Gå til innhold
Arkivverket

Soldatnummer (?) WW2 - hva kan de fortelle?

Marianne Kval
 Del

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har fått et spørsmål vedrørende en opplysning i forbindelse med en fødsel i 1945.

På far, som var tysk soldat, står det oppgitt et nummer som jeg tror må være et soldatnummer. 

Foran nummeret står det tre bokstaver. Det er en dårlig kopi, men jeg tror bokstavene må være enten Ilp eller Flp. Nummeret er femsifret. 

Er det noen her som har noe kunnskap om dette, og eventuelt kan hjelpe meg å forstå hva bokstaver og tall betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Marianne Kval changed the title to Soldatnummer (?) WW2 - hva kan de fortelle?

Det kan være barnefarens feltpostnummer som ofte ble registrert sammen med hans navn. Det kan brukes til å søke i tyske militærarkiver, vil jeg tro.

Bare et forslag, for jeg er slett ikke sikker. 🙂

Mvh

Linda

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Lørdahl har laget en bok om Tyske militære avdelinger og feltpostnumre tilknyttet Norge 1940-1945. Den er digitalisert og ligger på www.nb.no, men er bare tilgjengelig i Nasjonalbibliotekets lokaler.

Her er ellers det som står på sidene om krigsbarn på Arkivverkets nettsider: 

www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/krigsbarn?q=feltpostnummer

Endret av Grethe Flood
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.