Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker i Kviteseid


Jorun Andersen
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ikke kirkebøker for Kviteseid i Telemark lenger tilbake enn 1754 i Digitalarkivet.  Er det ikke eldre bøker eller lå Kviteseid under noen andre tidligere? Er det noen som vet?

Hilsen Jorun

 

Endret av Jorun Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jorun Andersen skrev:

Jeg finner ikke kirkebøker for Kviteseid i Telemark lenger tilbake enn 1754 i Digitalarkivet.  Er det ikke eldre bøker eller lå Kviteseid under noen andre tidligere? Er det noen som vet?

Hilsen Jorun

 

 

Tematittel "Jorun Andersen" blir noe misvisende hvis det er kirkebøker for Kviteseid du søker. 

 

----

 

Sognehistorikk:

Kviteseid

Kviteseid, Brunkeberg og Vrådal. Inntil 1810 også Nissedal.

Oversikt over kirkebøker:

Kviteseid kirkebøker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får treff i oversikten over kirkebøker, finnes de dessverre ikke. Alle bøkene er skannet, og skal være med på lista, men ikke alle er transkribert og gjort søkbare. Det er mange steder hvor innføringene i kirkebøker startet ganske sent, og veldig mange steder der brann eller naturskader ødela kirkebøkene. I de distriktene er det kanskje skiftene som er den beste kilden, hvis de finnes. I fattige husmannsbo uten midler som kunne arves, ble det som regel ikke foretatt skifter, selv om loven forlangte det hvis det var umyndige blant de etterlatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun heter Sigrid Rejarsdatter. Er født 1752 iflg Seljordsboka.  Begravet 26.08.1781 i Seljord.  Foreldrene kom fra Kviteseid så hun er døpt der.  Foreldrene er Reidar Tallaksen f ca 1715, død 17.12.1769 på Skrabekk i Seljord og hustru f ca 1720, død 1774.  Ikke helt sikker på hva hun het.  I Seljordsboka står det Gunhild Olavsdatter men når noen av barna ble født kalles hun Gunhild Andersdatter.  Er ikke helt ferdig med å sjekke denne familien, men hvis du har noen opplysninger tar jeg imot med takk.  

 

Mvh Jorun Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jorun Andersen skrev:

Ja, samme familie, men et tidligere ledd.

 

I temaet jeg lenket til oppgir du i innlegg 1 at det står i Seljordsboka at hun er født i 1762, og i dette temaet oppgir du at det står 1752 i samme bok. 

Hva er riktig? 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige innlegg var det snakk om Aslaug Reidarsdatter (Rejersdatter).  Hun er født i 1762.  Nå spurte jeg om Sigrid (søsteren), hun er født i 1752.  Sigrid er den eldste i søskenflokken og alderen hennes kunne sagt meg noe om når foreldrene ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jorun Andersen skrev:

I forrige innlegg var det snakk om Aslaug Reidarsdatter (Rejersdatter).  Hun er født i 1762.  Nå spurte jeg om Sigrid (søsteren), hun er født i 1752.  Sigrid er den eldste i søskenflokken og alderen hennes kunne sagt meg noe om når foreldrene ble gift.

 

Forvekslet nok navna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du legger navnet hennes, ca fødselsår samt fødested  i tematittelen. 

Gå til innlegg 1,velg "Endre, så kan du ta bort  "Jorun Andersen", og heller legge inn relevant tekst. 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.