GĂ„ til innhold
Arkivverket

Tyde flytting til Tune, Ragnhild Johnsdatter

Wenche Falck

Recommended Posts

Kan jeg fÄ hjelp til tyding av infl. Ragnhild Johnsdatter, 17 Är i 1819? NestÞverst, nr. 12 til venstre. Jeg tror det stÄr fra Glemmen, og er spesielt interessert i det som er notert under anmerkninger.

Dato og alt annet er ogsÄ interessant. Jeg tror hun er en yngre sÞster til Elen Johnsdatter som var min farmors tippoldemor.  Deres far John Friedrichsen pÄ RÄdahlen pl. i RolvsÞy dÞde pÄ vÄrparten det Äret og synes  det stÄr RÄdalen og Richustad.

SAO, Tune prestekontor KirkebĂžker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1815-1823, s. 630-631
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020040476

Mvh Wenche J. Falch.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 | Ragnild Johnsd. | 17 Aar | Tjenestepige | fra Glemmengd | 712 | til sine ForĂŠldre paa Pladsen Raadalen under Richustad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg fant nettopp sÞsteren Elen og mannen som innflyttere til Tune i 1817, og trenger hjelp til noe tyding igjen men mÄ kanskje starte nytt emne?  Det har en liten sÞnn Hans med seg, og kom fra Guldbersiden i Glemmen, samme sted da  Hans ble dÞpt.  Kan ikke se at det er notert noe om gÄrd eller husmannsplass  de flyttet til i Tune. Hun var fra RÄdalen pl, og 1823 flyttet Ole Halvorsen RÄdalen og Elen Johnsdatter med barna Hans 8 Är og John 2 1/2 Är til Christiania.  John var dÞpt i Fredrikstad i 1820, da bodde de i Byen.

Nr 12 til venstre SAO, Tune prestekontor KirkebÞker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1815-1823, s. 626-627
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020040474

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det som stÄr etter Glemminge klarer eg ikkje Ä tyda:

image.thumb.png.b316c5d9c0f865379765229b3fa5b25a.png

Ole Halvorsen og Hstr Elen Johnsdr med SÞn Hans. / 33 A. 26 A. 1 3/4 A. / Dagleier / Fra Guldbergsiden i Glemminge ...? / P: 693.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Skulle tro det sto Glemminge sogn, men ser ikke helt sÄnn ut. Jeg tro det nummeret 6g3 eller hva det er,  har noe med jevnfÞrelsesregister Ä gjÞre, og viser til en portefÞlje eller noe sÄnt. Det er nytt for meg,  men et sÄnt register skulle samle data fra hendelser som dÄp, konfirmasjon m.m.for den enkelte. Det var et system som ble etablert i 1812 men avsluttet noen Är senere, ca. 1820 da det varierte med hvor mye det ble fulgt opp og kunne vÊre mangelfullt, et slags prÞveprosjekt virker det som. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Wenche Johanne Falch skrev:

Jeg tro det nummeret 6g3 eller hva det er,  har noe med jevnfÞrelsesregister Ä gjÞre

"P. (pagina=side i same kyrkjebok) 693", her er det, ikkje noe meir informasjon Ă„ henta "Ole Halvorsen med Hustru og SĂžn / P. 626":

SAO, Tune prestekontor KirkebĂžker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1815-1823, s. 692-693
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020040491

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

HĂ„per noen kan tyda det som stĂ„r etter "Glemminge" 🙂

Annex?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kan annex tolkes som at Lisleby som sted  lÄ sentralt Glemmen omrÄdet? 

Endret av Wenche Johanne Falch
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider