Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde dette.

May Lis Martinsen
 Del

Recommended Posts

Ok, det var en ny opplysning for meg at det ble gjort slik.

Får håpe noen andre kan hjelpe meg med å tyde fadderene , men tusen takk for hjelpen

May Lis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt hjelp fra folketellingen Nedre Stjørdal 1865 http://xml.arkivverket.no/folketellinger/hefter/1865/17Nord-Trondelag/f8651714_hefte.pdf

for stedsnavn prøver jeg meg på noen av det.
Inds Ole Andreasen [?]
Ungk Ole Peders Rykke [Nåværende Røkke/Rykkja?], muligens den samme som Ole Hans-Petersen på Røkke nordre, s. 27

Ungk Andreas Michelsen Rykke 
Pg Ingebor Anna Olsd [?]
Pg. [Sørine?] Nilsd Sandferhus
Pg. Martha Johnsd. Ovbye

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også forsøkt meg, og er i hovudsak samd med Ingers lesing men:

Fadder nr 3 har førenamn Anton, ikkje Andreas
Fadder nr. 4: det står vel ikkje Pige framfor Ingebor? Eg les G K som eg ikkje forstår, men kanskje Gaardmands Kone? Brukt fleire plassar
Fadder nr. 5: eg leste Jorun men det er nok feil innser eg. Det vel kanskje heller Serine, ja. Sandforhus, trur eg.
Fadder nr. 6 ...Overby

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Inger og Richard

Skal sjekke opp videre, men jeg tror du har rett i at det står Anton og ikke Andreas,

en i familien heter Anton.

Dette hjalp meg mye.

May Lis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen protester til Richards lesning og det er veldig nyttig for meg å få tilbakemeldingene 🙂 Overby burde jeg i alle fall ha sett. Gården kalles attpå til Overbye i folketellingen av 1865

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.