Gå til innhold
Arkivverket

Brennevin sak

Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

I tingbøkene fra Øyer fant jeg en sak som jeg prøver å oversette til engelsk.  Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å forstå dette stykket.  Her er en transkribering.

"Videre forklarede provet Ion Atnebroen, at da Jacob Solberg og Christen Offigstad vare i Fior Vinter hos Vidnet, og havde brændevins træer, der skulle føres til Røraas, saae provet at begge disse Mænd toeg een halv anker og dermed fyldte et Større.træe med fransk brændevin, og endel: Komme de i det Store træe een slags farve for at sætte Colleur derpaa, hvorpaa de uden at Selge noget Rejste derfra."

Delen som jeg ikke helt forstå er markert ovenfor.  Her er mitt forsøk på å klartgjøre stykket.

Begge mennene tok ei halv tønne brennevin og helte den i ei større tønne, og blandet det med en del fransk brennevin.  De tilsatte da også noe for å gi farge på det hele.

Eller...

Begge mennene tok ei halv tønne brennevin og helte den i ei større tønne, og blandet det med en del fransk brennevin, som ga farge på det hele.

Er det noen som forstår hvorfor de gjorde det?

Her er lenken:  https://media.digitalarkivet.no/view/29764/150

Jeg legger ved et bilde også.

Brennevin Sak.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukset med mengden? Tynnet ut brennevinet med noe fransk brennevin (hetvin?) og tilsatt farge slik at fargen beholdt seg noenlunde korrekt? Var det en leveranseforpliktelse til Røros som noen prøvde å jukse til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Frank Marton Pedersen said:

Jukset med mengden? Tynnet ut brennevinet med noe fransk brennevin (hetvin?) og tilsatt farge slik at fargen beholdt seg noenlunde korrekt? Var det en leveranseforpliktelse til Røros som noen prøvde å jukse til?

Mange takk, Frank!

Anklaget i saken var at Christen Offigstad og to andre "drevet handling i bygda med adskillige kjøpmannsvarer," nemlig brennevin og tobakk.  Det var mange vitner.  Det 10. vitnet som jeg siterte ovenfor sa først at "han vet ikke noe av de innstevnte har solgt brennevin enten innen eller uten sognet, men..." og så kommer historien jeg hadde spørsmål om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider