Gå til innhold
Arkivverket

Ny kilde for Vang på Hedmarken blir snart publisert.

Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

I Hedmark, og sikkert i resten av landet,  så var det ganske mye fattigdom på 1800-tallet, og mange måtte be om hjelp fra Fattigkommisjonen.

Før Formannskapslovene kom i 1837 var det kirken som fungerte som fattigkommisjon, men etter 1837 var det kommunens ansvar.

Disse protokollene befinner seg stort sett i kommunearkivene rundt omkring, og jeg mener disse er viktige og belyser fattigdommen i Norge den tiden.

Derfor bestemte jeg meg for å fotografere disse protokollene for Vang på Hedmark, og kommunearkivet på Hamar la alt til rette for meg.

Den eldste protokollen begynner i 1811, og jeg har fotografert til og med 1902.

I disse protokollene (3800 sider) så står det i tillegg til hvem som fikk fattigunderstøttelse (og hva de fikk),  eller var på legd (også hvor de var på legd), også fattigkommisjonens referater fra møtene de hadde.

I 1863 kom det en ny fattiglov som erstattet den fra 1845. Der ble det tre nye "avdelinger" som jeg også har fotografert. De var:

• Vanvittige samt forældreløse Børn under 15 år, skulle naar de Intet besidde til Livsophold ved Fattigvæsenets Foranstaltning erholde fornøden Bistand og Børnene tillige Undervisning.
    (§1etter fattigloven av 1863)
  • Gamle, Vanføre og Syge Trængende meddeles Understøttelse av Fattigvæsenet naar Fattigcommissionen finder det fornødent. (§2 etter fattigloven av 1863)
  • Arbeidsføre og friske Folk og forøvrigt Enhver, der endnu besidder Noget til Livsophold, maa i Almindelighed ikke tilstaaes Fattighjælp. Dog skal det være overladt til Fattigcommissionen i Trangstilfælde ogsaa at understøtte saadanne, navnlig naar den finder, at deres fuldkomne Forarmelse derved kan ventes forebygget (§3 etter fattigloven av 1863)

De tre siste katalogene går fra 1866 til 1898.

Dette materialet er nå oversendt til Norsk Slektshistorisk Forening hvor det blir publisert. Når det blir vet jeg ikke, men det kan sikker web-redaktøren der svare på.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.