Gå til innhold
Arkivverket

Husmannskontrakt, Furuset, 1840

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Her er en tekst jeg mangler noen ord på. Flott om noen har noen forslag 🙂

Her er teksten:

01          Huusmandscontract. Undertegnede Tron Hansen gjør herved vitterligt at være med

02          min Huusmand, Ole Michelsen, forenet om, at jeg har overladt til bemeldte

03          Huusmand et Stk: Jord til brug paa hvilket jeg meddeler ham følgende Brugs-

04          contract: 1. Overladet Ole Michelsen med Kone, Karen Haagensdatter et stykke Jord-

05          vei bestaaende af den(?) fremmæste Deel i den saakaldte Sognedalen, saaledes som dette

06          efter Skillemærker M(?) er afholdt, tilligemed en Braate, kaldet Sten-

07          vasdalsbraaten. 2. Denne Jordvei tages ibrug og Besiddest(?) fra dette Aars Begyndelse, 1840,

08          imod at han betaler i aarlig Brugsafgivt 5 Scd – fem Scdlr - , hvilke erlægges hvert Aars

09          Udgang til Gaardens Bruger. 3. Pladsens Huse er Huusmanden Eier af, derfor selv haver at

10          sørge for (?) Vedligehold (?). 4. Fri Havn til de Kreature som paa Pladsen

11          kan fødes skal han nyde og efter Udviisning at hugge sin fornødne Brændeveed samt

12          Gjærdefang tilligemed Jordtag til Gjødselens Opblanding og tages paa Udmarken. 5. Intet

13          af Pladsens avlede Foder tillades Huusmanden at afhænde eller udføre af Pladsen. 6. De

14          Saue som Huusmanden kan føde paa Pladsen, skal nyde for(?) Havn paa Træder saalænge

15          mine ogsaa gaar paa Samme. 7. Ingen Inderster eller parløse Personer tillades ham

16          at indtage eller herbærge uden sin Værts Tilladelse. 8. Saalænge Husmanden med Kone

17          (?) opfyldes overmeldte Betingelser, da skal han nyde og bruge Pladsen sin Levetid,

18          men i andet Fald at have sin Brugsret forsaavidt  efter Lovlig Udsigelse. Furuset den

19          21de Marts 1840.   Tron Hansen holt i Pen. Vedtaget af mig til Opfyldelse Ole Michelsen holdt i Pen.

20          Til Vitterlighed P. Olsen. Christopher Hansen Furuset. h.i.Pen.

Her er originalteksten (midt på høyre siden):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707310474

På forhånd takk,

mvh

Marius

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipper, limer og justerer:

05          vei bestaaende af den fremmeste Deel i den saakaldte Sognedalen, saaledes som dette

06          efter Skillemærker ved Modtagelsen er afdeelt, tilligemed en Braate, kaldet Sten-

07          vasdalsbraaten. 2. Denne Jordvei tages i brug og Besiddelse fra dette Aars Begyndelse, 1840,

10          sørge for sammes Vedligeholdelse. 4. ....

14          Saue som Huusmanden kan føde paa Pladsen, skal nyde fri(?) Havnpaa Træder saalænge

17          nøiagtig opfylder overmeldte ...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer:

14          Saue som Huusmanden kan føde paa Pladsen, skal nyde fri Havn paa Trædet saalænge
15          mine egne gaar paa Samme.
17          nøiagtig opfylder ovenmeldte Betingelser, da skal han nyde og bruge
18          men i andet Fald at have sin Brugsret forbrudt efter Lovlig

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
På 18.11.2019 den 23.02, Marius Holm Enerud skrev:

15          mine ogsaa gaar paa Samme. 7. Ingen Inderster eller parløse Personer tillades ham

Skal vel vera "pasløse Personer"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider