Gå til innhold
Arkivverket

Tyde flytting til Tune, Ragnhild Johnsdatter


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Kan jeg få hjelp til tyding av infl. Ragnhild Johnsdatter, 17 år i 1819? Nestøverst, nr. 12 til venstre. Jeg tror det står fra Glemmen, og er spesielt interessert i det som er notert under anmerkninger.

Dato og alt annet er også interessant. Jeg tror hun er en yngre søster til Elen Johnsdatter som var min farmors tippoldemor.  Deres far John Friedrichsen på Rådahlen pl. i Rolvsøy døde på vårparten det året og synes  det står Rådalen og Richustad.

 

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1815-1823, s. 630-631
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020040476


Mvh Wenche J. Falch.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 | Ragnild Johnsd. | 17 Aar | Tjenestepige | fra Glemmengd | 712 | til sine Forældre paa Pladsen Raadalen under Richustad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nettopp søsteren Elen og mannen som innflyttere til Tune i 1817, og trenger hjelp til noe tyding igjen men må kanskje starte nytt emne?  Det har en liten sønn Hans med seg, og kom fra Guldbersiden i Glemmen, samme sted da  Hans ble døpt.  Kan ikke se at det er notert noe om gård eller husmannsplass  de flyttet til i Tune. Hun var fra Rådalen pl, og 1823 flyttet Ole Halvorsen Rådalen og Elen Johnsdatter med barna Hans 8 år og John 2 1/2 år til Christiania.  John var døpt i Fredrikstad i 1820, da bodde de i Byen.

Nr 12 til venstre SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1815-1823, s. 626-627
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020040474

 

 


 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står etter Glemminge klarer eg ikkje å tyda:

image.thumb.png.b316c5d9c0f865379765229b3fa5b25a.png

Ole Halvorsen og Hstr Elen Johnsdr med Søn Hans. / 33 A. 26 A. 1 3/4 A. / Dagleier / Fra Guldbergsiden i Glemminge ...? / P: 693.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det sto Glemminge sogn, men ser ikke helt sånn ut. Jeg tro det nummeret 6g3 eller hva det er,  har noe med jevnførelsesregister å gjøre, og viser til en portefølje eller noe sånt. Det er nytt for meg,  men et sånt register skulle samle data fra hendelser som dåp, konfirmasjon m.m.for den enkelte. Det var et system som ble etablert i 1812 men avsluttet noen år senere, ca. 1820 da det varierte med hvor mye det ble fulgt opp og kunne være mangelfullt, et slags prøveprosjekt virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Wenche Johanne Falch skrev:

Jeg tro det nummeret 6g3 eller hva det er,  har noe med jevnførelsesregister å gjøre

 

"P. (pagina=side i same kyrkjebok) 693", her er det, ikkje noe meir informasjon å henta "Ole Halvorsen med Hustru og Søn / P. 626":

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1815-1823, s. 692-693
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020040491
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.