Gå til innhold
Arkivverket

Utflyttingsattester


Kristin Johannesen
 Del

Recommended Posts

Hei! En familie som flyttet fra Sverige til Norge i 1866 hadde med seg en flytteattest fra den svenske presten. Ble disse lagt i kirkearkivene i Norge, eller beholdt familien attesten? Og hvis det ble lagt i kirkearkivet, er det er mulig få finne digitaliserte kopier?

 

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

 

(utdrag) 

 

"

Flytteattester og flytteprotokoller

Alle som flyttet, skulle ha med seg en flytteattest fra presten. Disse finner du i Prostens arkiv, som ligger i statsarkivene. Her kan det stå hvor lenge personen hadde bodd et sted, om de hadde barn med seg, hvor de ble konfirmert eller når de gikk sist til alters. Attestene finner du tilbake til slutten av 1600-tallet, men hvor mange attester som finnes for de ulike prestegjeldene, varierer mye. Noen steder kan det finnes tusenvis, mens andre knapt har noen. Fra 1900 begynte lensmennene også å føre flytteprotokoller. "

https://admin.slektogdata.no/nb/hvordan-finne-folk-som-har-flyttet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldefar min reiste frå Norge til Amerika i 1888, og flytteattesten hadde han framleis då han kom heim att. Eg har sett den med mine eigne auge.

 

I tillegg finst innførsla i lista over utflytte i kyrkjeboka. Korleis det fungerte når nokon flytta frå Sverige til Norge veit eg ikkje.

 

Redigert: Kyrkjeboka er ikkje skanna.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da forstår jeg det slik at flytteattestene ikke er digitalisert, men at mange er bevart i statsarkivene. Kanskje de ikke leverte dem fra seg når de utvandret til USA.  Det avhenger kanskje av hva "myndighetene" der de kom, spurte etter.

Endret av Kristin Johannesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse utflyttingsattestene fungerte som en form for pass når de kom over fra Sverige til Nord-Norge. Jeg ser av en annen side her på Arkivverket at kravet om flytteattester internt i Norge falt bort i 1860.

 

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/flytting-innenlands-i-norge

Endret av Kristin Johannesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølve attesten til oldefar min har eg ikkje tilgjengeleg no. Men eg har laga ei avskrift for mange år sidan:

 

1139475254_Utennavn.jpg.5589b4ba17f85e5829930100b944371f.jpg

 

"Kommunicerede" vil seie at han gjekk til nattverd.

 

Det er ikkje skanna utflyttelister frå Fjaler (Ytre Holmedal) for 1888, men desse pleier ikkje å innehalde noko anna enn når og kvar dei reiste. Men ein ser jo også kven dei reiste saman med og/eller kven som reiste samstundes.

 

Ein finn han att i emigrantlistene: https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000680332

 

Redigert: Det ser ut som at "Ø" er blitt "O" på vegen frå DOS til Windows 8. "Husfru" er nok feilskriving for "Hustru", dette skreiv eg då eg var heilt i startgropa når det gjaldt slektsforsking.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svenske prestene registrerte mer info om befolkningen enn de norske. Kirkebøkene i Sverige har notater om bl.a. leseferdighetene til den enkelte. Jeg har sett kopier av noen digitaliserte utflyttingsattester derfra, selv om jeg har ikke funnet den familien jeg leter etter. De kunne skrive en kort vurdering av den som flyttet, leseferdigheter, duelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.