Gå til innhold
Arkivverket

Family Fosse Y DNA, M198. father line, The old man's line in Scandinavia. Back to the Viking Age we have lived in Norway. 

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Mine YDNA  linjer går M198 - M416 - Z645 - Z283 - Z282 - Y2395 - Z284 - Z287 - S6241. jeg bærer nok alle disse mutasjonene, S6241 er den nyeste av disse. Den er datert til 2800 år tilbake, og efterkommere er svenske, finske og norske. og er minst 2200 år i Skandinavia. .  Er dette noe vi kan bruke til og forske  på Norske svenske  Middelalderen  her i Norge ? Som jeg forstårer dette en eldre skandinavisk linje ? 

Den gamle skandinaviske Ydna linjen . https://www.yfull.com/tree/R-S6241/?fbclid=IwAR3LE5d6gEZ26qSkvXWbyOmTF6WCTgsMY6H_tWSD73GnadW2mPCxgcZH4R0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grener under YP287, og flere er også yngre enn S6241.

En av de yngste hovedgrenene under Z287 er YP406 (YFull har vel YP402 her, trærne hos YFull og FTDNA er ikke nødvendigvis helt like på grunn av til dels ulik kundebase). TMRCA for YP402 er ca. 1750 år, hvis det ikke er endret siden jeg noterte det. Og grenene/gruppene under her er veldig mange og i all hovedsak kun skandinaviske, TMRCA for mange av disse er bare noen få hundre år gamle, noen adskillig yngre enn det også.

Hvis man skal forske på slektsgrener fra denne eller andre haplogruppegrener, er det nok lurest å konsentrere seg om undergrupper, siden disse kan gå inn i genealogisk tid. Hvis man så etter hvert kan matche mot aDNA (forhistorisk DNA) vil jo det være spennende, men så langt er det vel bare L448 (tidligere kalt Den yngre skandinaviske grenen) og undergrupper her som man har funnet aDNA fra (fra Island).

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å samle inn det jeg kan finne av arkeologisk DNA i Norge og har da disse så langt for R1a: 

• R1a->M512->Z284,->Z287->CTS8401 Skjåk, Oppland, 10-11th century,
  • R1a->M512->Z284->Z287 Åmot, Hedmark, 10th century
  • R1a->M512->Z284->Z287 Ørlandet, Sør-Trøndelag, 10th century
  • R1a->M512->Z284->Z287 Steigen, Nordland, 6-10th century
  • R1a->M512->Z284 Åmot, Hedmark, 10th century
  • R1a->M512 Jevnaker, Oppland, 10-11th century.
  • R1a->M512->Z284->L448 Skien, Telemark, 5-6th century.
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Jeg holder på å samle inn det jeg kan finne av arkeologisk DNA i Norge og har da disse så langt for R1a: 

• R1a->M512->Z284,->Z287->CTS8401 Skjåk, Oppland, 10-11th century,
  • R1a->M512->Z284->Z287 Åmot, Hedmark, 10th century
  • R1a->M512->Z284->Z287 Ørlandet, Sør-Trøndelag, 10th century
  • R1a->M512->Z284->Z287 Steigen, Nordland, 6-10th century
  • R1a->M512->Z284 Åmot, Hedmark, 10th century
  • R1a->M512 Jevnaker, Oppland, 10-11th century.
  • R1a->M512->Z284->L448 Skien, Telemark, 5-6th century.

Interessant! Hvor har du funnet dette hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet Masovian har jeg sett på en stund . Men hvordan de har fått tak i disse Ydna linjene vet jeg ikke . hvem er testet og hvordan de har kommet frem til dette . Kan det ha noe med det gamle Norge og gjøre ?  https://zbigniewlolkowski.wordpress.com/2017/02/17/masovian-nobility-y-dna-mtdna-project-y-dna-snp/?fbclid=IwAR00lP5dCjMlD1Oc75GNv-VtjTX0ztfq2Yvrbz09r4ON13vouhnBUhsK2yU Hvordan greier de og finne ut av at Trojan z Kalinowa +przed  Født 1493  og Har Ydna R1A   R-M198 ?  Hva slekt er det ? Kommer disse folka fra skandinavia en gang ? mye rart her tenker jeg , Men jeg forstår ikke at de har greid og finne ut av at disse linjer skulle tilhøre R1a M198 og hvordan har de greid det ? 

163520    R1a-YP515    14    25    16    10    11    14    12    12    11    13    11    

YS8769 / 135783        R1a-YP1182    13    25    16    10    11    14    12    12    12    13    11

195720    Wi.    R1a    13    25    16    10    11    14    12    12    11    13    11    

R1a-YP515    13    25    16    10    11    14    12    12    11    13    11

R1a-YP1182    13    25    16    10    11    14    12    12    12    13    11

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste, om ikke alle, av disse linjene tilhører nok andre grener av R1a enn Z284, som er en SNP som definerer den skandinaviske grenen av R1a.

Når det gjelder hvem som er testet: Det er personer som lever i dag og som har en antatt linje tilbake til mennesker født 1493, for eksempel. Det er det samme som gjelder for alle prosjekter hos FTDNA: Levende mennesker tester seg, som har en antatt linje tilbake til en gitt person som er oppgitt som eldste kjente stamfar. Hvis man har anledning til å ta en mottest av en brorlinje til ens egen, helst så nær den antatte stamfaren som mulig, vil man kunne verifisere at resultatet stemmer. Som regel gjør det det, men slett ikke alltid. Av 100 linjer i ens eget stamtre vil en eller to statistisk sett være feil, i nyere tid eller i eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Jan H Fosse skrev:

R1a-Z284 branch (Norse)

Jeg forstår heller ikke hvordan de har fått frem bevis for at Kingdom of the Isles Er testet R1A -Z284 . ? hvordan har de greid dette ? Er det graver som er åpnet opp ? 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rulers_of_the_Kingdom_of_the_Isles

Jeg kan ikke se at Z284 er nevnt i artikkelen du lenker til, men noen av disse personene som nevnes der skal ha vært etterkommere av Somerled. MacDonald-klanen mener seg å være etterkommere av denne personen, og det er testet veldig mange menn i ulike grener av denne klanen som har lignende haplotype, og SNPer under L448 (en gren under Z284). Ingen testresultater som ligger på noen av FTDNAs prosjektsider stammer fra avdøde mennesker. (Noen kan være døde nå, men levde da de ble testet).

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Jeg kan ikke se at Z284 er nevnt i artikkelen du lenker til, men noen av disse personene som nevnes der skal ha vært etterkommere av Somerled. MacDonald-klanen mener seg å være etterkommere av denne personen, og det er testet veldig mange menn i ulike grener av denne klanen som har lignende haplotype, og SNPer under L448 (en gren under Z284). Ingen testresultater som ligger på noen av FTDNAs prosjektsider stammer fra avdøde mennesker. (Noen kan være døde nå, men levde da de ble testet).

det ser ut som de kan ha R1a Z284 .

R1a-Z284 branch (Norse)

Macdonald.gif

In 2003, an Oxford University scientist traced the Y-chromosome signature of Somerled of Argyll (1100-1164), a military and political leader of the Scottish Isles of Norse-Gaelic descent. Somerland drove the Vikings out of Scotland and became King of Mann and the Isles. He was the founder of Clan Somhairle, the father of the founder of Clan MacDougall, and the paternal grandfather of the founder of Clan Donald (which includes the MacDonalds and MacAlisters). The researcher reported that the tested members of these clans with a confirmed paper trail all belonged to the Norwegian variety of R1a-L448, and more specifically to the subclade L176.1, which to date has been found almost exclusively among the descendants of Somerled. In 2005, geneticist Bryan Sykes asked for DNA samples from clan chiefs (Lord Godfrey Macdonald, Sir Ian Macdonald of Sleat, Ranald MacDonald of Clan Ranald, William McAlester of Loup and Ranald MacDonnell of Glengary) to complete the project, and all matched the presumed Somerled haplotype. Not all Macdonalds, MacAlisters and MacDougalls are descended from Somerled though. The majority (about 70%) are members of the Celtic haplogroup R1b. Check the Donald Clan Genetic Genealogy Project for more information.

https://www.eupedia.com/genetics/famous_y-dna_by_haplogroup.shtml#R1a-Z284 🙂

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå tro at Fars Linjen min kommer har vandret gjennom sverige og opp til Norge for Ca 1700  år siden . Men uten om at jeg sikker her . så ser det ut som  den kan ha tilhørlighet for lenge siden rundt polen og tyskland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan H Fosse skrev:

Jeg vil nå tro at Fars Linjen min kommer har vandret gjennom sverige og opp til Norge for Ca 1700  år siden . Men uten om at jeg sikker her . så ser det ut som  den kan ha tilhørlighet for lenge siden rundt polen og tyskland ?

Det kan se ut til at du baserer deg på Y12-matcher? Det er altfor grovmasket, og vil dreie seg om vidt forskjellige undergrupper av R1a. Selv har jeg matcher på Y12 fra praktisk talt hele verden fra Kina i øst til USA i vest. De hører til alle mulige undergrupper, de aller fleste er selvfølgelig ikke Z284, som definerer den skandinaviske grenen av R1a. De fleste fra Polen og Russland tilhører grenene Z280 eller M458, hhv. sentraleuropeisk og slavisk gren av R1a. Det finnes noen få av disse i Norge også, men langt over 90 % er Z284+.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 19.04, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Det kan se ut til at du baserer deg på Y12-matcher? Det er altfor grovmasket, og vil dreie seg om vidt forskjellige undergrupper av R1a. Selv har jeg matcher på Y12 fra praktisk talt hele verden fra Kina i øst til USA i vest. De hører til alle mulige undergrupper, de aller fleste er selvfølgelig ikke Z284, som definerer den skandinaviske grenen av R1a. De fleste fra Polen og Russland tilhører grenene Z280 eller M458, hhv. sentraleuropeisk og slavisk gren av R1a. Det finnes noen få av disse i Norge også, men langt over 90 % er Z284+.

På 14.11.2019 den 19.04, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere lokale greiner av S6241, så det har vært en sterk linje som har vært i Hordaland svært lenge. så er nok  Halvar Gudmundsen Hjelmen, Hjelme i Øygarden, født rundt 1640. skulle da gså tilhøre denne green  . Men s6241 er en gren som har røtter langt tilbake i tid i Hordaland også . 

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRY10831 er samme gren i R1a-treet som M512 og fint å få bekreftelse på at det er en Y37 fra Fosse sin Ydna test . Men jeg vet ikke hva som menes med SRY10831  ? ser også ut som denne klanen kan tilhøre samme gruppe som Fosse sin Ydna linje  men her må fagfolk utale seg https://clandonaldusa.org/index.php/dna-layout/13-dna-project/87-dna-r1aspec?fbclid=IwAR16z7hP-v3OaXalQDMgabstGufj29egs_pXXzbR954YgorJiwZmlZd76IQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jan H Fosse skrev:

SRY10831 er samme gren i R1a-treet som M512 og fint å få bekreftelse på at det er en Y37 fra Fosse sin Ydna test . Men jeg vet ikke hva som menes med SRY10831  ? ser også ut som denne klanen kan tilhøre samme gruppe som Fosse sin Ydna linje  men her må fagfolk utale seg https://clandonaldusa.org/index.php/dna-layout/13-dna-project/87-dna-r1aspec?fbclid=IwAR16z7hP-v3OaXalQDMgabstGufj29egs_pXXzbR954YgorJiwZmlZd76IQ

SRY10831, eller vel egentlig SRY10831.2, befinner seg på nivå med SNP M459 https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_R1a . Iflg. YFull er M459 17 300 år gammel, og TMRCA (Time for Most Recent Common Ancestor) er ca. 13 600 år https://www.yfull.com/tree/R1a/. Dette er altså SNPer som befinner seg så høyt oppe i treet at alle (innenfor haplogruppe R1a) har dem. Hvis du har tatt Big Y, bør du se på de yngste SNPene du har felles med en eller flere andre matcher. Det er de som er interessante i genealogisk sammenheng, og kan ha en TMRCA på alt fra noen få tiår til noen få hundreår, alt ettersom hvem du matcher med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somerled-linjen tilhører denne grenen: https://yfull.com/tree/R-YP326/ mens vi har denne: https://yfull.com/tree/R-S6242/  disse to grenene deler en stamfar som hadde mutasjonen Z284, 4200 år tilbake i tid, så nær slekt er det jo ikke da . men dette er interesant , det betyr at våres mannslinje tilhører det gamle Norge . og har tilhørighet på vestlandet i langt tid , sannsynlig var vi her  ca 700 år før vikingtiden var vi her i dette landet .  Denne S6241 har vi fått bekreftet at den sannsynlig har tilhørt Hordaland i ca  1700 til 2000  år , 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre dere om dette ? Hva er grunnen for at den Svenske YDNA  testen sier brandenburg esten preussen og prussia ? og de testene vi har tatt Sier Sverige og Norge 1700 til 2000 år ? blir litt forvirret av alle disse YDNA testene vi har tatt 🙂 mye for en enkel skjel dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Jan H Fosse skrev:

Kan jeg spørre dere om dette ? Hva er grunnen for at den Svenske YDNA  testen sier brandenburg esten preussen og prussia ? og de testene vi har tatt Sier Sverige og Norge 1700 til 2000 år ? blir litt forvirret av alle disse YDNA testene vi har tatt 🙂 mye for en enkel skjel dette .

Hvilken svensk DNA-test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Hvilken svensk DNA-test?

Bernadotte-Falk, grunnen er vel at R1a er svært vanlig i det området og ikke noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Godt år . Det som er artig er jo at jeg snart har fått 100 forskjellige svar på hvor min farslinje kommer fra . Alt fra Preussen til en familie med navn Hjelme og til en stor slekt fra Østeriket . Men om dette er rett så kan vi bare si takk til alle som har hjulpet oss i denne sak . hvor farslinjen kommer fra for stå åpen en stund til . 

MVH 

Jan Harald 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2021 den 17.44, Jan H Fosse skrev:

Godt år . Det som er artig er jo at jeg snart har fått 100 forskjellige svar på hvor min farslinje kommer fra . Alt fra Preussen til en familie med navn Knagenhjelm  og til en stor slekt fra Østeriket . Men om dette er rett så kan vi bare si takk til alle som har hjulpet oss i denne sak . hvor farslinjen kommer fra for stå åpen en stund til . 

MVH 

Jan Harald 

Lenke til kommentar
Del på andre sider