Gå til innhold
Arkivverket

Tips om emigrantsøk

Rolf Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei eksperter!

Jeg forsøker å finne ut av forfedres reiseruter. Flere var sjøfolk og flere emigrerte, men mange kom tilbake midlertidig, på besøk eller for resten av livet. Og det er disse dataene jeg skulle likt å funnet mer ut av, hvis det finnes data. Det er jo mye data om reiser ut av landet, men inn eller tilbake, finnes det? Hvordan var reglene for nordmenn som kom tilbake? Passkontroll? De ble vel ikke regnet som immigranter?

Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rolf Egil Hansen skrev:

Hei eksperter!

Jeg forsøker å finne ut av forfedres reiseruter. Flere var sjøfolk og flere emigrerte, men mange kom tilbake midlertidig, på besøk eller for resten av livet. Og det er disse dataene jeg skulle likt å funnet mer ut av, hvis det finnes data. Det er jo mye data om reiser ut av landet, men inn eller tilbake, finnes det? Hvordan var reglene for nordmenn som kom tilbake? Passkontroll? De ble vel ikke regnet som immigranter?

Hilsen Rolf

Det finnes vel lite av returlister, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rolf Egil Hansen skrev:

Jeg forsøker å finne ut av forfedres reiseruter. Flere var sjøfolk og flere emigrerte, men mange kom tilbake midlertidig, på besøk eller for resten av livet. Og det er disse dataene jeg skulle likt å funnet mer ut av, hvis det finnes data. Det er jo mye data om reiser ut av landet, men inn eller tilbake, finnes det?

Ancestry har følgende:

U.S., Departing Passenger and Crew Lists, 1914-1966  - listene er mangelfulle, men alltid verdt et forsøk, jeg har selv funnet noen av mine slektninger i disse listene. For å gi et bilde på omfanget så gir et søk på Hansen | Hanson 12700 treff.

UK, Incoming Passenger Lists, 1878-1960  -  dersom de reiste til Skandinavia via UK er det en rimelig mulighet til å finne personer. Lite opplysninger i listene, stort sett navn, alder og reisemål i Skandinavia (havner). Et søk på Hansen | Hanson gir 19000 treff.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider