Terje Aurdal Skrevet November 14, 2019 Del Skrevet November 14, 2019 Vet ikke om jeg gjorde feil forrige gang, men jeg finner ikke følgende spørsmål igjen under "Spør arkivverket", så jeg forsøker en gang til: På Lorens Berg skriver i bygdeboken for Tjøme (1920) at seks bygdeskippere samlet seg hos Bibov Sørensen i 1692 og skrev brev til kongen der de ba om å få slippe ekstraskatten (kopp, kveg og ildstedsskatt). Stattholder Gyldenløve gir en påtegning på brevet i favør av søkerne. Brevet fra bygdeskipperne er underskrevet av 6 personer. Berg nevner ikke navnene deres. Berg skriver at det ble flere brevvekslinger mellom Norge og København over flere år om saken, som visstnok (det er Berg som skriver "visstnok") ender med at myndighetene skal gå lempelig frem ved innkreving av restansene og at skipperne delvis slipper skatten ved å la seg innskrive som stående til kongens tjeneste, og at tjeneste ble aktuelt i krigsårene 1719-1720. Forsøker å finne ut hvem de seks bondeskipperne er. Hva kan være riktig kilde å lete i? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet November 14, 2019 Del Skrevet November 14, 2019 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet November 14, 2019 Del Skrevet November 14, 2019 (endret) Temaet du postet på tirsdag ligger på brukerforumet. Endret November 14, 2019 av Ann-Mary Engum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå