Gå til innhold
Arkivverket

Tinglysing om veirett, Bergen 2

Eirik Davidsen
 Del

Recommended Posts

Trur kanskje du må freiste litt sjølv.  Dette er ei nokså grei og regelfast variant av sånn handskrift folk lærte på skulen fram til ca. 1970.

Legg ut det du får til (snakk evt. med ein eldre slektning/kjenning) - så får du sikkert korrigert her det som manglar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43. tgl. Undertegnede eier av villa “Stærlien” grdnr 18 bruksnr. 62 erkjender herigjen-
nem at ha kjøpt bruksrett av interessenterne i den, dels paa 
privat grund og dels paa jernbaneskraaningen, anlagte spaser-
vei “Minde station - Mohrsbroen” paa følgende betingelser: Jeg 
underkaster mig de samme forpligtelser som paahviler veiens eiere ifølge thing-
læst kontrakt med jernbanen. Jeg betaler kr. 100,- ved underskriften av dette doku-
ment. Jeg har intet refusjonskrav at gjøre gjældende likeoverfor interessenterne 
for det tilfælde at jernbanens styre skulde kræve veien fjernet. Jeg forpligter mig 
til at indbetale kr. 100,00 for hver ny vaaning eller fabrikbygning som opfø-
res paa min eller mine ejendomme, saafremt deres beboere eller arbeidere be-
nytter veien eller betale den aarlige kontingent som maatte fastsættes for aars-
bruk av veien. Skulde jeg sælge en parsel av min nuværende eller senere ind-
kjøpte eiendomme, er vedkommende kjøber berettiget til, saafremt de ønsker at
benytte veien at faa kjøpt bruksret i veien for den samme sum og paa

de samme betingelser som nærværende dokument indeholder. Jeg forpligter 

mig til at delta i belysnings- og reparationsutgifter for veien og betaler i dette øie-

med kr 2,00 hvert aar. Saafremt dette beløb ikke strækker til, skal det øvrige forde-

les likt paa alle betalingspliktige brukere av veien. De ovennævnte beløb indbe-

tales til veiens kasserer under eksekutions tvang uten lovmaal og dom 14 dage efter 

at regning er meg tilstillet. Minde 21/9 1918. Som sælger paa interessenternes vegne 

Sigurd Folkedal. Som kjøper Ivar A. Olsen. Valutta mottat 4/11 1918. S. Folkedal.

I “boksen" under "43. tgl:" står:

Stempelmærke Kr. 1,50

Lenke til kommentar
Del på andre sider