Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1870 Ålesund

Tore Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Hvor finnes folketellinga for 1870 for kjøpstaden Ålesund?

I Kristiansund og Molde finnes det papirkopier av den folketellinga på henholdsvis Kristiansund bibliotek og Romsdalsmuseet.

Den har de fått tak i enten hos Riksarkivet eller Statsarkivet i Trondheim.

I hvilket arkiv skal vi lete for å finne den statlige tellinga for Ålesund?

Blant slektsforskere i Ålesund sies det at den tellinga er borte, og at den kanskje ikke ble holdt i Ålesund.

Jeg har forsøkt Arkivportalen, men det eneste jeg finner der av folketelling 1870 er bl.a. oppslag på Romsdalsmuseet som har tellinga for Molde og SAB som vel har den for Bergen. 

Mvh

Tore Kristiansen

Kristiansund

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tore Kristiansen skrev:

Hvor finnes folketellinga for 1870 for kjøpstaden Ålesund?

1870-tellinga finnes i Riksarkivet, jf. kildeinformasjonen for de tellingene som finnes i Digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&jt[]=6

Men flere av folketellingene, inkludert FT1870, er ikke i Arkivportalen. (Det finnes nok gamle papirkataloger som ikke er digitaliserte.)

Til det konkrete spørsmålet om hvorvidt tellinga for Ålesund finnes eller ikke, kan jeg derfor ikke gi svar, men kanskje vil en kollega kunne undersøke dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Kristian!

Du svarer alltid raskt og godt.

Da vet vi at 1870-tellinga finnes i Riksarkivet.

Ventet med å svare her i håp om at andre kolleger av deg ser denne forespørselen. Men når du har svart på den, er vel sjansen heller liten.

Så da er det å sende en henvendelse per epost til Riksarkivet. Kanskje vi finner ut av om tellinga finnes!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tore Kristiansen skrev:

Så da er det å sende en henvendelse per epost til Riksarkivet. Kanskje vi finner ut av om tellinga finnes!

Jeg tror at du først som sist kan sende en henvendelse via dette skjemaet: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Sannsynligvis er det nødvendig at noen tar turen ned i magasinene for å undersøke saken helt konkret.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1870:

folketellingen Ålesund.JPG

Endret av Kjell Fredly Smøla
Folketellingen Ålesund 1870.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kjell Fredly Smøla skrev:

file:///C:/Users/kjfre/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/SNXIPFSC/Opplysninger%20om%20folketelling%201870%20for%20Ålesund%20(1).pdf

"

Filen ble ikke funnet

Den kan ha blitt flyttet eller slettet.

ERR_FILE_NOT_FOUND" 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Kjell Fredly Smøla skrev:

Folketellingen 1870:

folketellingen Ålesund.JPG

Der fekk vi altså eit eksempel på at Kristian ikkje er allvitande, sjølv om han pleier å svare raskt og godt på stort sett alt som vert spurt om når det gjeld skanna materiale. 🙂

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Der fekk vi altså eit eksempel på at Kristian ikkje er allvitande, sjølv om han pleier å svare raskt og godt på stort sett alt som vert spurt om når det gjeld skanna materiale. 🙂

Ser man det! Jeg var klar over at FT1870 og FT1885 er satt opp for skanning, men jeg var ikke klar over at skanninga er så nær forestående at tellingene allerede har blitt sperret for utlån. Men hovedspørsmålet i denne tråden var jo om FT1870 for Ålesund kunne være tapt, og det hadde jeg uansett ikke oversikt over.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 19.04, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Ser man det! Jeg var klar over at FT1870 og FT1885 er satt opp for skanning, men jeg var ikke klar over at skanninga er så nær forestående at tellingene allerede har blitt sperret for utlån. Men hovedspørsmålet i denne tråden var jo om FT1870 for Ålesund kunne være tapt, og det hadde jeg uansett ikke oversikt over.

Litt pirkete kanskje, men jeg mener at mitt hovedspørsmål i det første innlegget var: I hvilket arkiv skal vi lete for å finne den statlige tellinga for Ålesund?

og så la jeg på ei tilleggsforklaring at noen mente....

På hovedspørsmålet fikk vi svar med en gang. At den ligger i Riksarkivet. Da sendte vi en henvendelse dit og fikk et godt svar tilbake!

Jeg trodde at alle arkivkataloger hos Riksarkivet var lagt ut på Arkivportalen. Det var derfor jeg var litt forundret over ikke å finne FT1870 der. Nå vet vi at det ikke stemmer, og det er kjekt å vite.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
1 time siden, Kjell Fredly Smøla skrev:

Jeg lurer fremdeles på NÅR folketellingen 1870 for Ålesund blir skannet og lagt ut.

Det er Ancestry som har utført skanninga, og tidligere denne uka fikk jeg høre at Arkivverket vil få tilsendt bildefilene nå i løpet av juli. De skulle egentlig vært levert ved påsketider, men korona-viruset medførte visstnok en forsinkelse. Det er mulig det skal være en koordinert lansering av FT1870, og da vet jeg ikke hvilken dato det blir, men jeg gjetter august-september.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider