigen mellom Danmark-Norge og Sverige i 1808-1809,  i 1814 sto Norge alene mot Sverige.

Det er vanskelig å stille de rette spørsmålene da jeg vet lite om dette temaet, men det finnes noe litteratur om garnisonbyer bl.a., og har lastet ned et hefte fra 1991 i fra nettet med forfattere som tar for seg hvilken påvirkning den norske garnisonbyen hadde på sivilbefolkningen på forskjellige områder.

En  viktig årsak til at jeg ønsker å få vite mer om dette, er for å prøve å finne ut om en av mine forfedre kan ha truffet sin tilkommende i Fredrikstad, som en som var utplassert der, da tidligere søkinger etter alle solemerker viser at han ikke var fra Fredrikstad-området eller andre steder i Østfold. Hun var fra Fredrikstad hvor paret giftet seg i 1814 og fikk to barn, før de flyttet til Aker/ Christiania i 1823, hvor de fikk flere barn, dvs. før industrien ekspanderte og før mange inn til byene som følge av det.

Jeg regner med at dersom han også var i fra Fredrikstad eller Østfold så var det mer naturlig at de ble i området, og et av barna flyttet som voksen til Trondheim i 1842-43. Det er flere kandidater med samme navn og alder i Østfold som er søkt på og er utelukket.

Jeg har noen tråder om denne familien, og hvor hun kom fra med foreldre, søsken og besteforeldre på hennes farsside, utflytting/innflytting Fredrikstad-Christiania, dåp og konfirmasjon til barna, og når han, med navn Ole Halvorsen døde i 1844 på Frogner. Han var da 60 år, ved utflytting står alder oppført 40 år, ved innflytting 39 år gml. og kan være født sent på året i 1783.

Hvis noen vet noe om hva slags geografisk tilhørighet soldater som var i Fredrikstad i perioden 1801-1814, så kan det kanskje finnes noen ledetråder, for videre søking for å finne ut mer og om hvor han kom fra og hans bakgrunn. 

Mvh. Wenche J. Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved sønnen Hans dåp i 8/10 1815 i Glemmen bodde foreldrene ved Gulbergsiden

Faddere:  Oliana Nielsdatter Lahelle(r), MAGRETHE HALVORSDT.?? Ridderhuus, Niels Bersøe, Berthol Lahelle(r), OLE JOENSEN Rechuustad.

Ved sønnen Joens dåp i 1820 i Fredikstad er faren tømmermann og bor i Byen. Ingen av faddernes het Joensen eller Halvorsen.

Ole Halvorsen var ungkar i 1814, ? 1815 og i 1820 var han tømmermann. Soldat er ikke nevnt noe sted. Han var kanskje for ung.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Ja, det stemmer at han ikke er oppført som tidligere soldat noen steder. Men kan det også gjelde gevorbne soldater, dvs. leiesoldater? Norge kapitulerte  for Sverige et par mnd. før vielsen. Han står oppført som tømmermann ved utflyttingen, og tror jeg, også ved dåpen til Anne-Helene, den første av barna som ble født etter at foreldrene med  to små sønner flyttet først til Enerhaugen. Senere bodde de på Grønland, Lille Tøyen, Lille Frøen og Heftys plass, og Ole Halvorsen  var husmann de siste plassene familien bodde. Det er litt interessant at den ene forloveren Niels Bersøe,  også var fadder i den eldste sønnen Hans sin dåp i Fredrikstad. Jeg tror det må være den samme Niels Bersøe som var byggmester og eide en gård i det som nå er Gamlebyen i Fredrikstad og er nevnt i et par artikler i Fredrikstad Blad i forbindelse med Haugianerdagene. Det står at Niels Bersøe stilte et hus han eide til disposisjon for samlinger der Hans N. Hauge talte, og var selv haugianer. I boka Garnisonbyer i Norge står det beskrevet at noen arbeidsgivere ansatte soldater som var utplassert og  således ble konkurrenter til sivile arbeidere.  Vi gikk igjennom et par kandidater på samme alder for en stund siden, særlig Ole Halvorsen fra Sukke Søndre var veldig aktuell, men fant han i en digitalisert utgave av bygdeboken for Våler og Svinndal og han var gift med en helt annen, og døde ganske ung, og fortsatte å bo på den gården. Den andre var fra Onsøy, fra gården Dahle Lille, også gift og døde ganske ung han, også i samme periode hvor en finner familien som flyttet til Aker/Christiania. Tusen takk for tips om Nordenfjelske! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Ved sønnen Hans dåp i 8/10 1815 i Glemmen bodde foreldrene ved Gulbergsiden

Faddere:  Oliana Nielsdatter Lahelle(r), MAGRETHE HALVORSDT.?? Ridderhuus, Niels Bersøe, Berthol Lahelle(r), OLE JOENSEN Rechuustad.

Ved sønnen Joens dåp i 1820 i Fredikstad er faren tømmermann og bor i Byen. Ingen av faddernes het Joensen eller Halvorsen.

Ole Halvorsen var ungkar i 1814, ? 1815 og i 1820 var han tømmermann. Soldat er ikke nevnt noe sted. Han var kanskje for ung.

Ja, i 1801, var han vel 17-18 år, så da kan det tenkes at han var for ung. Men hvis han var en innleid soldat, såkalt gevorben soldat i krigen mellom Danmark-Norge og Sverige i 1808-1809 så var han en 24-25 år. Han står som tømmermann, og kanskje var han ansatt hos byggmester Niels Bersøe? Jeg tror ikke han var fra Tune eller Fredrikstad, eller fra Østfold, men kanskje fra Akershus et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenfjelske var utplassert i Fredrikstad i 1801, da var det jo fredstid, men kan det ha vært  flere kompanier i Fredrikstad enn det nordenfjelske under opprustningen rett før og under krigen mellom Danmark-Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var ikke noe som het "Nordenfjelske Kompani", men Nordenfjeldske Gevorbne Infanteriregiment. Du sier at Ole Halvorsen var i Fredrikstad ved FT 1801, så da må det være denne karen:

Venstre side, nederste familie (20)

https://www.digitalarkivet.no/ft20090804650148

Ole Halvorsen - 21 år - ugift - Musketer

Nordenfjeldske Gevorbne Infanteriregiment besto i 1801 av følgende avdelinger:

2 gevorbne (vervede) grenaderkompanier. Soldatene kunne være hvor som helst fra i Norge.

2 Nasjonale (utskrevne) Musketerbataljoner:

1. Bataljon besto av følgende kompanier: Skedsmo, Aker, Asker, Lier, Hurum og Hokksund.

2. Bataljon besto av følgende kompanier: Eidsberg, Høland, Trøgstad, Enebakk, Søndre Follo og Nordre Follo.

Hvis dette er rette Ole Halvorsen, må aldren ved ut-innflytting, samt ved død være feil. Det spørs nok heller om denne soldaten du mener er rette person i #1, ikke er den du er ute etter.

Ved Kgl. res. av 1.nov 1799 ble personlig verneplikt innført, men dette gjaldt fortsatt kun for bondebefolkningen. Utskrivningsalderen ble fastsatt til det året vedkommende fylte 20 år.

Dermed må den Ole Halvorsen som var musketer i Nordefjeldske Gevorbne Infanteriregiment og var garnisonert på Fredrikstad Festning ved FT 1801, sansynlig vis ha vært født ca 1778 - 1781.

mvh jan w

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jan Weberg skrev:

Hei!

Det var ikke noe som het "Nordenfjelske Kompani", men Nordenfjeldske Gevorbne Infanteriregiment. Du sier at Ole Halvorsen var i Fredrikstad ved FT 1801, så da må det være denne karen:

2 gevorbne (vervede) grenaderkompanier. Soldatene kunne være hvor som helst fra i Norge.

1. Bataljon besto av følgende kompanier: Skedsmo, Aker, Asker, Lier, Hurum og Hokksund.

2. Bataljon besto av følgende kompanier: Eidsberg, Høland, Trøgstad, Enebakk, Søndre Follo og Nordre Follo.

Hvis dette er rette Ole Halvorsen, må aldren ved ut-innflytting, samt ved død være feil. Det spørs nok heller om denne soldaten du mener er rette person i #1, ikke er den du er ute etter.

Ved Kgl. res. av 1.nov 1799 ble personlig verneplikt innført, men dette gjaldt fortsatt kun for bondebefolkningen. Utskrivningsalderen ble fastsatt til det året vedkommende fylte 20 år.

Dermed må den Ole Halvorsen som var musketer i Nordefjeldske Gevorbne Infanteriregiment og var garnisonert på Fredrikstad Festning ved FT 1801, sansynlig vis ha vært født ca 1778 - 1781.

mvh jan w

Nei, jeg har ikke nevnt ugift musketer Ole Halvorsen i 1801-t. her, du bør nesten hva jeg har skrevet. Det er lagt ut  lenke av en hjelper her, bl.a. en som peker på musketeren fra nordenfjelske, men betyr ikke at noen har trukket noen konklusjoner om at det er han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jan Weberg skrev:

Hei!

mvh jan w

Tusen takk for informasjon Jan Weberg, og beklager at det jeg skrev i innledningen  i tråden er veldig uklart. Det er nettopp slik informasjon som du har gitt jeg er ute etter, om hvor de gevorbne soldatene kunne komme fra. Jeg har gått igjennom folketellingen mange ganger og sett at det var ganske mange som het Ole Halvorsen  flere steder i landet. Han på 24 år i 1801 har jeg sett litt bort fra som en av forfedrene til min farmor fra Senja, pga. for stort sprik i alder sammenlignet med  andre kilder som oppgir hans alder. Det er oppgitt ved 

ut og innflytting og alder da han døde.

40 for utflytting, familien til høyre nr 93-96.

SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 588-589
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010010

Familien som innflyttere , Aker prestekontor Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061109040156

nederst på venstre side som nr. 11. Ole Halvorsen er her registrert som 39 år gml, alderen på Elen er den samme 32 år, hjelp til tyding, 

Ole Halvordsen, 39 Aar gl., og Hustrue Elen Johnsdt., 32 Aar gl., med 2de

Børn 1, Sønnen Hans, døbt d. 8de Octbr 1815 og 2, John, døbt d 26de Dcb

1820, fra Frederiksstad til Enerhaugen; medbringer Attest fra S.P. Hr.

Sigvvardt, do i Thune paategnet af Tandberg d 13de Juny 1823.

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0014b: Ministerialbok nr. 14B, 1820-1834, s. 18-19

Attesten de fikk  da de gikk til presten og meldte utflytting. Attesten kunne inneholde opplysninger om konfirmasjon, ekteskapelig status, utenomekteskapelige barn, seneste nattverd m.m, og den ble fremvist til presten i deres nye hjemsogn slik at han ble fikk "relevante" opplysninger om de innflyttede.

Det hadde vært spennende om prestekontor fremdeles hadde attester i arkivene sine. 

Han døde den 28,  august 1844, 60 år, dato for begravelse var 1. september. Fra  Aker prestekontor står han som  nr. 198 til høyre (den med svak skrift)  under døde og begravde :  SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0019: Ministerialbok nr. 19, 1842-1852, s. 512

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060301050549[

SAO, Aker sorenskriveri, H/Ha/Haa/L0002: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1839-1850, s. 207-208
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090519320887

SAO, Aker sorenskriveri, H/Ha/Haa/L0002: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1839-1850, s. 207-208

Jeg fikk god hjelp til tyding av Elsa B. Rustad til tyding av skiftemateriale: 

Aug.] 28 / d 29 ved Sønnen Hans Olsen paa Tyveholmen / Ole Halvorsen, Huusmand hos Claus Heftye, 60 Aar gl. druknet i Frognerelven / Enke og 6 Børn, hvoraf 2 ere myndige s. Anmelderen 30 aar gl og en Broder i Trondhjem 24 Aar gl / - / Endeel ubetydelige Løsøre Effecter .

John Olsen flyttet til Trondheim og ble gift der, de bodde på Hommelvik Strinda, og han døde 9.april 1855, fem sønner, nest eldste flyttet til Narvik 

og nest yngste min farmors morfar til Torsken på Senja. Hans Olsen med familie fant jeg i 1865.t., som bodde i området der Aker brygge ligger nå.

Hvis en skal gå ut fra kildene som nevnt ovenfor var han født rundt 1783 og var 8 år eldre enn sin kone Elen Johnsdatter og

var  ca. 24-25 år gammel under krigen mellom Danmark-Norge og Sverige i 1808-1809.

Mvh. Wenche J. Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Halvorsen

Norway Baptisms, 1634-1927
Tools
  • Add to Source Box
  • Copy to Clipboard
  • Print
  • Email

Copy Text: Press Ctrl + C to copy

Add to Source Box

Source Title

Add to Folder ──────────Create New Folder

Notes

SaveCancel

Create Folder

What is the name of your new folder?

Create FolderCancel
Name: Jacob Halvorsen
Christening Date: 06 Dec 1778
Christening Place: , ULLENSAKER, AKERSHUS, NORWAY
Father's Name: Halvor Christensen
Mother's Name: Line Jacobsdr

Hei, og takk for linken til kirkeboka med 1801-f.t. Jeg så den ikke ordentlig før nå, det var flott å se folketellingen rett fra boka, og la også mer merke til en annen musketer med samme etternavn, Jacob Halvorsen 23 år i f.t.og . De var brødre viser det seg,  og  kom over en tråd fra 2013, hvor det er lagt ut lenker av Ann-Mary Engum. Jacob  ble døpt 6. desember 1778, men  Ole som står som den tredje av fire døpte barn under året 1783, på høyre side,  har visst fått lagt et par år til alderen i 1801-t.

Mvh. Wenche Johanne Falch. 

SAO, Ullensaker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1762-1785, s. 254
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061102060183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wenche Johanne Falch skrev:

Jacob Halvorsen

Norway Baptisms, 1634-1927
Tools
  • Add to Source Box
  • Copy to Clipboard
  • Print
  • Email

Copy Text: Press Ctrl + C to copy

Add to Source Box

Source Title

Add to Folder ──────────Create New Folder

Notes

SaveCancel

Create Folder

What is the name of your new folder?

Create FolderCancel
Name: Jacob Halvorsen
Christening Date: 06 Dec 1778
Christening Place: , ULLENSAKER, AKERSHUS, NORWAY
Father's Name: Halvor Christensen
Mother's Name: Line Jacobsdr

Hei, og takk for linken til kirkeboka med 1801-f.t. Jeg så den ikke ordentlig før nå, det var flott å se folketellingen rett fra boka, og la også mer merke til en annen musketer med samme etternavn, Jacob Halvorsen 23 år i f.t.og . De var brødre viser det seg,  og  kom over en tråd fra 2013, hvor det er lagt ut lenker av Ann-Mary Engum. Jacob  ble døpt 6. desember 1778, men  Ole som står som den tredje av fire døpte barn under året 1783, på høyre side,  har visst fått lagt et par år til alderen i 1801-t.

Mvh. Wenche Johanne Falch. 

SAO, Ullensaker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1762-1785, s. 254
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061102060183

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWLZ-VRX

Ole Halvorsen, musketer på Fredrikstad festning i 1801, var døpt  2. januar 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre: Halvor Christensen Willersruud og Lene Jacobsdatter

Faddere: Henrich Gulbrandsen Sørby, Ole Pedersen Bingen fra Sørum Sogn, Ole Haraldsen ibd, Anne Saxesdatter Fladby og Dorthe Pedersdatter Bingen

Denne Ole Halvorsen var neppe den samme som musketeren i Fredrikstad i 1801.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke,  og navnet var ikke akkurat uvanlig, er det alder du tenker på? I samme folketelling på Fredrikstad festning er musketer Jacob Halvorsen hvor alder stemmer med den Jacob som er sønn av Halvor Kristensen og Line Jacobsdatter Viljerudeie, som iflg. bygdeboka fikk flere barn, hvor flere ikke vokste opp.  Halvor K var sønn av Kristen Olsen og Maren Olsdatter, datter av Ole Hansen Låke og Marthe Halvorsdatter på bruk 2 på  Vestre Sørby . Kristen Olsen skal ha flyttet til sønnen Halvor på Viljerudeide/ Viljesrud, og det er nevnt enn sønn til- Ole, bror av Halvor under Sørby. Det kan være at sønnen Ole som ble døpt 6. januar (?) 1783 var en av de som døde som småbarn. Det nevnes  en annen person på Viljereid, en dragon som giftet seg med enken på et av brukene i Viljesrud,   "ikke var nærmere kjent og antagelig var en av de fremmede krigsfolk som det var så mange av på den tid". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alder er en ting, men det er flere ting som taler mot at han er soldaten med samme navn i Fredrikstad i 1801.

FT 1801 for Ullensaker opplyser følgende:

Ullensaker Prestegård: Ole Halvorsen, 19 år tjenestedreng ugift. Altså født 1782. (Han ble døpt "Domini post Circumcisionis" = søndag etter nyttårsdag, som i 1783 var 5.januar)

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058227000012

Når det gjelder foreldrene, har de flyttet siden Ole ble døpt, og var husmenn under gården Olstad:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058227000171

Line er ført som Hansdatter, men det er vel neppe feil par. "Halve Ullensaker" het nok ikke Line

En annen ting som taler imot er at denne Ole var musketer i Nordenfjeldske Inf.reg. er at folk i Ullensaker hørte hjemme i 3.bataljon av Opland Infanteriregiment. (før krigen 1808 underlagt Norske Jegerkorps som Ullensaker Lette Bataljon sammen med Sønnenfjeldske Skiløperbataljon)

Men om det var Ole fra Ullensaker som ble gift i Glemmen i 1814, er en annen sak.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du sier det så har jeg også sett dette tidligere med Ole Halvorsen som tjenestedreng på Ullensaker Prestegård i 1801.(og flere andre Ole H.) Det mest nærliggende var først å se om min tipptipptippoldefar også var fra enten Tune, Fredrikstadområdet eller andre steder i Østfold, men de to kandidatene som lå nærmest, og var på samme alder, en i Svinndal og den andre fra Onsøy  viste seg å være gift med andre, samt  døde i et tidsrom der man kan følge Ole Halvorsen som far i sine barns dåp, konfirmasjon etc. Men det er helt sikkert at han er med i 1801-tellingen et eller annet sted. 

Det jeg har lurt på er om det var flere infanteriregimenter enn det  nordenfj. og søndenfj. infanterireg. som ble samlet og sendt  til utsatte mål som festningene i Fredrikstad og Fredrikshald og andre steder i opprustningen mht.  krigen i 1808-1809. 

Det kan være andre årsaker enn krig som gjør at folk flytter på seg, også på den tiden, men fra noen år etter det århundreskiftet og fram til 1814 må mye  ha vært preget av den krigen. Ole og Elen giftet seg også noen få mnd. etter at festningen i Fredrikstad ble avviklet, men det blir bare funderinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, årsaken til at Nordenfjeldske Infanteriregiment befant seg på Fredrikstad Festning ved FT 1801:

I 1800 skjerpet Storbritannia blokaden av Frankrike. I juli ble 6 danske og norske handelsskip som ble eskortert av en fregatt, oppbrakt av en britisk flåteavdeling. Fartøyene ble senere frigitt, men det danske riksstyret ble presset til foreløpig til å stanse all konvoiering av handelsskip. I desember sluttet Danmark-Norge likevel avtale med Russland og Sverige om å la sine skip konvoiere. Dette førte til at britene i januar 1801 beslagla alle norske og danske skip i britiske havner. I påsken sto en britisk flåte inn Øresund, og etter slaget på reden i København 2. april 1801 ble det danske riksstyret tvunget til å si opp avtalen med Russland og Sverige og godta britisk visitering av skipsfarten. I Norge ble det tidlig truffet visse beredskapstiltak, og dette er grunnen til at Nordenfjeldske Inf.reg. befant seg på Fredrikstad Festning. Det ble ingen stridshandlinger denne gangen, så i løpet av sommeren ble de utskrevne mannskapene dimitert.

Opptakten til krigen 1807 - 1809:

Bakgrunnen for at Norge kom i krig med Sverige denne gangen, var det uforsonlige fiendskap mellom Napoleon på den ene siden og Storbritannia med sine alierte på den andre. Danmark-Norge forsøkte å holde seg nøytal, noe som viste seg å være umulig, ikke minstpå grunn av Danmark-Norges sterke orlogsflåte. Da britene fikk kjennskap til den hemmelige avtalen mellom Napoleon og Russland, tok de straks motforholdsregler. De utrustet en flåte på 25 linjeskip, 40 fregatter og 377 transportskip, som skulle føre 22 000 soldater inn i Kattegatt og Øresund. Natta til 5.aug 1807 ble praktisk talt hele den dansk-norske orlogsflåten, verdens nest største etter den engelske, innesperret av Lord Nelson. Flåten lå avtaklet i København. Den danske marineledelsen sov og ble fulstendig overrumplet, til tross for at de ble "tatt med buksa nede" også i 1801. 13.aug kom også en engelsk flåte fra Østersjøen med 8 000 hanoveranere ombord , som britene hadde sendt til støtte for den svenske hær i Pommeren. Engelskmennene sendte en forhandler til Danmarks regent, kronprind Fredrik. Han fikk valget mellom allianse eller krig med Storbritannia. Valgte han allianse, skulle britene stille 25 linjeskip og 40 000 soldater til hjelp mot Napoleon. Britene måtte ha sikkerhet mot at den dansk-norske flåten ikke havnet på Napoleons side og bli brukt mot England. Våre glupe danske "venner" avslo tilbudet og erklærte 16.aug krig mot England. De engelske troppene ble landsatt og beleiret København. Etter 3 dager kapitulerte kommandanten. Danmark måtte avstå 17 linjeskip, 17 fregatter, 8 brigger og 33 mindre krigsskip. Britene tilbød på nytt allianse med Danmark, men kronprinsen avslo på nytt tilbudet. I stedet avtalte han 31.oktober forbund med Napoleon. Svenskekongen Gustav 4. gliste i skjegget over danskenes tap av orlogsflåten, noe som lettet hans erobringsplaner mot Norge. Det var nå på det rene at det kom til krig mellom Danmark-Norge og Sverige. Krigsærklæringen kom fra Danmark 29.februar etter at Russland hadde angrepet Finland (som tilhørte Sverige).

Da meldingene om hva som hadde skjedd i Danmark nådde Norge ble store deler av hæren mobilisert av frykt for at britene ville gå i land i Norge. da det ikke kom noe britisk angrep, ble de utskrevne mannskapene sendt hjem i slutten av november. De vervede avdelingene lå på festningene over vinteren. 1.mars 1808 ble så hele hæren moblisert. Det finnes ingen fulstendig oversikt over de ca 13 200 mann besetningstropper på festningene og i byene. Felthæren er bedre dokumentert, men det har ingen hensikt å ramse opp hvilke avdelinger som ble benyttet hvor.

Men nå kan du svare meg på et spørsmål: Hvorfor er du så skråsikker på at den Ole Halvorsen som ble gift i Glemmen  ha vært soldat? Kirkeboka forteller bare at han var ungkar, og det ville utvilsomt stått at han var soldat hvis det var tilfelle.

mvh jan w

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for en svært  interessant beskrivelse av forholdende og omstendigheter som lå bak den krigen som ble en del av Norges historie.  Jeg kan nok ikke påstå at jeg har vært skråsikker på at Ole Halvorsen var soldat, men forsøkt å finne årsaken til at han havnet i Fredrikstad og giftet seg der, og tilsynelatende ser ut som han ikke hadde noen tilknytning til området (eller Østfold), i hvert fall ikke familietilknytning.

Kanskje også noen forestillinger om at folk flest på den tiden  holdt seg på hjemplassen,  mens det nok var flere årsaker til at folk flyttet på seg. Han er oppført som tømmermann et par ganger,  og en av forloverne, som også var fadder da den førstefødte Hans ble døpt var en byggmester med navn Niels Bersøe, så kanskje var det en eller annen form for tilknytning der. Lurer på om Niels Bersøe var dansk eller norsk, eller om Bersøe var en fordanskning for Bergsjø, er også en plass i Aurskog-Høland som heter Bergsjø. Men det var vel helt nødvendig å ha noen kontakter før en flyttet fra hjembygda.

Mvh. Wenche J. Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
På 27.10.2019 den 13.53, Wenche Johanne Falch skrev:

Tusen takk for informasjon Jan Weberg, og beklager at det jeg skrev i innledningen  i tråden er veldig uklart. Det er nettopp slik informasjon som du har gitt jeg er ute etter, om hvor de gevorbne soldatene kunne komme fra. Jeg har gått igjennom folketellingen mange ganger og sett at det var ganske mange som het Ole Halvorsen  flere steder i landet. Han på 24 år i 1801 har jeg sett litt bort fra som en av forfedrene til min farmor fra Senja, pga. for stort sprik i alder sammenlignet med  andre kilder som oppgir hans alder. Det er oppgitt ved 

ut og innflytting og alder da han døde.

40 for utflytting, familien til høyre nr 93-96.

SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 588-589
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010010

Familien som innflyttere , Aker prestekontor Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061109040156

nederst på venstre side som nr. 11. Ole Halvorsen er her registrert som 39 år gml, alderen på Elen er den samme 32 år, hjelp til tyding, 

Ole Halvordsen, 39 Aar gl., og Hustrue Elen Johnsdt., 32 Aar gl., med 2de

Børn 1, Sønnen Hans, døbt d. 8de Octbr 1815 og 2, John, døbt d 26de Dcb

1820, fra Frederiksstad til Enerhaugen; medbringer Attest fra S.P. Hr.

Sigvvardt, do i Thune paategnet af Tandberg d 13de Juny 1823.

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0014b: Ministerialbok nr. 14B, 1820-1834, s. 18-19

Attesten de fikk  da de gikk til presten og meldte utflytting. Attesten kunne inneholde opplysninger om konfirmasjon, ekteskapelig status, utenomekteskapelige barn, seneste nattverd m.m, og den ble fremvist til presten i deres nye hjemsogn slik at han ble fikk "relevante" opplysninger om de innflyttede.

Det hadde vært spennende om prestekontor fremdeles hadde attester i arkivene sine. 

Han døde den 28,  august 1844, 60 år, dato for begravelse var 1. september. Fra  Aker prestekontor står han som  nr. 198 til høyre (den med svak skrift)  under døde og begravde :  SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0019: Ministerialbok nr. 19, 1842-1852, s. 512

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060301050549[

Jeg fikk god hjelp til tyding av Elsa B. Rustad til tyding av skiftemateriale: 

Aug.] 28 / d 29 ved Sønnen Hans Olsen paa Tyveholmen / Ole Halvorsen, Huusmand hos Claus Heftye, 60 Aar gl. druknet i Frognerelven / Enke og 6 Børn, hvoraf 2 ere myndige s. Anmelderen 30 aar gl og en Broder i Trondhjem 24 Aar gl / - / Endeel ubetydelige Løsøre Effecter .

John Olsen flyttet til Trondheim og ble gift der, de bodde på Hommelvik Strinda, og han døde 9.april 1855, fem sønner, nest eldste flyttet til Narvik 

og nest yngste min farmors morfar til Torsken på Senja. Hans Olsen med familie fant jeg i 1865.t., som bodde i området der Aker brygge ligger nå.

Hvis en skal gå ut fra kildene som nevnt ovenfor var han født rundt 1783 og var 8 år eldre enn sin kone Elen Johnsdatter og

var  ca. 24-25 år gammel under krigen mellom Danmark-Norge og Sverige i 1808-1809.

Mvh. Wenche J. Falch.

Ungkarl Ole Halvorsen 30 år, nr. 2 på listen, høyre, utflytter fra Rygge prestegjeld 1814 til Fredrikstad. Kan det være han som ble gift med Elen Johnsdatter  20. november 1814? Par nr. 10, side 40, venstre side: Østfold fylke, Glemmen i Fredrikstad, Ministerialbok nr. 3 (1803-1815), Viede 1815, Side 40-41
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010450

Utflytter Ole Halvorsen, 30 år, året er 1814.

Østfold fylke, Rygge i Rygge, Klokkerbok nr. 1 (1814-1871), Utflyttede 1814-1815, Side 574-575
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061023050059

Østfold fylke, Rygge i Rygge, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Utflyttede 1814-1815, Side 574-575
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061023050298

Østfold fylke, Rygge i Rygge, Klokkerbok nr. 1 (1814-1871), Utflyttede 1814-1815, Side 574-575
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061023050059

Det står Sold(at) L(egd) under navnet.

Tienestedreng

paa Røe

Lenke til kommentar
Del på andre sider