Gå til innhold
Arkivverket

Ane Saghaugen Dunderland, Nordland, 1800-tallet; noen som har info?

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

7 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du får legge det inn på tydeforumet. 

Jeg tror jeg har funnet henne; Ane Marie født 1804 på Bruk IV på Sør-Dunderlandet.

Datter av Elias Olsa fra Gullbekkheia som for øvrig var en særdeles villbasse i sin ungdom som ble dømt til både kakstryking og livsvarig tvangsarbeid.

Aner ikke hvordan han ble rehabilitert til de grader at han både ble gårdbruker og gift familiefar med ti barn.

Men han rømte flere ganger fra straffen. Rene gjest Baardsen.

mora til denne Ane var Marit Nilsdatter fra Hjartåsen.

Men det sto ingen ting i Mo prestegjeld gardshistorie om hvor hun dro da hun dro hjemmefra eller hvem hun ble gift med.

Boken slutter merkelig brått der, det står ingenting om brukere på bruk IV etter Elias.

11 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du får legge det inn på tydeforumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg tror jeg har funnet henne; Ane Marie født 1804 på Bruk IV på Sør-Dunderlandet.

Datter av Elias Olsa fra Gullbekkheia som for øvrig var en særdeles villbasse i sin ungdom som ble dømt til både kakstryking og livsvarig tvangsarbeid.

Aner ikke hvordan han ble rehabilitert til de grader at han både ble gårdbruker og gift familiefar med ti barn.

Men han rømte flere ganger fra straffen. Rene gjest Baardsen.

mora til denne Ane var Marit Nilsdatter fra Hjartåsen.

Men det sto ingen ting i Mo prestegjeld gardshistorie om hvor hun dro da hun dro hjemmefra eller hvem hun ble gift med.

Boken slutter merkelig brått der, det står ingenting om brukere på bruk IV etter Elias.

https://www.geni.com/people/Ane-Marie-Eliasdatter/6000000034249347328?through=6000000007793201570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leif Håkonsen skrev:

Ja, der er det jo Mikkel og Ane.

Mikkel Mikkelsa til og med.

Men det står at hun er fra Sagbakken på Mo.

Og der finner jeg henne ikke.

Men jeg fant henne, eller i hvert fall en Ane, 

på Sør-Dunderlandet bruk IV.

Er det henne så må det eventuelt være hennes arbeids/ bosted etter at hun flyttet hjemmefra,, før hun giftet seg som er oppgitt.

Finner en Ola Eliassa fra Yttern på Sagbakken på Mo, gift med Pernille Jonsdatter.

Men de har ingen datter som heter Ane eller Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen rett under Elias Olsens Ane Maria er dåpen til Ole Eliassens datter Ane Maria.

Nordland fylke, Nord-Rana (Mo) i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A05 /2 (1790-1806), Kronologisk liste 1804, Side 458-459
Permanent bilde-ID: kb20071005640559
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005640559

(Tredje søndag etter påske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Ja, der er det jo Mikkel og Ane.

Mikkel Mikkelsa til og med.

Men det står at hun er fra Sagbakken på Mo.

Og der finner jeg henne ikke.

Men jeg fant henne, eller i hvert fall en Ane, 

på Sør-Dunderlandet bruk IV.

Er det henne så må det eventuelt være hennes arbeids/ bosted etter at hun flyttet hjemmefra,, før hun giftet seg som er oppgitt.

Finner en Ola Eliassa fra Yttern på Sagbakken på Mo, gift med Pernille Jonsdatter.

Men de har ingen datter som heter Ane eller Anna.

Jo, det hadde de. 

Det var dåpen til deres datter Ane Maria som ble lagt inn i innlegg 21.

Og ser at i basen jeg la inn i innlegg 20 er bildet som Leif henviser til i innlegg 19 lagt inn på henne. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ok, men noe av dette må jo være feil. Hun kan ikke være både Olsdatter og Eliasdatter.

Anne Marie Olsdatter fra Sagbakken på Mo, ble gift med Mikkel Mikkelsa fra Kvitingan. hans far het Mikkel persa/ Pedersen fra Bjøllåneset og han ble

født i 1804, så han stemmer jo.

Ane Maria Eliasdatter fra Sør-Dunderlandet er også gift med en Mikkel, men det er Mikkel Andreas Sakrisa fra Nord-Dunderlandet.

han ble født ca 1800.

Så det er halvparten riktig og halvparten feil på hver. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Dåpen rett under Elias Olsens Ane Maria er dåpen til Ole Eliassens datter Ane Maria.

Nordland fylke, Nord-Rana (Mo) i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A05 /2 (1790-1806), Kronologisk liste 1804, Side 458-459
Permanent bilde-ID: kb20071005640559
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071005640559

(Tredje søndag etter påske)

Jeg klarer å lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Name: Ane Maria Olesdatter
Christening Date: 22 Apr 1804
Christening Place: Mo, Nordland, Norway
Father's Name: Ole Eliason

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWSL-MJC

Høyre side

https://media.digitalarkivet.no/view/17095/106

Jaha, jeg klarer som sagt ikke å lese dette. Men jeg fant ingen Pernille Jonsdatter der? 

Men hvis dette er den Ane på bildet, født på Sagbakken og gift på Saghåjen under Tørrbekkmoen, 

hvorfor heter hun da Saghaugen Dunderland i boka?

Ane Maria på Sør og Nord-Dunderlandet har jo aldri vært på Saghaugen, det jeg kan se noe sted?

det er ikke snakk om at en av dem ble gift flere ganger heller, det ble visst ingen av dem.

Jeg kan klare en Ane på Saghåjen og en Ane på Dunderland, men ingen Ane Saghaugen Dunderland. 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg klarer å lese dette.

3. Søndag efter Paaske pred. Sogne Præsten

Døpt Ole Eliason b. Ane Maria 

Fad. Peder Christenson Ytteren Johanna Jensdatter ibid. Jens Jenson G?yjorden  Hans Olson Aaenget  Ingebor Christensdatter Moe Johanna Jansdatter ibid.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en opplysning om visen Herr Magnus og Havfrua: "Ole T. Olsen skreiv opp både tekst og melodi etter Ane Olivia Dunderland frå Mo i Nordland." 
https://www.bokselskap.no/wp-content/themes/bokselskap2/tekster/pdf/naturmytiskeballadar.pdf

Men i følge denne kilden
var Ole T. Olsens kilde for Herr Magnus og Havfrua Ane Olivia Dunderland fra Mo i Telemark... https://www.dokpro.uio.no/ballader/lister/alfa_titler/tittel_112.html

Det siste tror jeg er feil, for Ole T. Olsen skal ha utgitt samling med eventyr og sanger fra Nordland. Umulig er det likevel ikke, for Olsen reiste mye, og siden han var en ivrig amatørfotograf og bildene hans har havnet i Nasjonalbiblioteket vet vi at han var i Telemark.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde bekrefte at det dreier seg om Mo i Nordland, og når melodiene ble samlet inn, nemlig mellom 1846 og 1872:
"5.2. Ole Tobias Olsen. Samtidig med at Lindeman var på sitt mest aktive, var Ole Tobias Olsen (1830-1924) opptatt med å samle folkemusikk fra sine hjemtrakter i Nordland. Han var bare 16 år da han skrev ned sine første folketoner. Han kjente godt til Lindemans innsamlingsarbeid, og i 1865 sendte han Lindeman 17 folketoner fra Dunderlandsdalen. Ole T.Olsen fikk stipend fra Universitetet i Christiania for å samle folketoner i Nordland. I 1872 sendte han en hel samling til Lindeman med ønske om å få samlingen publisert. Noen utgivelse ble det ikke, men Lindeman brukte mange av de religiøse folketonene av Petter Dass-tekster i sin utgave av Norske folketoner til Petter Dass`Bibelske Visebog, Katekismus og Evangeliske Sange fra 1877. Resten av Ole T. Olsens nedtegnelser ble liggende urørt i Norsk Musikksamling helt til 1982, da Ø.Gaukstad redigerte og gav ut samlingen under tittelen Folketonar frå Nordland. "
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27133/KiilxJenssenxhovedoppg.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

I bygdeboken står det at Mikkel Mikkelsen og  Anne Marie Olsdatter var barnløse. 

861EB9E7-5988-4750-826F-5D9D0A8BC30F.jpeg

Ja, jeg vet det. det er denne boken jeg bruker som kilde. men jeg vet ikke om dette er den riktige Ane, siden hun ikke heter eller kommer fra Dunderland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

3. Søndag efter Paaske pred. Sogne Præsten

Døpt Ole Eliason b. Ane Maria 

Fad. Peder Christenson Ytteren Johanna Jensdatter ibid. Jens Jenson G?yjorden  Hans Olson Aaenget  Ingebor Christensdatter Moe Johanna Jansdatter ibid.

Så det står ingenting om moren her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å finne patronymet ved å slå opp i sangerregisteret i Ole T. Olsens samling Folketonar frå Nordland https://www.nb.no/items/01ad6c33676eebcab69daf10e66ec279?page=173&searchText=Gaukstad
Ane Oline Holgersdatter Dunderland. Her har vi henne på Geni med noen tilleggsopplysninger https://www.geni.com/people/Ane-Oline-Holgersdatter/6000000037769118932
De må selvsagt bekreftes på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Dette burde bekrefte at det dreier seg om Mo i Nordland, og når melodiene ble samlet inn, nemlig mellom 1846 og 1872:
"5.2. Ole Tobias Olsen. Samtidig med at Lindeman var på sitt mest aktive, var Ole Tobias Olsen (1830-1924) opptatt med å samle folkemusikk fra sine hjemtrakter i Nordland. Han var bare 16 år da han skrev ned sine første folketoner. Han kjente godt til Lindemans innsamlingsarbeid, og i 1865 sendte han Lindeman 17 folketoner fra Dunderlandsdalen. Ole T.Olsen fikk stipend fra Universitetet i Christiania for å samle folketoner i Nordland. I 1872 sendte han en hel samling til Lindeman med ønske om å få samlingen publisert. Noen utgivelse ble det ikke, men Lindeman brukte mange av de religiøse folketonene av Petter Dass-tekster i sin utgave av Norske folketoner til Petter Dass`Bibelske Visebog, Katekismus og Evangeliske Sange fra 1877. Resten av Ole T. Olsens nedtegnelser ble liggende urørt i Norsk Musikksamling helt til 1982, da Ø.Gaukstad redigerte og gav ut samlingen under tittelen Folketonar frå Nordland. "
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27133/KiilxJenssenxhovedoppg.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ok, da er antagelig bildet fra 1865-1872, det kan jo stemme med at Ane ble født i 1804. Her kan det også være snakk om to forskjellige ting når det gjelder Mo, enten gårdene eller selve området. Men Dunderland finnes det vel ikke noe av i Telemark, så hun måtte vel uansett ha vært derfra. Men godt å vite litt om bakgrunnen for det hele; takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Jeg klarte å finne patronymet ved å slå opp i sangerregisteret i Ole T. Olsens samling Folketonar frå Nordland https://www.nb.no/items/01ad6c33676eebcab69daf10e66ec279?page=173&searchText=Gaukstad
Ane Oline Holgersdatter Dunderland. Her har vi henne på Geni med noen tilleggsopplysninger https://www.geni.com/people/Ane-Oline-Holgersdatter/6000000037769118932
De må selvsagt bekreftes på annet vis.

Ok. men Ane Oline Holgersdatter Dunderland blir jo enda en dame, da har vi tre Ane. Fra før har vi Olsdatter og Eliasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Ok. men Ane Oline Holgersdatter Dunderland blir jo enda en dame, da har vi tre Ane. Fra før har vi Olsdatter og Eliasdatter.

Nei, nå har jeg sett nøye på bildene. De kan være litt snarlike, men dette er nok ikke samme Ane nei. Forskjellene kan heller ikke forklares ut i fra forskjellig alder når bildene ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane Oline Holgersdatter Dunderland,  Ane Kristiansen, Ane Barbara Enget og Ane Marie Elvemothei var alle sangere ifølge registret. Men du kan ikke være siker på at bildene har rett navn. Det er fort gjort å få registrert feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

Var Ole Tobias prest? Jeg fant en Ole Tobias Olsa fra Bjøllåneset i rana, som virket som prest i Hattfjelldalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Hohler skrev:

Ane Oline Holgersdatter Dunderland,  Ane Kristiansen, Ane Barbara Enget og Ane Marie Elvemothei var alle sangere ifølge registret. Men du kan ikke være siker på at bildene har rett navn. Det er fort gjort å få registrert feil.

Men til bildet i Aschehougs Norgeshistorie står det Ane Saghaugen Dunderland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å skrive at poenget mitt var at Ane Oline Holgersdatter Dunderland var den klart flittigste kvinnelige bidragsyteren til Olsens samling.  Hun er representert med 10 sanger. Ingen av de andre har mer enn 4. Jeg antok fra innledningen din at du var ute etter å få vite hvem den viktigste bidragsyteren var, og det var i følge Olsen selv (gjengitt av Gaukstad) Ane Oline Holgersdatter Dunderland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider