Gå til innhold
Arkivverket

Oluf på Li i Gausdal eide jord i Ellevsæter i Ringsaker

Kolbjorn Sveen
 Del

Recommended Posts

Oluf på Li i Østre Gausdal skal ha eid jord i Ellefsæteren i Ringsaker. Før ham skulle det ha vært Gunne el Guri på Fjelstad i Ringsker som eide jord i Ellefsæter. Dette har jeg notert for lange tider siden, men uten å ha nevnt kildene. Nå finner jeg det ikke igjen i skattelistene. Er det noen som kan bidra med kildedekning på dette? 

Guri hadde barn som var gift til Gudbrandsdalen.

Muligens kan dette være med å gi noen tanker om hvem Oluf Li var?

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens er det medlemmer på forumet som eier riktig bind av Ringsakerbøkene, og kan slå opp på gårdshistorien.

I følge Matrikkelen for 1886 er Ellevsæteren gnr 270 i HED Ringsaker herred, Ringsaker sokn

image.png.add856169b5825ec856ff7b56999c054.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen hjelp å få i disse bygdebøkene. Registrerer at prisen på de to siste er redusert fra 600 kr. Fjelstad ligger i en ubeskrevet fjerding (Ring). Ellevseter ligger i Veldre fjerding, men er utelatt i Veldre bb.

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Oluf på Li i Østre Gausdal skal ha eid jord i Ellefsæteren i Ringsaker. Før ham skulle det ha vært Gunne el Guri på Fjelstad i Ringsker som eide jord i Ellefsæter. Dette har jeg notert for lange tider siden, men uten å ha nevnt kildene. Nå finner jeg det ikke igjen i skattelistene. Er det noen som kan bidra med kildedekning på dette? 

Guri hadde barn som var gift til Gudbrandsdalen.

Muligens kan dette være med å gi noen tanker om hvem Oluf Li var?

Kolbjørn,

Her vil det hjelpe mye med noen årstall. Når er denne "Oluf på Li i Østre Gausdal" nevnt? Og hvor har du dine opplysninger fra? Eldre notater fra litteratur? I så fall hva har du lest hvor?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han var på Li rundt 1615/20. Er klar over at dette er nesten på grensen av hva som er mulig å finne. Dette er meget gamle notater hos meg og jeg vet ikke hvor jeg har dem fra. Finner det ikke i skattelistene i dag. Men jeg har selvfølgelig ikke notert det uten å ha sett det et sted.

Jeg hadde deg Are i tankene da jeg la det ut. 

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tosten Korstad på Fron eig 1/2 hud i Eluffsetter på Hedemarken i 1624. Hans datter Ingri Tostensdtr. var gift til Li i Gausdal. På tinget den 25 juni 1668 beretter Ingeri Thostensdtr. Li at hun i gaar var paa Nørstegaard hos sin moder Ragnild Gundersda og tilbød hender, at hun ville tage hende til sig.

Ei syster til Ingri, Marte var gift med Jens Nørstegård.

Mvh

Torbjørn P. Hagen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjetter jo på at Guri eller Gunne på Fjelstad sin datter ble gift med Torsten Kjorstad. Og da Torbjørn har vi fått litt kjøtt på bena, men dette er vel da arv fra Fjelstad?? Men hvordan og når hadde de dette på Fjelstad?

Ragnhild Gundersdtr. var dtr. av Gunder og Guri  (Gunne)

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ragnhild Gundersdtr. var sikkert datter på Fjelstad, ho var gift med Tosten Korstad ikkje Kjorstad. Både Korstad og Kjorstad er garder på Fron(nå Sør-Fron) men det er forskjellige garder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/29/2019 at 6:05 PM, Are S. Gustavsen said:

Kolbjørn,

Her vil det hjelpe mye med noen årstall. Når er denne "Oluf på Li i Østre Gausdal" nevnt? Og hvor har du dine opplysninger fra? Eldre notater fra litteratur? I så fall hva har du lest hvor?

Mvh Are

Har funnet dette på Fjelstad i de aller første skattelistene i Ringsaker, altså fra 1612 og  uttover, men som sagt, klarer ikke å  rekonstruere det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolbjørn,

Du har allerede fått hjelp av Torbjørn P. Hagen (Venabygd), så dermed er du allerede i gode hender. :-)

Uten at jeg har sett nærmere på dette, så vil jo Stattholdeskapets jordebøker fra omkring 1624 være til hjelp, samt tilsvarende jordebøker fra 1615 (Danske kansellis skapsaker, skap 9 eller deromkring). Dette gitt at bøkene er bevart for det området som dekker Gausdal.

Jeg har sett litt på noen slekter i Gausdal tidligere, men dette dreier seg mest om Lunde og Bø på 1600.tallet, samt Kvisberg i Svatsum noe senere i en annen sammenheng. Meg bekjent er det jo ikke utgitt noen gårds- og slektshistorie for Gausdal, med unntak av opptegnelser av Hans Kraasbøl primært om forhold fra omkring år 1800 og fremover. Så det er mye å ta tak i.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, dette er ikke enkelt. Joda, Torbjørn bekreftet noe jeg også hadde notert, men heller ikke hadde dokumentert. Der går det en linje til  Ringsaker (Fjelstad) og det er mulig at det da er umulig med en forbindelse mellom Fjelstad og Oluf på Li på grunn av de strenge inngiftereglene? Jeg vil jo anta at forbindelsen mellom Korstad og Fjelstad gjør at godset kommer via Fjelstad, men når en ikke finner at Guri skattet av Ellefsæter er jo dette bare en gjetning.

Vel, den første årsaken til spørsmålet var å få et "bevis" på at Ellefsæter var en gammel gard. Det andre spørsmålet var jo om det kunne være en forbindelse mellom Oluf på Li og Fjelstad, eller Ringsaker. 

Det er ikke uvesentlig å huske på at det er mange forbindelser mellom søndre del av Gudbrandsdal og Ringsaker. Ofte var godset kommet i eierskap før kildene sier noe om hvordan. Et eksempel er Vedum på Tretten som muligens kom på Ringsaker-hender på 1500-tallet. Et annet eksempel er Otter som bodde på By på Ring i Ringsaker. Eide fire skinn jord i Uksum i Gausdal og en hud Aulstad..Vi vet også at det er en forbindelse mellom Glestad og Ringebu og at den nok er så gammel at vi ikke kan finne ut noe om den. Guri sin svigerdatter var kanskje fra Glestad. Nils Thorsen på Bjørge skattet i Båtmansskatten 1635-36 av to huder i  Strande. For å nevne noen, men det er mange flere. Kjekt å vite, men det bringer en ikke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.