Gå til innhold
Arkivverket

Hva og er det noe nytt om Mikkel Olsen Kråkvik , ca 1619 ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ...

Er det noen ny informasjon tilstede om Mikkel Olsen Kråkvik sitt opphav , og er teorien om hans opphav tilknyttet Ole Mikkelsen Mustad , f. ca 1580 i Mustad i Vardal og Karen Arnesdtr. Tomle, f. ca 1585 i Tomle fullstendig avvist ? 

Iflg. rettelser til Per Bråstads Vardalsslekt er det usikkert om Mikkel er sønn av Ole M. Mustad og Karen Arnesdatter Tomle .

Jeg har lest igjennom denne tråden ffra 2010 , men er det diskutert noe rundt Mikkel OLsen Kråkvik på et senere tidspunkt , enten her eller der ?

På forhånd takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og leser igjennom denne gamle debatten , og tanken på og lansere sogneprest Oluf Thommesen og hustru Marthe Haagensdatter som foreldre til Mikkel Olsen Kråkvik . Epitafiumet i Ringsaker kirke viser 6 døtre og 4 sønner , 3 av sønnene var , Haagen ,Jens og Ingvald Olufsen , men på epitafiumet så er det 4 sønner . Den fjerde sønnen er en liten gutt 3 - 4 år gammel iført hvit kjortel ( = kanskje en likskjorte ) denne sønnen har også et lite hvitt kors over sitt hode , muligens betyr summen av dette at han er død ? 

For flere år siden så var jeg inne på sognepresten og hans familie i forbindelse med mitt arbeide ad . Muus slekten , og i mine gamle notater så finner jeg følgende notat  ; 

De ble gift i 1609 . Oluf Thommesen  og Marthe Haagensdatter hadde 11 barn , men på epihtafiumet som henger i Ringsaker kirke hvor familien er portretert er det 10 barn , det tiende barnet er den minste sønnen i hvit kjortel og med et lite kors over hans hode .

Jeg går ikke god for denne påstanden , men.nå er jeg rimelig irritert på meg selv hvorfor jeg ikke noterete ned kilden for denne påstanden ad. det 11 barnet ..................men lite visste jeg da at jeg år senere trengte å vite hvor Mikkel Olsen Kråkvik stammet fra !

Garden lille Bolstad var egentelig ikke  prestegarden for Ringsaker kirke . Det var det vel opprinnelig garden Kråkvik som var .

Hvorfor sogneprest Thommesen bodde stort sett fast på Lille Bolstad og ikke på Kråkvik , kan en bare gjette seg til . Mulig for å frigjøre Kråkvik eller fordi at den gang gikk veien her til Veldre på Ringsaker slik at han da ved å bo på Lille Bolstad var midt i mellom disse to kirker .

Når det gjelder garden Bolstad så ser jeg av # 123 Siterer ; Kontribusjonen jonsok og mikkelsmesse 1654: Marte L. Boelstad. Denne gaard brug och besidder dend forige Sogneprestes effterlatte enke nemblich Marte, med mange umøndige børn, och etter Ko.Ma.Naad.forordning niuder schattefri.

I innlegg # 124 så spekuleres det litt på hvem som overtok Bolstad etter Marthe Haagensdatter . 

På garden lille Bolstad overtok sønnen til sorenskriver Niels Rasmussen Muus , Rasmus , bygselen i 1655 . Denne bygselen på lille Bolstad overtar Rasmus Nielssønn Muus fra sin svigermor  Marthe Haakensdatter som etter sin manns død , sogneprest Thommesen , har fortsatt og bodd på lille  Bolstad og har sittet med bygselen på denne etter sin manns død . Rasmus Nielssønn Muus ble gift med Siri Olsdatter , datteren til sognprest Thommesen og hans hustru Marthe Haagensdatter .  

1655 gardebøxel Ringsaker

Stedde och feste Rasmus Nielsen en gaard kaldis Boelstad Kong. Ma. grund schylder 3 huder, som hans Vermoder Marte for hannem goeduilligen oploed, och for dis Ringheds schyld bøgte hannem dit for Penge 30 Rixd.

1657 gardebøxel Ringsaker

Ringsagger sougen.
Annammidt aff Guldbrand Jonsen vdj føerste feste aff ehnn Konng. Ma. och Cronens Gaarder kaldis Lille Boelstad, schylder aahrlig vdj Lanndschyld 2 huder till Konng. Ma och 1 Huud til Kierchen, som hannd affmindet Rasmus Nielsen med Opladelse Penge Gaff Penge 34 Rdr.

Gulbrand Jonsen overtar bygselen på krongodset Lille Bolstad fra Rasmus Nilsen for 34 riksdaler , garden som skylder årlig 2 huder til kronen og 1 hud til kirken .

Ovennevnte utdrag fra Ringsaker gardebøxel 1657 , forteller oss at Siri Olsdatter er død og at Rasmus Nielssønn Muus dy. er blitt enkemann . 

Den 23 desember 1662 fikk han stilling som stevnings og supplikasjonsskriver i Christiania som da

visstnok var en beskjeden stilling som gjorde at han i 1665 foretrakk og tjene renteskriver Peder Johansen Randers i København . Den 12 desember 1668 ble han sorenskriver i Tune , Aabygge og Hvaløyene og Rasmus døde i dette embede 20 november 1670 . Rasmus ble gift med Barbara Jørgensdatter og dette ekteskapet  var barnløst . Om Rasmus fikk noen barn med Siri Olsdatter , vites ikke  .

Foruten Siri Olsdatter vet en også at en av døtrene til Thommesen ble gift med presten i Fåberg sogn Zacharias Frendesonius Søfrenson , og datteren Kirstine Olsdatter ble gift med Gulbrand Jonsen , som ble bruker av Lille Bolstad fra 1657 etter Rasmus Nielssønn Muus d.y. Sogneprest Jon  Spikdalen i Fåberg som også  forøvrig var gift med ei datter av sogneprest Oluf Thommesen .

GetAttachmentCARQJDLR.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider