Gå til innhold
Arkivverket

Stadsbygd kirkebok 1751 - er tallet 1 eller 7?

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Dette blir vel bare gjetting, men vil gjerne høre andres meninger om saken.

Arnt (Anderssen) Øyangen er i "alle" kilder sagt å være født i 1700 på bakgrunn av alderen som ble gitt da han ble gravfestet 3. des. 1751. Alderen er altså tolket til 51 år.

På bakgrunn av denne alderen er han koblet til den Arnt som ble døpt 8. sept. 1700, født på plassen Storaunet under prestegården. Når jeg nå, flere år senere, ser på dette igjen, mener jeg det like godt kan stå 57 år.

Hans første kjente barn ble født i 1721 (lakune i kb før dette) og han fikk bygselbrev på Øyangen i 1722. Jeg synes dette er tidlig for en kar født i 1700, så derfor - kan det være et 7-tall?

Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A03 (1751-1790), Kronologisk liste 1751, Side 14-15
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070905650209

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje så lett å avgjere med den blekkflekken. Men det ser ut til at 7-tal flest har "skjegg", og det er det vel ikkje plass til i flekken?

Det kan hende eit betre bilete av innførsla vil gjere det enklare å skilje mellom flekk og teikn.  

Kvifor skulle 21 (barn) og 22 år  (bygsel) vere for tidleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ivar. Kjønnsmoden var han nok, men tenkte at det å få bygselsbrev noen måneder før han fylte 22 år var tidlig, når myndighetsalderen den gang var 25 år - men det var kanskje ikke uvanlig? Man kan jo også lure på om en husmannssønn hadde denne muligheten, om han da var den som ble født på Storaunet.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Grete Singstad skrev:

men tenkte at det å få bygselsbrev noen måneder før han fylte 22 år var tidlig, når myndighetsalderen den gang var 25 år - men det var kanskje ikke uvanlig? Man kan jo også lure på om en husmannssønn hadde denne muligheten, om han da var den som ble født på Storaunet.

Vanleg eller ikkje; spørsmålet er vel om det var slik i akkurat dette tilfellet.

I ein annan tråd for litt sidan var det eit liknande spørsmål. Då viste eg døme på 13-årige "bønder" i MT1701. 

Umyndige kunne godt inngå avtalar (t.d. bygsel); men ikkje på eiga hand.

Bakgrunn hadde ein del å seie. Men det hjalp også kven du var og kva evner du hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Ivar og Else.

Det er ting som peker mot at Arnt Anderssen giftet seg med enka på Øyangen, og da kan han jo ha vært 20 år da han giftet seg, men jeg heller mot at han trolig var eldre.

Uansett kan alder ved død være en usikker kilde. Jeg får lete etter kandidater som er født omkr 1694.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider