Gå til innhold
Arkivverket

Edward Anderson, født 1863-64 i Norge, utvandret til USA. Hvem var han?

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

9 minutter siden, Astrid K. Halleraker skrev:

Johan Edvard Andersen ble døpt november1863, født oktober - 1 måned tidligere.

Når utvandret denne gutten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Jeg kan røpe såpass at han får treff med min far, dog langt uti. Han får treff som "3rd to 5th cousin", dvs fire- til seksmenning, men i realiteten kan det være flere menninger enn det. Min fars slekt er stort sett fra Sør-Trøndelag, med forgreininger til Nordmøre og Nord-Gudbrandsdalen, men som vi vet, folk flyttet på seg før også.

Alt du trenger er en tredje match, som overlapper på samme DNA-segment. Sven Hjortland har ramset opp 7 kandidater i #23, kanskje hver og en av disse bør kontrolleres nærmere. Og på den måten sile ut de Edvard-ene som beviselig ikke er "din".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Astrid. Jeg tror i første omgang jeg tipser han om at han bør ta en Y-DNA. Dette med å kartlegge DNA-segmenter er tidkrevende og ikke noe jeg har tenkt å gjøre i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Astrid K. Halleraker skrev:

Johan Edvard Andersen ble døpt november1863, født oktober - 1 måned tidligere.

Emigranten nedenfor er født 1878 - 15 = 1865

image.thumb.png.c3c94af355dfe8ef16ee57109ec3be4d.png

Det er vel denne, som reiser sammen med mor og søsken

, du har funnet. 

https://www.digitalarkivet.no/search/3/100096?fornavn=&etternavn=&kjonn=&bosted=Nore*&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&utreisedato=1878-08-23&reisemal=&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeld=

----

Telling 1875.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052115002940

----

Name: Edevard Andersen
Birth Date: 17 Apr 1862
Christening Date: 22 Jun 1862
Christening Place: NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY
Father's Name: Anders Samuelsen
Mother's Name: Gunnild Steengrimsdr

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHDF-KM9

Fødselsdato stemmer ikke med trådstarter sin Edvard. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Så langt er min "favoritt" denne - Cencusrecords.com

Men kun fordi han muligens er trønder 🙂

Trondheim.png

Edvard Anderson

United States Census, 1880

Name: Edvard Anderson
Event Type: Census
Event Date: 1880
Event Place: Trondhjem, Otter Tail, Minnesota, United States
Marital Status: Single
Race: White
Race (Original): W
Relationship to Head of Household: Other
Relationship to Head of Household (Original): Other
Birth Year (Estimated): 1862
Birthplace: Norway
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Sheet Letter: C
Sheet Number: 10
Person Number: 4
Volume: 2

Household
Role
Sex
Self
Male
70
Norway
Wife
Female
60
Norway
Daughter
Female
15
Norway
Son
Male
12
Norway
Edvard Anderson
Other
Male
18
Norway

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MZ9J-615

View the original document.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9YBQ-9V6W?cc=1417683&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AMZ9J-615

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen av mine favoritter er Edvard Andreassen, født 12. april 1861 på Øvre Ingdal i Statsbygd. Foreldrene var Andreas Andersen og Maria Andreasdatter. Han er ikke født i november, men er fra et sted hvor jeg har MYE slekt. Jeg får ta en nærmere titt på foreldrenes opphav.

Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A10 (1858-1869), Fødte og døpte 1861, Side 44

Han ble konfirmert i 1875, og bodde da på Nervigsøren i Orkdal sammen med sin familie.

Han utvandret i 1880.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det er vel denne, som reiser sammen med mor og søsken

, du har funnet. 

Ja, for å være helt nøyaktig så er dette Sven Hjortlands funn.

Det er et registrert dødsfall i #4 Edward Anderson, fra 1914. Uten at jeg kan gjøre det selv, men utifra det jeg har lest i innlegg her, så kan immigrantens fødested i Norge avdekkes ved å lese personens obituary eller på norsk vil det si dødsannonse/nekrolog. Å finne obituary for Edward Anderson fra 1914 er for vanskelig for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Grete Singstad skrev:

En annen av mine favoritter er Edvard Andreassen, født 12. april 1861 på Øvre Ingdal i Statsbygd. Foreldrene var Andreas Andersen og Maria Andreasdatter. Han er ikke født i november, men er fra et sted hvor jeg har MYE slekt. Jeg får ta en nærmere titt på foreldrenes opphav.

Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A10 (1858-1869), Fødte og døpte 1861, Side 44

Nei, disse var ikke fra området, men svensker 🙂

FT1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grete Singstad skrev:

På spørsmål om "Naturalization" står det at han har fått statsborgerskap. Finnes det tilgjengelige lister over dette på nettet?

Det er betalingstjeneste på Ancestry (<- lenke)

image.png.cde72380cd64e2425457bbc31ae97a4d.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utfordrende med dem som utvandret er hvilket navn de valge å bruke i det landet de kom til. Ikke alle norske navn, hverken fornavn eller etternavn, var like enkle å uttale på et fremmed språk.

Det kan derfor være at Edvards far slett ikke var en Anders, men heller en Andersen. Dette er jo også i en tid der patronymene etter hvert forsvant.

Et eksempel på en kandidat kan derfor være Edvard født 28. oktober 1864 i Hjørundfjord, med foreldre Bernt Andersen og Larine Pedersdatter.

Edward Andersons eldste sønn fikk navnet Bert, så hvem vet...

Edvard Berntsen utvandret i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Det utfordrende med dem som utvandret er hvilket navn de valge å bruke i det landet de kom til. Ikke alle norske navn, hverken fornavn eller etternavn, var like enkle å uttale på et fremmed språk.

Det kan derfor være at Edvards far slett ikke var en Anders, men heller en Andersen. Dette er jo også i en tid der patronymene etter hvert forsvant.

Et eksempel på en kandidat kan derfor være Edvard født 28. oktober 1864 i Hjørundfjord, med foreldre Bernt Andersen og Larine Pedersdatter.

Edward Andersons eldste sønn fikk navnet Bert, så hvem vet...

Edvard Berntsen utvandret i 1885.

Han kan du se bort fra: https://www.findagrave.com/memorial/121217506

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Det er et godt poeng, og argumenterer for å finne obituary som har stått på trykk i en amerikansk avis. Hovedpersonen Edward kan stå i emigrant-kildene, men vi har lett på feil etternavn.

Vi har hatt saker oppe her på forumet av tilsvarende vanskelighetsgrad. Og veldig typisk er dette etternavnskifte underveis til det nye landet, ja endog bruk av vekselvis nytt og gammelt etternavn. Er det noen brukere som abonnerer på Ancestry eller MyHeritage, så finnes det der brukervennlige søkeskjema mot utallige databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hyggelig hilsen fra Sean:

"Grete,

I opened Google translate and read every one of the posts... All I can say is Thank you so much. 

Please tell all of the researchers that I am deeply thankful to them as well."

Lenke til kommentar
Del på andre sider