Gå til innhold
Arkivverket

Gml.Tråd #5277 - Ole "Oluff" Kjærås, Andebu

Roy Ole L. Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker å vekke opp igjen en gammel tråd - har nå lest igjennom det jeg har funnet av tråder om denne Kjærås slekten. Ser at de fleste trådene er noen år gamle, og ønsker å høre om det nå i ettertiden har dukket opp ny informasjon rundt denne slekten. 

Tidligere ble det argumentert mot "De eldste vestfoldslekter" tråder bakover. Da det viser seg at disse teoriene ikke holder vann iht. kildebruk mm.

Og at svigerdatter Elses far nok er en sammenblanding av to personer, Lars Marstrand i Tønsberg og Lars Sem i Sandar (??). 

Spørsmålet blir : Har man kommet opp med ny forskning rundt denne familien, hvor "nye" kilder er dratt frem i lyset. Og evt. hvor kan jeg lese/finne dette 🙂

Mvh

Roy O. Jakobsen

Endret av Roy Ole L. Jakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får treff ved søk på nettsiden til Vestfold Slektshistorielag, så kanskje noe er publisert i Gjallarhorn? Kan dog være fra før ovennevnte tråd ble startet ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Får treff ved søk på nettsiden til Vestfold Slektshistorielag, så kanskje noe er publisert i Gjallarhorn? Kan dog være fra før ovennevnte tråd ble startet ...

DTH

Hei Dag T. Hoelseth

Det hadde vært supert - har allerede i bestilling et par magasiner. Jeg har søkt etter disse på siden deres, men har nok da vært for "sløv" i søkingen. Går tilbake og ser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet - eller kan komme på - er det ikke publisert noe etter min NST-artikkel Den genealogiske fantasifiguren Laurits Kristoffersson Marstrand i Tønsberg og hans angivelige barn (NST XLII, s. 117-126).

Ikke alt som står i Gjallarhorn er like etterrettelig eller like vel fundert. Det gjelder spesielt de første årgangene på 1990-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Så vidt jeg vet - eller kan komme på - er det ikke publisert noe etter min NST-artikkel Den genealogiske fantasifiguren Laurits Kristoffersson Marstrand i Tønsberg og hans angivelige barn (NST XLII, s. 117-126).

Ikke alt som står i Gjallarhorn er like etterrettelig eller like vel fundert. Det gjelder spesielt de første årgangene på 1990-tallet.

Takker for informasjon Kristian Hunskaar - da skal jeg lete opp denne artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Det er spennende at dette blir tatt opp på nytt, og da blir spørsmålet hvem og fra hvor Else Lauritsdatter (Larsdatter) gift med Jacob Olsen, Kjærås kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvald Gudbrandsen skrev:

Det er spennende at dette blir tatt opp på nytt, og da blir spørsmålet hvem og fra hvor Else Lauritsdatter (Larsdatter) gift med Jacob Olsen, Kjærås kom fra.

Det vet vi ikke, og sannsynligvis vil vi aldri finne ut av det. Det kan ikke utelukkes at hun var datter av bonden Lars Kristoffersen på Sem i Sandar, men indisiene for det er såvidt svake at jeg ikke ville skrevet det inn i ei slektstavle.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar, jeg har tidligere også antatt at noe har vært rett og har måttet fjerne mange ledd, slik som jeg nå har har fjernet Laurits Anbjørnsen (Christophersen) kone og forfedre.

Jeg har satt pris på all jobben du har gjort og håper du vill gjøre, det er til stor hjelp for oss hobbyister.

I disse Coronatider er "slektgransking" en veldig fin måte å bruke tiden på, så igjen takk.😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.