Gå til innhold
Arkivverket

Anders Engebretsen født ca 1739 i Ringebu

Marcus Lindgren
 Del

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har funnet ut mer/eller kanskje vet hvem som EGENTLIG var far til denne mystiske Anders I/Engebregtsen Egentlig var? Han var født ca 1739, (i Gudbrandsdalen) gift med Beret Iversdatter og bosatt på Bringsrud i Ringebu. Sett andre steder at han sammen med 1 kone som døde forpakter Br. rud før han 2år senere gifter seg på nytt med det som skulle bli min 3tippoldemor. Men, tenker, KAN han ha vert fra Østerdalen, da det ikke er langt fra Ringebu&Venabygd og Ikke Gudbrandsdalen som nevnt? 

Endret av Marcus Lindgren
Etter anmodning av mod. 😉
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38050] Anders Engebretsen Bringsrud i Ringebu og Bodø / Bodin

Av Gjest Lars Wendel, Mars 23, 2006 i Arkiv

Gjest Lars Wendel   

Gjest Lars Wendel
  •  
  •  
  •  
  •  

Hei Anders Engebretsen Bringsrud (født ca 1741, død 1817) var gift 19.10. 1779 med Berthe Iversdatter Svenstad (født 1760, død 1827).Berthes far var Iver Engebretsen Svenstad og hennes mor var Anne Simensdatter Høystad. Anders Engebretsen var muligens innflytter i Ringebu i Oppland.Han var gift første gang med den om lag ni år yngre Sissel Nilsdatter, og de bygslet Bringsrud i Ringebu.Sissel døde 9. november 1777.To år senere giftet Anders seg med Berthe. De emigrerte med tiden fra Ringebu til Bodin (Bodø).Er det noen som vet hvem forfedrene til Anders var?vh Lars

E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hentet fra DIS som ett eksempel 

egg
Skjult navn

Ble registrert: 21 Nov 2004 05:58:16
InnleggSkrevet: 12 Feb 2006 20:11:02    Tittel: Foreldre til Anders Ingbrektson f. ca 1739 reply_mini.gif Svar med Sitat

Etterlyser foreldre til Anders Ingbrektson, født ca 1739 i Gudbrandsdalen, død 1817 på Jensvoll, Bodin, Nordland.
Gift (1) med Sessel Nilsdatter f ca.1750 Ringebu, død 1777 Bringsrud, Ringebu.
Gift (2) 19 okt. 1779 med Beret Ivarsdatter født ca. 1760 Svenestad, Ringebu.

Jeg finner alt om Beret, men ingenting om hvor Anders stammer fra.

Mvh
Svein
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
spacer.gif
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 04:52:03
InnleggSkrevet: 12 Feb 2006 20:42:54    Tittel: Re: Foreldre til Anders Ingbrektson reply_mini.gif Svar med Sitat

Hei Svein,

Vet ikke hvor du har fått dine opplysninger i fra, men fant vielsen deres her : Reg.sentral for historiske data (rhd)

...her er navnet Anders Engebretsen Rolling Eyes så da kan vi søke på dette navnet også, på leit etter hans foreldre Smile
Til Toppen
spacer.gif
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 05:15:37
InnleggSkrevet: 12 Apr 2006 11:15:51    Tittel: Re: Foreldre til Anders Ingbrektson reply_mini.gif Svar med Sitat

Hei

Kanskje du har funnet ut av dette nå, men jeg fant noen opplysninger som kanskje kan være til hejlp for deg.

http://onshus.no/html/wc185/wc185_283.htm

mvh
Randi
Til Toppen
spacer.gif
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg1 dag1 uke2 uker1 måned3 måneder6 måneder1 år 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka Ringebu heim og folk av Halvor Aaby bind 1 side 189 er det opplyst at Anders Engebretsen var frå Grav(Gråv) på Fron(Sør-Fron).

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marcus Lindgren skrev:

Hei! Er det noen som har funnet ut mer/eller kanskje vet hvem som EGENTLIG var far til denne mystiske Anders I/Engebregtsen Egentlig var? Han var født ca 1739, (i Gudbrandsdalen) gift med Beret Iversdatter og bosatt på Bringsrud i Ringebu. Sett andre steder at han sammen med 1 kone som døde forpakter Br. rud før han 2år senere gifter seg på nytt med det som skulle bli min 3tippoldemor. Men, tenker, KAN han ha vert fra Østerdalen, da det ikke er langt fra Ringebu&Venabygd og Ikke Gudbrandsdalen som nevnt? 

Hei

Du bør legge hans ca fødselsår og fødested i tematittelen. 

"Anders Engebretsen IGJEN" forteller lite om hvem du prøver å finne. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vert NOEN Anders (I/E) ngebrigtsen opp igjennom tidene vil jeg tro😉 Skrev vel han skulle vere født ca 1739 i Gudbrandsdalen for det er det jeg ALLTID har funnet. Er selvsagt den Riktige Anders du har funnet i innlegg 7 fra Onshus.👍Tusen takk Igjen, da har han fått ett etternavn og ikke bare (I/e) ngebrigtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du følger rådet i # 6.

Gå til innlegg 1,velg "Endre", så kan du redigere tematittel til noe mer informativt. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Anders sin sønn,Simen Andersen var gift med ei Karen Pedersdatter, er det mulig finne ut om hun var fra Ringebu (distriktet) eller om hun var fra Bodø? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Torbjørn P. Hagen skrev:

I boka Ringebu heim og folk av Halvor Aaby bind 1 side 189 er det opplyst at Anders Engebretsen var frå Grav(Gråv) på Fron(Sør-Fron).

Ok, takker👍Skal gå i anskaffelse av disse Ringebu bøkene tror jeg😉 Er du fra distriktet der du kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Torbjørn P. Hagen skrev:

Ja, eg bur i Venabygden, ikkje langt frå Bringsrud.

Ok, kanskje vi er fjerne slektninger😉 Denne Anders"n er vel min 3tipp oldefar. Og hans sønn Simon som jeg er etterkommer av tror jeg skal vere født i Ringebu, før familien flyttet til Bodø. De var mange søsken så hadde vert rart om ikke skulle hatt Noe slekt igjen i Gudbrandsdalen😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er nok fjerne slektninger, da gjennom andre kona til Anders, Berte Iversdtr. Svendstad. Din forfar Simen(Simon) er fødd i Ringebu 1784(dåp 25/4). Elles er det nok fyste kona til Anders, Sissel Nilsdtr., som er frå Gråv. Anders og Sissel hadde 4 barn: Kari f ca 1771 d 1773, Nils f 1774 d 1775, Kari f 1776 d 1776 og Engebret f 1777 d 1777.

I andre ekteskjap med Berte Iversdtr. Svendstad, hadde Anders 5 barn: Ivar(Iver) f 1780, Anne f 1781, Engebret f 1782 d 1785, Simen f 1784 og Sissel f 1786.

Torbjørn P. Hagen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kommentar ++ til forrige innlegg: Vil det si at det var kone nr. 1 til Anders som kom fra Grav i Fron og ikke han ?

I så fall er spørsmålet: Hvor kom Anders fra og hvem er hans foreldre og søsken ?

Arne Kjetil Andersen

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nok Sissel Nilsdtr. som var frå Gråv. Da Sissel og Anders døper sin sønn Nils den 13/2-1774, var Pål Nilsen Gråv med som fadder. Pål Nilsen var eigar og bruker av Gråv 1785-1799. Foreldra til Sissel og Pål var Nils Pålsson Gråv og Kari Pedersdtr. Spørsmålet om Anders Engebretsen sitt opphav står fortsatt åpent. I 1771 kjøpte Anders nistuen Haugen i  Venabygd, men det vart reist odelskrav så han måtte selge den i 1775. Han byksla deretter Bringsrud, 1775-1788.

Torbjørn P. Hagen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på med ett spørsmål om Grav jeg også. I 1800 på Fron gifter Kari Andersdtr. Grav og Engebret Johannesen Skar seg. Jeg kjenner ikke opphavet til Kari men vet noen om det er slektskap med henne og de folka som nevnes i tilknytning til Grav i debatten her? I folketellinga i 1801 er hun oppgitt å være 22 år, feilaktig oppført som enke med en liten sønn, Johannes og boende under Solbrå som jo var gården Skar lå under, mens ektemannen er tjener på nettopp Grav.. De får senere flere unger, Mari, Gunhild, Jakob, Ole og Lars.

Mvh Anders Bakken

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 9.17, Arne Kjetil Andersen skrev:

Som kommentar ++ til forrige innlegg: Vil det si at det var kone nr. 1 til Anders som kom fra Grav i Fron og ikke han ?

I så fall er spørsmålet: Hvor kom Anders fra og hvem er hans foreldre og søsken ?

Arne Kjetil Andersen

Ja, det lurer jeg også på🤔 Vet det har vert diskutert før i Diverse tilsvarende forum tidligere, men ikke sett noe konkret svar. Derfor tok jeg opp igjen tråden i håp om noen Nå skulle funnet ny informasjon om denne Anders. Kanskje man aldri vil få noe konkret svar på dette?🤷‍♂️Hva med Østerdalen som ligger nært Ringebu/Venabygd geografisk? Engebregt/Engebret høres nå ut som navn som kan komme derfra? 😉 Je bare spør😁 Ser nå etterpå at Torbjørn Hagen i innlegg 16 også skriver at hans opphav tyder å vere ukjent. Østerdalen er forøvrig bare forslag/gjetting fra Mi side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne Karen Pedersdatter som var gift med Anders sin sønn Simon, hvor kom Hun fra? Er det å anta hun kom fra Bodø distriktet siden familien flyttet dit opp fra Ringebu? Er det noen som kan vere så snill hjelpe med det også? 😉 På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marcus Lindgren skrev:

Men denne Karen Pedersdatter som var gift med Anders sin sønn Simon, hvor kom Hun fra? Er det å anta hun kom fra Bodø distriktet siden familien flyttet dit opp fra Ringebu? Er det noen som kan vere så snill hjelpe med det også? 😉 På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 3.39, Marcus Lindgren skrev:

Dette er hentet fra DIS som ett eksempel 

egg
Skjult navn

Ble registrert: 21 Nov 2004 05:58:16
InnleggSkrevet: 12 Feb 2006 20:11:02    Tittel: Foreldre til Anders Ingbrektson f. ca 1739 reply_mini.gif Svar med Sitat

Etterlyser foreldre til Anders Ingbrektson, født ca 1739 i Gudbrandsdalen, død 1817 på Jensvoll, Bodin, Nordland.
Gift (1) med Sessel Nilsdatter f ca.1750 Ringebu, død 1777 Bringsrud, Ringebu.
Gift (2) 19 okt. 1779 med Beret Ivarsdatter født ca. 1760 Svenestad, Ringebu.

Jeg finner alt om Beret, men ingenting om hvor Anders stammer fra.

Mvh
Svein
Til Toppen
spacer.gif
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 04:52:03
InnleggSkrevet: 12 Feb 2006 20:42:54    Tittel: Re: Foreldre til Anders Ingbrektson reply_mini.gif Svar med Sitat

Hei Svein,

Vet ikke hvor du har fått dine opplysninger i fra, men fant vielsen deres her : Reg.sentral for historiske data (rhd)

...her er navnet Anders Engebretsen Rolling Eyes så da kan vi søke på dette navnet også, på leit etter hans foreldre Smile
Til Toppen
spacer.gif
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 05:15:37
InnleggSkrevet: 12 Apr 2006 11:15:51    Tittel: Re: Foreldre til Anders Ingbrektson reply_mini.gif Svar med Sitat

Hei

Kanskje du har funnet ut av dette nå, men jeg fant noen opplysninger som kanskje kan være til hejlp for deg.

http://onshus.no/html/wc185/wc185_283.htm

mvh
Randi
Til Toppen
spacer.gif
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg1 dag1 uke2 uker1 måned3 måneder6 måneder1 år 

Greit med lenke. 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=29317

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ser på innlegg over at har glømt fødselsår på denne Karen Pedersdatter, mener jeg, skal vert ca 1759. Er det ikke "trolig" hun kom fra Bodø&omegn da familien flyttet opp dit? 🤔 På forhånd takk👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Prøver IGJEN: Ved søk på digitalarkivet får jeg opp mange med navn Karen Pedersdatter, men ikke noen som ser/trur kan vere hun jeg ser etter,hvorfor det? F. (ca) 1759 og var gift med Anders's sønn Simon🤔🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider