Gå til innhold
Arkivverket

Skyldsætningsforretning, Sollien, juni 1861

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en skyldsetningsforretning for plassen Sollien i Ullensaker i 1861, og trenger nå litt hjelp med noen ord jeg ikke greier å tyde.

Her er min tekst:

01          No 40 Skyldsetning. Aar 1861 den 19de Juni var vi 4 af Fogden opnævnte Lag-

02           rettes og Skjønsmænd tilstede paa Pladsen Sollien under Gaarden

03           Aas for ifølge Forlangende af Johannes Olsen som Kjøber at dele og udskifte over-

04           nævnte Pladsens Løkke med underhørende Skovstykke . Sælgeren Christopher Christensen

05           saavelsom Kjøberen Johannes Olsen var tilstede og paaviste Eiendommen, der fin-

06           des at være af Bruget Mat. gl. 45, nyt 82, Lnr 161g, Aas i Ullensaker, af Skyld

07           14 (?) gl. 393/640 L[tegnet for pund] Tunge. Efterat have befaret Eiendommen og efter bedste Skjøn og

08           Granskning, bestemte vi os til følgende Dele: 1. Kjøberen tildeles af Løkkens nordre

09           Ende, den begrændses mod Væst af Randby’s Udmark, mod Nord og Øst til Christian

10           Larsen Aas’ Udmark, mod Syd til Selgerens Eiendom efter ned(?) St(?) samt (?) i Løkkens Gjerde.

11           Af den Bruget tilhørende Skov tildeles Kjøberen paa den østre Kant og begrændses mod Nord af Fladbys Ud-

12           mark, mod Syd til Torger Gulbrandsen og Syd til Ole Gulbrandsen Aas’s Udmark, mod Væst til Sælgerens Skov

13           (?) ned(?) (?) og og mærkede Træer. Felleskab i Jord og Skov findes ikke. Matrikulskylden bliver at

14           dele lige mellem Kjøber og Sælger ifølge Kjøbekontrakt af 25de Mai d.A. mod 7 – syv – Skill. (?) Vi-

15           dere vides ikke at fo(?), og Kjøber og Sælger vare tilstede og var tilfredse med den foretagne Deling, og

16           Forretningen sluttet og underskrevet. Torger G. Aas. Ole G. Aas. Hans P. Habberstad. Ole H. Onsrud.

Her er originalteksten (starter nederste del på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370617

På forhånd takk!

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gjetting her, og usikker på om det gir meining:

10           Larsen Aas’ Udmark, mod Syd til Selgerens Eiendom efter nedslaaede? Hager? samt Skade i Løkkens Gjerde.

13           efter nedslaaede? Hager? og mærkede Træer. Felleskab i Jord og Skov findes ikke. Matrikulskylden bliver at

15           dere vides ikke at foretage, og Kjøber og Sælger vare tilstede og var tilfredse med den foretagne Deling, og

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Tror nok de nedslåtte muligens er «Stager»?

Dét gir meining!

Kva med "Skade i Løkkens Gjærde" .... ?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Njaa . . . første bokstav synes jeg ser ut som en stor «M» (Jfr «Matrikul . . .» i linje 13) – altså  «Merke»?

Mvh

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Njaa . . . første bokstav synes jeg ser ut som en stor «M» (Jfr «Matrikul . . .» i linje 13) – altså  «Merke»?

Mvh

Jeg er enig med deg pga hvis det var "Skade" så er det liksom en bokstav/strek for mye... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser linje 10 slik:

10           Larsen Aas’ Udmark, mod Syd til Selgerens Eiendom efter nedslaaede Stager samt Skader i Løkkens Gjerde.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg leser linje 10 slik:

10           Larsen Aas’ Udmark, mod Syd til Selgerens Eiendom efter nedslaaede Stager samt Skader i Løkkens Gjerde.

Ja kanskje det er det flertallet mener 🙂 synes fremdeles at bokstaven "d" blir feil..

Dessuten er det vel litt rart å skulle markere en eiendomgrense basert på en skade på et gjerde...?

mvh

Marius

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, stemmer det at det står 2 ganger "Syd" i denne linjen:

12          mark, mod Syd til Torger Gulbrandsen og Syd til Ole Gulbrandsen Aas’s Udmark, mod Væst til Sælgerens Skov

Synes det ser litt merkelig ut, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå skal jeg trø varsomt . . . kan det være «Øst»? Med en litt snodig/hastig stor «ø»?

Altså den første forekomsten på linjen.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 25.11.2019 den 18.33, Richard Johan Natvig skrev:

Dét gir meining!

...samt Mærker i Løkkenes Gjerder?

• Liker 1
Lenke til kommentar