Gå til innhold
Arkivverket

Morten Blanche

Odd Steinar Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Morten Blanche født 1553 i Bergen, ble nevnt i magister Absalons dagbok den 7.09.1570 sammen med andre bergensborgere og videre 5.04.1572. For meg ser det ut som etter å ha lest dette, så er han i en rettsal hvor en tvist om en eiendom skal føres.

25.april 1572 står det: Komtidender at Jens Person hollender hin danske er bleven på reffuit och hans son, Peter tysk, Morten Blanche, Varuigis søn og maag, oc flere. Noe som ikke sier meg noe.

Jeg arvet min mors slektstre etter en avdød banksjef i Norges Bank i Hammerfest, og Morten Blanche er forfar. Han gifter seg med Kirsten Andersdatter f. 1580-1628 hvor hun dør på Loppa.

Morten fikk kongens brev om å drive handel i Finnmark, og slo seg ned på Loppa. Jeg mistenker at han kan ha en far blant hanseatene, pga av sitt navn, men kan også være skotte. Men det ser ut for at han er en bergensborger som har slått seg frem etter at Christian 2 fjernet særrettignetene til hanseatene i årene 1537-60. Hanseatene hadde ikke lov til å gifte seg i Norge, og skulle kun være noen år i Bergen før de returnerte. Bremen hadde 79 av i alt 119 kompanier i 1615. De resterende var trolig fra Lubeck.

Er det noen som ha noen flere opplysninger rundt denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nevnt i to avisartikler fra 2008, Finnmarken 19.01.2008 og Nordlys 24.01.2008, men da må man til Nasjonalbiblioteket for å lese.
Den samme med Haaløygminne fra Håløygaland historielag 1949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hella

Dette er nok eitt av dei eldste borgarseta i Ålesund. Den første kjende borgaren var MORTEN BLANCHE, nemnd fra 1609. Han var mest truleg borgar. I 1570-72 er ein rådmann av same namnet nemnd i Bergen. Om Blancheætta elles på Sunnmøre, sjå Rafteneset og Blankholmen. Morten Blanche var på Hella til 1614. Seinare budde han på Loppa i Finnmark, der han døydde kring 1625 som underfut (lensmann)." https://www.blix-dahle.no/tng/getperson.php?personID=I11442&tree=tree1

I følge denne kilden må han være død i 1625 siden enken hans overlot handelen til svigersønnen det året. https://www.nb.no/items/5371f9e20e411150e694afcd3b756865?page=57&searchText="Morten Blanche" s. 55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 20.47, Inger Hohler skrev:

Den samme med Haaløygminne fra Håløygaland historielag 1949

Jeg har denne artikkelen. Har sendt deg PM, Odd Steinar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider