Gå til innhold
Arkivverket

Hva var forbindelsen mellom major Frans (Olsen) Brun (1670-1733) og Rådmann i Trondheim Lorentz Hansen Holst (-1731)?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I 1733 ble liket av major Frans (Olsen) Brun fraktet fra Orkdal til Trondheim, for å nedlegges i rådmann Lorentz Hansen Holsts murte gravsted. https://media.digitalarkivet.no/view/16344/261

Jeg har ikke funnet noen koblinger mellom disse 2 personene, men det kan jo umulig være tilfeldig at Frans ble fraktet hele denne veien for å gravlegges i dette gravstedet?

Når Lorentz Holst gravlegges i 1731, sies det at det er et familiegravsted. https://www.nb.no/items/2f8e2c4b35ec047029e649704f9800e0?page=115&searchText="Lorentz hansen holst"

Er det noen som kjenner til/har noen teorier om dette?

Frans var forøvrig gift med Anne Cathrine Frost, som ble gravlagt i Orkdal 2. aug 1768.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Grethe Flood skrev:

Lorentz Hansen Holst:

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000760050

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 12 (1735-1738), Skifteprotokollside, Side 127b-128a
https://media.digitalarkivet.no/view/25089/131

Takk!

Hvis jeg forstår det riktig, så var enken Cecilie Davidsdatter, som han må ha giftet seg med 21.2.1729 https://www.nb.no/items/efdf65f11c6222f79c629716589dc249?page=21&searchText=holst.

Barn:

1. Mathias Holst, død, etterlater sønnen

1.1 Hans Holst i Dublin. Det sies at hans bror var William Hammond, et annet sted kalles Hans Holst Hans Hammonds brodersønn. 

2 Fredrik Holst, død i Kristiansand, etterlater 2 sønner og 2 døtre, den ene gift med Thomas Olsen Wiborg i Kristiansand, det sies at de var både myndige og umyndige, og at deres stefar var Jens Olsen Wiborg i Kristiansand

2.1 Loretz

2.2 Søren

2.3 Cathrine (gift med Thomas Olsen Wiborg)

2.4 Birgitha

3 Peter Holst, krigsråd og kommissær og nærværende

4 Christian Holst, nærværende

5 Cathrine Sophie Holst, gift med Hans Christian Tyrholm.

Det var bl.a sølv merket (det med navn eller initialer)

L.H Holst C Hansdatter 1696

LHH CHF 1720

Jens Nielsen 1648

JVDL 1713

... med den sal mann og kvinnes navn 1699

Chr Holst 1712

FK(R?)ME FM 1720

K(R?)M SL SJDR (usikker)

I skiftet nevnes en faster (trolig arvingenes faster) Selle/Sille Holst, Abel Margrethe sal Mathias Holstes og Lorentz Mariusen (Marcusen) Holst.

Jeg finner ingenting som knytter ham til Frans Brun, skal lete en gang til

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Frantz sine foreldre:

Ole R Petersen Brun og Maren Pedersdatter Lund

Det skiftet er jeg kjent med, men takk skal du ha. Hvor har de det fra at han het Ole R Brun? (Det er R'en jeg lurer på).

Har du kilde på at han var født ca 1637 i Trondheim, så vil jeg gjerne ha den for jeg trodde det var ukjent når og hvor han ble født. Ole døde 1710 på Lysegård i Fåberg, og skiftet etter ham er også bevart. 

Jeg har fortsatt ikke funnet noen logisk forklaring på hvorfor han ble begravet i Lorentz Hansen Holst sin familiegrav. 

Anne Cathrine Frost skal være datter av Christian Frost, og han drev forretning med Lorentz Hansen Holst. Kan det være en forbindelse der? Men hvorfor er i så fall ikke Anne Cathrine Frost, som ikke giftet seg på nytt, gravlagt sammen med mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Det skiftet er jeg kjent med, men takk skal du ha. Hvor har de det fra at han het Ole R Brun? (Det er R'en jeg lurer på).

Har du kilde på at han var født ca 1637 i Trondheim, så vil jeg gjerne ha den for jeg trodde det var ukjent når og hvor han ble født. Ole døde 1710 på Lysegård i Fåberg, og skiftet etter ham er også bevart. 

R var lurt seg inn. Det er feil. Fødsel er ca utfra hva man vet om han så langt.

Her fra det Kongelige Danske Bibilotek

J.C. L  Lengnick

image.thumb.png.deb8835679e45c9f11c19ade49f9ab33.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi er litt nærmere en løsning. 1 1745 gifter nemlig Hans Jacob Brun seg med Cathrine Holst etter kongelig bevilling. De var beslektet i 2. ledd. https://media.digitalarkivet.no/view/60526/164.

Hans Jacob var sønn av Frans Brun og Anne Cathrine Frost. Da er trolig Anne Cathrine søster til Cathrine Holst sin mor (siden faren er en Holst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det mye Lorentz....

1) Lauritz Hansen Holst + 21/7 1731? Trondmeim, rådmann. (Rettet etternavn da Per Nermo meldte fra at jeg hadde skrevet Brun og ikke Holst).

Gift 25/10 1680 Trondheim? med Katrine Hansdatter Flensborger + 1723?

2a) sønnen Peter Lorentzen Holst (1691-1734) krigskommandør og krigsråd, gift 1719? Rebekka Christiansdatter Frost

(dt. av Christian Frost og Margretha Lorentsdt. Angell).

Peter og Rebekkas barn:

3?) Lorentz Petersen Holst (f.1720? -) gift 1744 med Anna Catharine Frantzdt. Brun (1724- ) 3 barn?  = søskenbarn.

3?) Catharina Petersdt. Holst (1724?-1765) gift 1745 med Hans Jacob Frantzen Brun (1723-1802) tollebetjent, 10 barn. = søskenbarn

Anne Catharine og Rebekka Chr.dt. Frost var søsken, foreldre Christian Lorentzen Frost og Margrethe Lorentzdt. Angell.

2 av Rebekka Frost og Peter Lorentzen Holsts barn ble altså gift med 2 av søsteren Anne Catharine Frost og Frantz Olsen Bruns barn.

Så forbindelsesleddet må vel være søstrene Frost.

Kan gravstedet til Holst være slettet før Anne Catharine Frost døde, siden hun ble gravlagt i Orkdal?

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Kan gravstedet til Holst være slettet før Anne Catharine Frost døde, siden hun ble gravlagt i Orkdal?

Jeg kan ikke tenke meg at graven er borte så tidlig, Lorents Hansen Holt var en meget formuende mann.

Berit, du som har sånn oversikt, for nå har jeg gått meg bort igjen. 

Vincent Bugge Brun sies å være sønn av Frans Brun og Anne Cathrine Frost. Når han gifter seg Lucia Margrethe Angel, står det at hans mor (Anne Cathrine Frost) er søskenbarn med hennes stemor. https://media.digitalarkivet.no/view/16344/172. Hvordan blir dette slektskapet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Grethe Flood skrev:

Går ikke god for disse opplysningene: 

Slekten Stabel - Stabell : ca 1200-1950:

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2015090708005

Mette Schiødt - Lorentz Hansen Holst.jpg

.

Ut fra ovenstående kan det se ut som at  Mette Henriksdatter Schjødt (Schiødt) (c1709-1770) snarere kan ha vært gift slik :

1)  ca. 1730 ? med rådmann i Trondheim, Lorentz Hansen Holst (død 1731) (når var han født ?)  (Lorentz var visstnok tidligere gift med Cathrine Hansdatter Flensborger)

2)  ca. 1734 ? med (skipper ?) Aage Nielsen Finne (Find/Finde) (1703-1736)

3)  19/1-1741 med Christen Christensen Stabell (ca.1715 - ca.1761 Inderøy (1767 Fossum ?)).

Her må det imidlertid (ref. innl. #6 ovenfor) være noe alvorlig feil,

dersom Lorentz Hansen Holst skal ha giftet seg i 1729 med Cecilie Davidsdatter, som skal ha vært hans enke i 1731 ...

Jeg vil være takknemlig for hjelp til å 'rydde opp' her !

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Per Nermo skrev:

For meg ser det ut som at  Mette Henriksdatter Schjødt (Schiødt) (c1709-1770) snarere var gift slik

Det er vel ikke mulig at hun var gift med Lorentz Hansen Holst, i og med at det i skiftet etter ham i 1735 opplyses at enken var Cecilie Davidsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til et forbindelsesledd til:

Lorentz Mortensen Angell var gift 3 ganger.

2. ektesk. med Abel Jespersdt. fikk han datteren Margrethe L.dt. Angell som ble gift med Chr. L. Frost.

3. ektesk. med Margrethe Pedersdt. Falkenberg fikk han datteren Abel Margrethe Ldt. Angell som ble gift med

Mathias Lorentzen Holst, sønn av Lauritz Hansen Holst, og bror av Peter Lorentzen Holst.

Opplysningene er fra Slekten Angell. Jeg har ikke fått  sjekket alle mot kirkebøker og lign.

Bemerkning til # 15:

Ang. Lauritz Hansen Holst så står det at Katrine Flensborger var hans 1. kone og døde 10/9 1723.

Lauritz H. Hansen Holst døde 21/7 1731 ? (K: SlektenAngell)

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det helt klart et slektskap her, synes jeg fortsatt det er utrolig rart at Frans Brun ble fraktet fra Orkdal til Trondheim for å bli lagt i familiegraven til Lorentz Hansen Holst. Med mindre jeg har gått meg helt bort, ser det jo ikke ut til at hverken Frans eller hans kone Anne Cathrine Frost hadde noen direkte familiær tilknytning til Holst familien, før flere år senere da deres barn giftet seg inn i slekten?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Her blir det mye Lorentz....

1) Lauritz Hansen Brun + 21/7 1731? Trondmeim, rådmann.

Gift 25/10 1680 Trondheim? med Katrine Hansdatter Flensborger + 1723?

2a) sønnen Peter Lorentzen Holst (1691-1734) krigskommandør og krigsråd, gift 1719? Rebekka Christiansdatter Frost

(dt. av Christian Frost og Margretha Lorentsdt. Angell).

Peter og Rebekkas barn:

3?) Lorentz Petersen Holst (f.1720? -) gift 1744 med Anna Catharine Frantzdt. Brun (1724- ) 3 barn?  = søskenbarn.

3?) Catharina Petersdt. Holst (1724?-1765) gift 1745 med Hans Jacob Frantzen Brun (1723-1802) tollebetjent, 10 barn. = søskenbarn

.....

.

Skal nr. 1) istedet være Lauritz (Lorentz ?) Hansen Holst ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cecilie Simon skrev:

.....

Vincent Bugge Brun sies å være sønn av Frans Brun og Anne Cathrine Frost. Når han gifter seg Lucia Margrethe Angel, står det at hans mor (Anne Cathrine Frost) er søskenbarn med hennes stemor. https://media.digitalarkivet.no/view/16344/172. Hvordan blir dette slektskapet da ?

.

Såvidt jeg kan ser er Lucie Margrete Angell's mor Anna Elisbaeth Lucia Jacobsdatter Dass (1) en kusine av Lucie M.'s stemor Maren Pedersdatter Angell (2).

Søskenbarnas foreldre, hhv. Jacob Pettersen Dass (1) og Anna Margrethe Pedersdatter Broch (2) er halvsøsken; begge barn av Maren Pedersdatter Falch.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#17.

Nå føles det som om jeg er på gyngede grunn inne i en stor labyrint. Så det er mulig jeg innimellom roter meg bort.

Vincent Bugge Brun var vel kjøpmann i Trondheim, og ikke av militærslekt. Det har vært oppe her før.

Vincent Frantzen? Brun, ikke funnet noen dåp, så han er fremdeles usikker.

Trolovet 22/5 gift 29/5 1744 V. Frue, Trondh. med
Lucie Margrethe  Pedersdt. Angell (1715 - 1767?) datter av

Peter Clausen Angell (ca.1675/77-) sorenskriver Helgeland, sønn av 

Claus Petersen Angell død 1683? kjøpman gift med Alhed Pedersdt. Holte død 1697?, dt. av Peder Johansen Holte +1691? .

Her slutter Claus P. Angells slekt.

Peter C. A.ble 1.gift 1714 med Anna Elisabeth Jacobsdt. Dass (ca. 1675/77- 1724.

Peter C. A. ble 2.1724 gift med Maren Pedersdt. Angell(1691/97).  Datter av

Peter Lorentzen Angell  og hans 1. kone Anne Margrethe Broch. Se OBS under.

Peter Clausens Angells koner:

Anna Elisabeth Jacobsd. Dass var datter av

Jacob Petersen Dass (ca,1649-ca. 1724). Gift ca. 1675? med

Lucie Sørensdatter Ravn.

Peter Don Dass (ca. 1629?-1653)Dundee Skotland? gift ca. 1646? med

Maren Pedersdt. Falch (ca.1629-1709?).

Maren P.dt. Falch ble 2.gift  med

OBS Peder Christopersen Broch +1707? fogd Helgeland. Maren var hans 2. kone. Hans 1. kone var

Ane Margrethe nn og de fikk datteren

OBS Anne Margrethe Pedersdt. Broch (1671-1707?) gift ca. 1690? med

Peter Lorentzen Angell (1666-1725/6?) lagmann i Nordland. Sønn av før nevnte

Lorentz Mortensen Angell og 1. gift 1653? med  Margrete Hansdt. Puls (Pols?) (1631-1670), skifte 21/6 1672, hvor? Datter av

Hans Puls f. Hamburg +1660? Trondheim?

( Da er et barn fra hvert av Lorentz Mortensen Angells 3. ekteskap blandet inn i slektene Brun/Angell/Holst/Dass).

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per.

Takk for at du meldte fra at jeg hadde skrevet feil etternavn. Det kunne skapt mange misforståelser.

Nå har jeg rettet Lorentz Hansen Brun til Lorentz Hansen Holst i innlegget mitt  #16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.