Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skjøde, Sollien 1858

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet et Skjøte for plassen Sollien. Jeg er usikker på noen ord og setinger.

Kanskje noen kan hjelpe meg? 🙂

Her er tektsen:

01          No 2 Skjøde No 60 – 1sk 72f. 1858. Undertegnede Enkemadam Emilie Bøhn gjør vitterligt

02          at have Solgt, ligesom jeg med min Lagverge herved skjøder

03          og overdrager til Christoffer Christensen den af ham i Brug haven-

04          de Plads Sollien samt et Skovstykke, begge dele beskrevne i Skyldsætning af 15 October

05          sidstl. og skyldsatte for ¼ Part eller 393/640 Lto, 14f, af min Gaardpart Aas LNo161a, Matn

06          45/82 i Ullens. Præstegjeld, hvis halv Skyld er 2 73/160 Lto (?), 2 Ort 16 S, for omforened

07          Kjøbesum 150 Spcd, skriver et Hundrede og femti Spcdr, hvorfor Kjøberen nu har

08          udstedt Obs: den Rettighed til Vand og Havn i Aasmarken, som før har tillagt(?) Pladsen

09          Marken, bortfalder følgelig for Eftertiden. Jordafgift, Skatter og alle øvrige

10          offentlige Ud(?) af Eiendommen svarer Kjøberen fra 1 Januar 1859.

11          Paa denne maade skal bemeldte Plads Sollien med Huse og det nevnte Skog-

12          stykke herefter tilhøre Kjøberen som (?)sig Eiendom. Dette til bekreftelse

13          med min og Lagvergens Underskrifter, i 2de Vidners Overvær. Algrim 4 dcbr

14          1858. E. Bøhn. Som Lagværge O. Lie. Til  Vitterl. O. Hansen C. Borgersen. Fattigkas-

15          sens Tilkommende. ¼ pl.(?) med 1S: H. Olsen.   

Her er link til dokumentet (øverst på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370431

På forhånd takk,

mvh

Marius

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/240017-skj%C3%B8de-sollien-1858/
Del på andre sider

01          No 2 Skjøde No 60 – 1sk 72f. 1858. Undertegnede Enkemadam Emilie Bøhn gjør vitterligt

02          at have solgt, ligesom jeg med min Lagværge herved skjøder

03          og overdrager til Christoffer Christensen den af ham i Brug haven-

04          de Plads Sollien samt et Skovstykke, begge dele beskrevne i Skyldsætning af 15 October

05          sidstl. og skyldsatte for ¼ Part eller 393/640 L[tegnet for pund], 14f, af min Gaardpart Aas LNo161a, Matn

06          45/82 i Ullens. Præstegjeld, hvis hele Skyld er 2 73/160 L[tegnet for pund] Tge., 2 Ort 16 S, for omforenet

07          Kjøbesum 150 Spcd, skriver et Hundrede og femti Spcdlr, hvorfor Kjøberen nu har

08          udstedt Obl[igation]: den Rettighed til Veed og Havn i Aasmarken, som før har tillagt Pladsen

09          Pladsen, bortfalder følgelig for Eftertiden. Jordafgift, Skatter og alle øvrige

10          offentlige Udredsler af Eiendommen svarer Kjøberen fra 1 Januar 1859.

11          Paa denne maade skal bemeldte Plads Sollien med Huse og det nevnte Skov-

12          stykke herefter tilhøre Kjøberen som retmessig Eiendom. Dette til bekreftelse

13          med min og Lagverges Underskrifter, i 2de Vidners Overvær. Algrim 4 dcbr

14          1858. E. Bøhn. Som Lagværge O. Lie. Til  Vitterl. O. Hansen C. Borgersen. Fattigkas-

15          sens Tilkommende. ¼ pC med 1 Ort 21s.  H. Olsen.  
              Skriv. 1 Sp. 15 s. Thingl. 3 Ort 8 s. Bemærk. 1 Ort 16 s.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.