Gå til innhold
Arkivverket

Husmandskontrakt 1860

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har forsøkt å tyde en tekst, men sliter med en del ord og stavelser. 

Flott om noen kan hjelpe meg 🙂

Her er det jeg har fått til:

01          No 1: Husmands-Kontrakt. Undertegnede Enkemadame Emilie Bøhn med underskrevne Lag-

02          værge erkjender herved at have bortfæstet til Christopher Borgersen Brenni

03          fra Nytaar 1860 at (?) det ene af de Jorder Hans Olsen haver(?) haft i Brug af min Part of Bren-

04          ni, nemlig det paa væstre Side af Sageden(?) beliggende, paa følgende Vilkaar, nemlig: 1. I aarlig

05          Huusleie betaler han 6 – sex – Spd og er desuden pligtig at forette Arbeid hos mig paa hvilkensomhelst

06          af mine Eiendomme, naar han paakaldes, mod 8 – otte – Skill. daglig paa min Kost. Dog har han selv-

07          følgelig i henhold til Loven af 24de September 1851 § 6 om Huusmandsvæsenet, Ret til at erholde

08          1 – en – Søgnedag fri ihver Uge, hvilken Dag af (?) bestæmmes, ? opgjøres mellem (?)

09          og Huusmand ved hvert Aars Udgang. 2. I Gaarden Brennis Skov nyder Huusmanden Havn til de Kre-

10          aturer , han kan føde paa Bruget, som maa (?) godt og hverken Furage eller Gjødsel bortføres der-

11          fra. 3. Videre nyder han i samme Skov eller Mark den fornødne Brænde og Gjærdefang til Løkkens

12          Indhegning og (?) efter Udvisning. Forsaavidt Vinterbrændet og Gjerdefanget (?)

13          han er pligtig til kun at benytte til Sommerbrænde Stubbe, Qvist og tørre Træer saalenge saa-

14          dant findes. 4. I Brugstiden(?) nyder Huusmanden for sig selv, hans Øvrige og Kreature (?)

15          beqvemmelighed i min tilhørende Huse paa Gaarden Brenni, i hvis Huser (?) han pligter

16          at tage Deel i Forhold til Beqvemmeligheden . 5. Paa begge Sider vedtager man 6 Maaneder Opsi -

17          gelse, efter hvilken Tids Udløb Christopher Borgersen  er pligtig at fraflytte Pladsen under (?)

18          (?) paa hans Bekostning. _ Forøvrigt som saavel Huusmand som Huusbonde at iagttage

19          og rette sig efter Bestemmelsene i Loven af 24de September 1851 om Husmandsvæsenet.

20          Algarheim den 15de August 1860. E. Bøhn. Som Lagværge O. Lie. Foranstaaende Kontrakt som

21          for mig tydeligen er oplæst  i Overvær af 2de medunderskrivende Vidner, vedtager jeg i

22          alle dens Bestemmelser. Christopher B. Brenni. Til Vitterlighed. Andreas I. Algarheim. An-

23          dreas A.(?) Fonbæk. Ths 16s.

Her er originalteksten (midt på høyre side):
https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370546

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

01          No 1: Husmands-Kontrakt. Undertegnede Enkemadame Emilie Bøhn med underskrevne Lag-

02          værge erkjender herved at have bortfæstet til Christopher Borgersen Brenni

03          fra Nytaar 1860 at regne det ene af de Jorder Hans Olsen haver haft i Brug af min Part of Bren-

04          ni, nemlig det paa væstre Side af Sageden(?) beliggende, paa følgende Vilkaar, nemlig: 1. I aarlig

05          Huusleie betaler han 6 – sex – Spd og er desuden pligtig at forette Arbeid for mig paa hvilkensomhelst

06          af mine Eiendomme, naar han paakaldes, mod 8 – otte – Skill. daglig paa min Kost. Dog har han selv-

07          følgelig i Henhold til Loven af 24de September 1851 § 6 om Huusmandsvæsenet, Ret til at erholde

08          1 – en – Søgnedag fri ihver Uge, hvilken Dag af Verten bestæmmes, Regnskab opgjøres mellem Vert

09          og Huusmand ved hvert Aars Udgang. 2. I Gaarden Brennis Skov nyder Huusmanden Havn til de Kre-

10          aturer , han kan føde paa Bruget, som maa dyrkes godt og hverken Fourage eller Gjødsel bortføres der-

11          fra. 3. Videre nyder han i samme Skov eller Mark den fornødne Brænde og Gjærdefang til Løkkens

12          Indhegning og Vedligeholdelse efter Udvisning, forsaavidt Vinterbrændet og Gjerdefanget betreffer, da

13          han er pligtig til kun at benytte til Sommerbrænde Stubbe, Qvist og tørre Træer saalenge saa-

14          dant findes. 4. I Brugstiden nyder Huusmanden for sig selv, hans Fourage og Kreature fornødne

15          Beqvemmelighed i mine tilhørende Huse paa Gaarden Brenni, i hvis Huser Reparation han pligter

16          at tage Deel i Forhold til Beqvemmeligheden . 5. Paa begge Sider vedtager man 6 Maaneder Opsi -

17          gelse, efter hvilken Tids Udløb Christopher Borgersen  er pligtig at fraflytte Pladsen under Udkastel-

18          sestvang paa hans Bekostning. _ Forøvrigt som saavel Huusmand som Huusbonde at iagttage

19          og rette sig efter Bestemmelserne i Loven af 24de September 1851 om Huusmandsvæsenet.

20          Algarheim den 15de August 1860. E. Bøhn. Som Lagværge O. Lie. Foranstaaende Kontrakt som

21          for mig tydeligen er oplæst  i Overvær af 2de medunderskrivende Vidner, vedtager jeg i

22          alle dens Bestemmelser. Christopher B. Brenni. Til Vitterlighed. Andreas I. Algarheim. An-

23          dreas A.(?) Fonbæk. Ths 16s.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal være "Fægaden". 

Fant en annen tekst som inneholder dette ordet - og det passer jo inn i min tekst også:

image.png.5170f72424958bd4bb206f2ed65e71ef.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider