Gå til innhold
Arkivverket

Lars Andersen (Friedrichson)Nyman, var han gift og når døde han?

Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Hei !

Håper å få hjelp til å finne ut når Lars Andersen (Friedrichson)Nyman og om han og Kari Olsdatter Kubbekleiv noengang ble gift....

(Alle hendelser under er hentet fra kirkebøker Rollag, Nore og Uvdal)

Lars Andersen (Friedrichson)Nyman, var født ca 1779 i Sverige (men jeg aner ikke hvor 😞 ).

Han står innført i kirkeboka for "Rollag 1814-1828" under tilgangslister i 1816 står det at han var tjenestekarl og ankom fra Sverige, og er paa Lofthus i Weglie.

Han treffer Kari Olsdatter Kubbekleiv og de får 3 barn:

Christine Larsdatter Hostveiteiet f. 8 august 1819 (ved Christines dåp, konfirmasjon og vielse oppgis faren og være svensk desertør og gift i Sverige)

Ole Larsen Hostveiteiet f. 11 februar 1821 (ved Oles konfirmasjon oppgis farens navn til Lars Nyman)

Kari Larsdatter Hostveiteiet  f. 26 okt 1825 (ved Karis konfirmasjon oppgis faren som gift mannLars Nyman og pige Kari Olsdatter)

I folketellingen 1865 bor Kari Olsdatter Kubbekleiv hos sin sønn Ole på plassen Flaatin i Nore. Hun står oppført som Lægslem og er enke.

På forhånd takk for hjelpen

Mvh

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristin Berthelsen skrev:

Hei !

Håper å få hjelp til å finne ut når Lars Andersen (Friedrichson)Nyman og om han og Kari Olsdatter Kubbekleiv noengang ble gift....

(Alle hendelser under er hentet fra kirkebøker Rollag, Nore og Uvdal)

Lars Andersen (Friedrichson)Nyman, var født ca 1779 i Sverige (men jeg aner ikke hvor 😞 ).

Han står innført i kirkeboka for "Rollag 1814-1828" under tilgangslister i 1816 står det at han var tjenestekarl og ankom fra Sverige, og er paa Lofthus i Weglie.

Han treffer Kari Olsdatter Kubbekleiv og de får 3 barn:

Christine Larsdatter Hostveiteiet f. 8 august 1819 (ved Christines dåp, konfirmasjon og vielse oppgis faren og være svensk desertør og gift i Sverige)

Ole Larsen Hostveiteiet f. 11 februar 1821 (ved Oles konfirmasjon oppgis farens navn til Lars Nyman)

Kari Larsdatter Hostveiteiet  f. 26 okt 1825 (ved Karis konfirmasjon oppgis faren som gift mannLars Nyman og pige Kari Olsdatter)

I folketellingen 1865 bor Kari Olsdatter Kubbekleiv hos sin sønn Ole på plassen Flaatin i Nore. Hun står oppført som Lægslem og er enke.

Mvh

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det gamle innlegget fra Trond Jensen er fra 2006, (Trond Jensen var min mann, han døde i 2007) og jeg har fremdeles ikke klart å finne ut av dette. Jeg har benyttet meg av bygdebøkene og funnet endel opplysninger, men fremdeles finner jeg ikke ut når Lars døde og om han og Kari noengang ble gift...

Derfor prøver jeg pånytt nå, i håp om at det er kommet til nye brukere som kanskje er interessert i denne familien og kan hjelpe meg videre

:) Kristin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

God påske derute 😀

Jeg har fremdeles ikke kommet noe videre ang min tipptippoldeforeldres vielse og død så jeg prøver igjen.  Kanskje er jeg så heldig at det er kommet til noen som forsker litt i samme slekt og vet noe.

Tipptippoldeforeldre: Kari Olsdatter Kubbekleiv fra Rollag og Lars Andersen Nyman, Sverige (gift og desertør)

Jeg leter etter tipptippoldeforeldre noen gang giftet seg. Det står i bygdeboka (under Gjengja) at de to første barna var født før de giftet seg, barn nr 3 Kari, er født i 1825 og døpt i Rollag kirke 21 januar 1826.  Men jeg syntes det virker litt rart at en prest vil vie dem ettersom han går åpent ut med at han er gift i Sverige (disse opplysninger er oppgitt ved barnas dåp).

Det jeg syntes at jeg burde finne er når og hvor de døde. Dette ble vel registrert uansett ? Kari lever fremdeles i 1865 og hun er da 85 år.

Deres datter ,Christine Larsdatter, min tippoldemor, er notert blandt dissenter når hun dør i Horten i 1888. Dette er en "arvet" opplysning som jeg ikke har verifisert selv. Finnes det noen nedtegnelser over dissenter på 1800-tallet for Horten-området?

Mvh

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Nilsen:

Ja det er "min" Christine..  Da vet jeg nå at opplysningener riktig og jeg kan legge til kilde..  Takk

Frank Marton Pedersen:

Det er her jeg har sett opplysningene om at Lars og Kari er gifte, men jeg klarer dessverre ikke å få verifisert opplysningen . 

Takk begge to for at dere tok dere tid til å svare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Vår Kari Olsdatter som dør 23.01.1866, 88 år gammel, på Teigsodden (#2)?

SAKO, Nore kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1856-1871, s. 184
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051111030326

Dette er #"vår" Kari... Da er en kilde til verifisert 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink til å lese det som står der, men ser at det starter med «pige» Kari Olsdatter, så ja , de står som ugifte.  Jeg tror egentlig ikke at de var gift, som tidligere skrevet så var Lars allerede gift i Sverige. Da må det ha vært hos en eller annen «predikant» som ikke var så nøye på det.Den norske prestestanden var vel ganske myndige og strenge på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider