Marius Holm Enerud Skrevet November 16, 2019 Del Skrevet November 16, 2019 Heisan, Jeg har forsøkt å tyde en tekst, men sliter med en del ord og stavelser. Flott om noen kan hjelpe meg 🙂 Her er det jeg har fått til: 01 No 1: Husmands-Kontrakt. Undertegnede Enkemadame Emilie Bøhn med underskrevne Lag- 02 værge erkjender herved at have bortfæstet til Christopher Borgersen Brenni 03 fra Nytaar 1860 at (?) det ene af de Jorder Hans Olsen haver(?) haft i Brug af min Part of Bren- 04 ni, nemlig det paa væstre Side af Sageden(?) beliggende, paa følgende Vilkaar, nemlig: 1. I aarlig 05 Huusleie betaler han 6 – sex – Spd og er desuden pligtig at forette Arbeid hos mig paa hvilkensomhelst 06 af mine Eiendomme, naar han paakaldes, mod 8 – otte – Skill. daglig paa min Kost. Dog har han selv- 07 følgelig i henhold til Loven af 24de September 1851 § 6 om Huusmandsvæsenet, Ret til at erholde 08 1 – en – Søgnedag fri ihver Uge, hvilken Dag af (?) bestæmmes, ? opgjøres mellem (?) 09 og Huusmand ved hvert Aars Udgang. 2. I Gaarden Brennis Skov nyder Huusmanden Havn til de Kre- 10 aturer , han kan føde paa Bruget, som maa (?) godt og hverken Furage eller Gjødsel bortføres der- 11 fra. 3. Videre nyder han i samme Skov eller Mark den fornødne Brænde og Gjærdefang til Løkkens 12 Indhegning og (?) efter Udvisning. Forsaavidt Vinterbrændet og Gjerdefanget (?) 13 han er pligtig til kun at benytte til Sommerbrænde Stubbe, Qvist og tørre Træer saalenge saa- 14 dant findes. 4. I Brugstiden(?) nyder Huusmanden for sig selv, hans Øvrige og Kreature (?) 15 beqvemmelighed i min tilhørende Huse paa Gaarden Brenni, i hvis Huser (?) han pligter 16 at tage Deel i Forhold til Beqvemmeligheden . 5. Paa begge Sider vedtager man 6 Maaneder Opsi - 17 gelse, efter hvilken Tids Udløb Christopher Borgersen er pligtig at fraflytte Pladsen under (?) 18 (?) paa hans Bekostning. _ Forøvrigt som saavel Huusmand som Huusbonde at iagttage 19 og rette sig efter Bestemmelsene i Loven af 24de September 1851 om Husmandsvæsenet. 20 Algarheim den 15de August 1860. E. Bøhn. Som Lagværge O. Lie. Foranstaaende Kontrakt som 21 for mig tydeligen er oplæst i Overvær af 2de medunderskrivende Vidner, vedtager jeg i 22 alle dens Bestemmelser. Christopher B. Brenni. Til Vitterlighed. Andreas I. Algarheim. An- 23 dreas A.(?) Fonbæk. Ths 16s. Her er originalteksten (midt på høyre side):https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370546 Mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet November 16, 2019 Del Skrevet November 16, 2019 01 No 1: Husmands-Kontrakt. Undertegnede Enkemadame Emilie Bøhn med underskrevne Lag- 02 værge erkjender herved at have bortfæstet til Christopher Borgersen Brenni 03 fra Nytaar 1860 at regne det ene af de Jorder Hans Olsen haver haft i Brug af min Part of Bren- 04 ni, nemlig det paa væstre Side af Sageden(?) beliggende, paa følgende Vilkaar, nemlig: 1. I aarlig 05 Huusleie betaler han 6 – sex – Spd og er desuden pligtig at forette Arbeid for mig paa hvilkensomhelst 06 af mine Eiendomme, naar han paakaldes, mod 8 – otte – Skill. daglig paa min Kost. Dog har han selv- 07 følgelig i Henhold til Loven af 24de September 1851 § 6 om Huusmandsvæsenet, Ret til at erholde 08 1 – en – Søgnedag fri ihver Uge, hvilken Dag af Verten bestæmmes, Regnskab opgjøres mellem Vert 09 og Huusmand ved hvert Aars Udgang. 2. I Gaarden Brennis Skov nyder Huusmanden Havn til de Kre- 10 aturer , han kan føde paa Bruget, som maa dyrkes godt og hverken Fourage eller Gjødsel bortføres der- 11 fra. 3. Videre nyder han i samme Skov eller Mark den fornødne Brænde og Gjærdefang til Løkkens 12 Indhegning og Vedligeholdelse efter Udvisning, forsaavidt Vinterbrændet og Gjerdefanget betreffer, da 13 han er pligtig til kun at benytte til Sommerbrænde Stubbe, Qvist og tørre Træer saalenge saa- 14 dant findes. 4. I Brugstiden nyder Huusmanden for sig selv, hans Fourage og Kreature fornødne 15 Beqvemmelighed i mine tilhørende Huse paa Gaarden Brenni, i hvis Huser Reparation han pligter 16 at tage Deel i Forhold til Beqvemmeligheden . 5. Paa begge Sider vedtager man 6 Maaneder Opsi - 17 gelse, efter hvilken Tids Udløb Christopher Borgersen er pligtig at fraflytte Pladsen under Udkastel- 18 sestvang paa hans Bekostning. _ Forøvrigt som saavel Huusmand som Huusbonde at iagttage 19 og rette sig efter Bestemmelserne i Loven af 24de September 1851 om Huusmandsvæsenet. 20 Algarheim den 15de August 1860. E. Bøhn. Som Lagværge O. Lie. Foranstaaende Kontrakt som 21 for mig tydeligen er oplæst i Overvær af 2de medunderskrivende Vidner, vedtager jeg i 22 alle dens Bestemmelser. Christopher B. Brenni. Til Vitterlighed. Andreas I. Algarheim. An- 23 dreas A.(?) Fonbæk. Ths 16s. Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet November 16, 2019 Forfatter Del Skrevet November 16, 2019 Tusen takk igjen, Aud! 🙂 vedre line 4: kan «Sageden» være et lokalt navn? Aud Sandbu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet November 16, 2019 Del Skrevet November 16, 2019 Jeg lurer på om det kan stå Fogeden, altså fogdens eiendom, men her må en lokalkjent uttale seg. Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet November 17, 2019 Forfatter Del Skrevet November 17, 2019 Jeg tror det skal være "Fægaden". Fant en annen tekst som inneholder dette ordet - og det passer jo inn i min tekst også: Aud Sandbu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå