Gå til innhold
Arkivverket

Johan Olaussen Storaunet, f. 13.02.1881, Stadsbygd, Sør-Trøndelag

Audun Aas
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Det er også litt pussig at han oppga å ha vært i Canada i 10 år (fra ca 1903) ved innreisen i 1914. Han var da vitterlig i Norge ved FT 1910, det står riktignok mt (midlertidig tilstede) (se post nr. 4) - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036827001702

Er dere sikre på at det oppgis (på reiselisten fra 1914) at han har vært i Canada før? Som Stian skriver svarer han nei på spørsmål om han har vært der før (i rubrikk 10-13). Klarer dere å lese hva det står under merknaden som er skrevet til dette i rubrikk 11-13? 

I rubrikk 24 til 27 spørres det hva han har drevet med tidligere, og da svarer "farmer". Sikker på at ikke "10 yr" er at han har vært bonde i 10 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare litt, så har det skjedd en misforståelse. Audun sendte meg en melding i stad og spurte om jeg kunne klargjøre noen opplysninger. Jeg undersøkte skjemaet på nytt, og dette var det jeg kom frem til:
image.thumb.png.47f8788d25825c9ad08ee5d169bf12d8.png

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Audun Aas skrev:

Er dere sikre på at det oppgis (på reiselisten fra 1914) at han har vært i Canada før? Som Stian skriver svarer han nei på spørsmål om han har vært der før (i rubrikk 10-13). Klarer dere å lese hva det står under merknaden som er skrevet til dette i rubrikk 11-13? 

I rubrikk 24 til 27 spørres det hva han har drevet med tidligere, og da svarer "farmer". Sikker på at ikke "10 yr" er at han har vært bonde i 10 år? 

Du har helt rett - han hadde ikke vært i Canada tidligere!

Rubrikk 24 spørres det om han hadde vært bonde m.m. tidligere (og da svarer han i 10 år)

5a6ef95ad078aa54a5d5cc387e3697ed.png

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere!.Takk for god hjelp i slektsgranskningen. Det har vært til stor hjelp. Takk!

Har dere tips til hvor jeg kan lete for å finne ut av når han jobbet som gruvearbeider på Svalbard? Finnes det register over arbeidere der? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.