Gå til innhold
Arkivverket

Rakel Rasmusdatter Hestenes 11/10-1873 død 21/2-1940

Bjørn Smelvær
 Del

Recommended Posts

Hei.

Rakel Rasmusdatter Hestenes født "Oppitun" Hestenesøyra i Gloppen 11/10 1873 av foreldre Rasmus Absalonsen Hestenes 19/10-1832 død 1907 og Johanne Olsdatter Hestenes 1/10-1840 død 1922.

Rakel ble gift med John Elias Johnson Hestenes 6/6-1871 død i Finland (Åbo) 25/11-1944

De bodde i Bergen rundt 1900-tallet (Bodde i Olav Vigesgate og Hans Haugesgate.

De fikk 4 sønner John ,Rolf, Arthur og Olav.

John Elias Johnson Hestenes reiste mykje til Trondheim/Murmansk og Finland. Han var ansatt i Rieber & co og han handlet i hud og skinn.

En gang mellom 1910-1915 ?? flyttet familien til Finland (Gamlekarleby/Åbo)

Senere reiste RAKEL tilbake til Norge aleine uten mann og barn. Min far sa at hun var sjokkskadet etter sjølvstendekrig i Finland 1917 ????. Mulig var hun psykisk sjuk.

Hun reiste først til Hestenesøyra og senere til Rugsund(Davik i Nordfjord) Der bodde hun hos min bestemor/bestefar (Inga Rasmusdatter Smelvær og Karl Smelvær) på Rugsundøy Gr.nr 91/1

Rakel døde i 1940.

Mine spørsmål:

Er der informasjon om når de utvandret til Finland og når hun kom tilbake til Norge???

Er der info om Rakel og John den tiden de bodde i Bergen og jobbet for Rieber & co.

Hilsen

Bjørn Smelvær

Gardsstølsvegen 26

6812 Førde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bjørn SM skrev:

Hei.

Rakel Rasmusdatter Hestenes født "Oppitun" Hestenesøyra i Gloppen 11/10 1873 av foreldre Rasmus Absalonsen Hestenes 19/10-1832 død 1907 og Johanne Olsdatter Hestenes 1/10-1840 død 1922.

Rakel ble gift med John Elias Johnson Hestenes 6/6-1871 død i Finland (Åbo) 25/11-1944

De bodde i Bergen rundt 1900-tallet (Bodde i Olav Vigesgate og Hans Haugesgate.

De fikk 4 sønner John ,Rolf, Arthur og Olav.

John Elias Johnson Hestenes reiste mykje til Trondheim/Murmansk og Finland. Han var ansatt i Rieber & co og han handlet i hud og skinn.

En gang mellom 1910-1915 ?? flyttet familien til Finland (Gamlekarleby/Åbo)

Senere reiste RAKEL tilbake til Norge aleine uten mann og barn. Min far sa at hun var sjokkskadet etter sjølvstendekrig i Finland 1917 ????. Mulig var hun psykisk sjuk.

Hun reiste først til Hestenesøyra og senere til Rugsund(Davik i Nordfjord) Der bodde hun hos min bestemor/bestefar (Inga Rasmusdatter Smelvær og Karl Smelvær) på Rugsundøy Gr.nr 91/1

Rakel døde i 1940.

Mine spørsmål:

Er der informasjon om når de utvandret til Finland og når hun kom tilbake til Norge???

Er der info om Rakel og John den tiden de bodde i Bergen og jobbet for Rieber & co.

Hilsen

Bjørn Smelvær

Gardsstølsvegen 26

6812 Førde

Prøv brukerforumet også. 

https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få gjort oppslag i arkiva legg du spørsmålet inn i skjema som du finn i denne lenka:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.