Gå til innhold
Arkivverket

Husmandscontract, 1854

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har forsøkt å tyde en husmandskontrakt men er litt usikker på noen ord og setninger.

Tar gjerne imot innspill 🙂

Her er teksten (ca midt på høyre side)

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370121

01                    No 30. Husmandscontract: Undertegnede Lensmand H. Bøhn, erkjender herved at have fæstet til

02                    Husmand Jacob Eriksen, Pladsen Andersbraaten kaldet under min eiende

03                    Part af Gaarden Aas paa ubestemt Tid , dog mindst paa 5 Aar, regnet fra

04                    14de April næste Aar, paa følgende Vilkaar: 1. I Huusleie betaler han aarlig 4 - fire – Specie-

05                    daler, hvori dog blive at koste 1 Spdr 8 S. for 16 – sexten - Arbeidsdage, som han er pliktig at

06                    forvalte paa hvilkensomhelst af mine Eiendomme i Aannene, nemlig 8 i Skaaraannen

07                    og 8 i Skuraannen aarlig paa min Rest(?). Resten af Huusleien erlægges inder hvert Aars Nyt-

08                    aar. 2. Husmanden nyder Havn om Sommeren i Gaarden Aas’s Skov til de Kreatur-

09                    er, han kan føde paa Pladsen, som maa bruges godt og s(?) ingen F(?) eller Gjøsel bort-

10                    føres derfra. 3. Videre nyder han Sommerbrænd, i den til min Part af bemeldte Gaard

11                    Aas førend. Udmark af Stubber(?) og Kviste eller tørre Træer, forsaavidt saadant findes, men

12                    har her ikke forøvrigt ikke Ret til at hugge af Roden til Nogetsomhelst. 4. De paa Pladsen staa-

13                    ende Huse ere Husmandens Eiendom. Forøvrigt faar saavel Undertegnede som Husman-

14                    den at iagttage og rette er efter Bestemmelsen i Loven af 24de Septbr 1851 om Husmand-

15                    (?). Forestaaende bekræfter jeg under min Haand. Algarheim d. 10de November 1854

16                    H. Bøhn. Forestaaende Contract, som for mig lydeligen er oplæst i Overvær af 2d andre(?)

17                    underskrivende Vidner, vedtager jeg i alles dens Puncter og (?) d. ut. Sesjon. Jacob

18                    Eriksen Jahnstuen mpP. Til Vitterl. H. Olsen. O. Hansen. (?) 16f.

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

01                    No 30. Husmandscontract: Undertegnede Lensmand H. Bøhn, erkjender herved at have fæstet til

02                    Husmand Jacob Eriksen, Pladsen Andersbraaten kaldet under min eiende

03                    Part af Gaarden Aas paa ubestemt Tid , dog mindst paa 5 Aar, regnet fra

04                    14de April næste Aar, paa følgende Vilkaar: 1. I Huusleie betaler han aarlig 4 - fire – Specie-

05                    daler, hvori dog blive at koste 1 Spdr 8 S. for 16 – sexten - Arbeidsdage, som han er pliktig at

06                    forrette paa hvilkensomhelst af mine Eiendomme i Aannerne, nemlig 8 i Slaataannen

07                    og 8 i Skuraannen aarlig paa min Kost. Resten af Huusleien erlægges inden hvert Aars Nyt-

08                    aar. 2. Husmanden nyder Havn om Sommeren i Gaarden Aas’s Skov til de Kreatur-

09                    er, han kan føde paa Pladsen, som maa bruges godt og saaledes ingen Furage eller Gjøsel bort-

10                    føres derfra. 3. Videre nyder han Sommerbrænde i den til min Part af bemeldte Gaard

11                    Aas hørende Udmark af Stubber og Kviste eller tørre Træer, forsaavidt saadant findes, men

12                    han har ikke forøvrigt ikke Ret til at hugge af Roden til Nogetsomhelst. 4. De paa Pladsen staa-

13                    ende Huse ere Husmandens Eiendom. Forøvrigt have saavel Undertegnede som Husman-

14                    den at iagttage og rette os efter Bestemmelserne i Loven af 24de Septbr 1851 om Husmands-

15                    væsenet. Forestaaende bekræfter jeg under min Haand. Algarheim d. 10de November 1854

16                    H. Bøhn. Forestaaende Contract, som for mig lydeligen er oplæst i Overvær af 2de med-

17                    underskrivende Vidner, vedtager jeg i alle dens Puncter og Clausuler. d. ut. Supra. Jacob

18                    Eriksen Jahnstuen mpP. Til Vitterl. H. Olsen. O. Hansen. Thingl. 16f.

Ovenstående korrigert med fet skrift etter slik jeg leser det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aud og Gunnar! 🙂

Gunnar, beklager, jeg trodde jeg hadde svart deg på branntaksten.

Æres den som æres bør 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider