Gå til innhold
Arkivverket

Hva var forbindelsen mellom major Frans (Olsen) Brun (1670-1733) og Rådmann i Trondheim Lorentz Hansen Holst (-1731)?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

10 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Hei Per.

Takk for at du meldte fra at jeg hadde skrevet feil etternavn. Det kunne skapt mange misforståelser.

Nå har jeg rettet Lorentz Hansen Brun til Lorentz Hansen Holst i innlegget mitt  #16.

.

... men det står fremdeles 'Lauritz' ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Per.

Det er ganske seint på kvelden nå eller tidlig på morgenen. Jeg sporet nok litt av pga. at du hadde skrevet Lorentz.

Men det står Lauritz i min kilde, Slekten Angell.

Det skjer vel at Lauritz og Lorentz brukes om hverandre. 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ivar Moe skrev:

Frantz sine foreldre:

Ole Petersen Brun og Maren Pedersdatter Lund

Maren Lund

Skifte i Gudbrandsdalens skifteprotokoller 13. marts 1719 Jordegods : 6 huder, 10 skind. Formue 1.903 rdl.

Gudbrandsdalens Sorenskriverembeter -1731 Nord Gudbrandsdal Skifteprotokoll 3 1690-1719 folio 213b ---------------------------------------------- Anno 1719 d. 13. martij var paa Lysgaard i Faaberg sogen at holde skifte efter den velbaarne Frue Sl. Maren Lund Sl. hr. Oberst Oluf Bruns, som arfues [arves] af sin Sl. søn Capitain Peder Bruns 3 børn, nemblig Oluf Brun, Marrianne Brun som er gift i Københafn og Lisbedt Dorttea, som endschiønt byefoeden i Christiania hr. Jens Krabbe, som Marriannes formynder, tilforne efter hendes Sl. fader (saavel som haufer Oluf Brun i sidt hus) tillige med hendes mand er om skiftet gifuet varsel, møder ingen af demb, den anden søn velædle og velbaarne hr. Major Lorens Brun møder self personlig paa arfue [arve] Tombten, saavel som den 3die søn velædle og velbaarne hr. Major Frans Brun møder og paa arfue [arve], Tombten, den efterladte Frue Troene Sophiæ som Enche af Sl. hr. Liutenant Peder Gram møder og paa arfur [arve] Tombten, den anden datter Sl. Frue Anne Maria Brun, møder hendes efterladte mand velædle hr. Capitain Ambrocius Leffelmand, og hun hafuer [haver] sig efterladt 4 sønner og end datter som hun arfues [arves] af, nemblig Hermand Coucheron, 12 aar gammel, aufledt med hendes forrige afdøde mand Capitain Sl. Andtonis Coucheron, detzligeste med hendes efterladte mand er Oluf Brun Leffelmand 8 aar, Anthones Friderich Leffelmand halffemte aar, Waldemar Leffelmand 2½ aar, Jomfrue Maria Magdalena Leffelmand nie aar, det ligeste er den yngste datter Frue Jannichen Brun med sin Mand velædle hr. Liutenant Christian Blichfeld t her tilsteede paa arfue Tombten. Blef først Indlefueret [indleveret] i Skifte Retten velædle og velb. hr. Majorer Lorens og Frantz Mehsive af følgende indhold: Velædle og velbyrdige højtærede hr. AssessorHermed er vi tiendtlig begieooende det velædle hr. Assessor med det foretagende Skifte og deling efter Vores Sl. Frue Moder herpaa Lysgaard Skyndeligst ville fordt farre, efterdi tieden nu flux tilstunder, at vi ej lenger for hans kongl. Maij. tieneste skyld hafer til at opholdes, og i fald her skulle skee ophold, vil det foraarsage, ej alleene største Ruin for de nu til­stedeuerrende [tilstedeværrende] arfuinger [arvinger], Mens end og for Sl. Peder Bruns u-myndige børn, aldt saa forhaabes at hr. Assessor joe før skee kand, opbyder paa aution Lysgaard self med andet Løssørre som nu kand forrefindes, og huad andet, fra ligende Jordegodtz borttilkommer arfuingerne [arvingerne] at imellemb deelle, om ej selges , og endhuer [enhver] efter sin tilkommende andeel derudi giør udleg, paa det vi endgang hermed kand komme til Endelighed.Naar dette da saaledes Lauligen [lovligen, lovligt] forrettet og Enhuer [enhver] sin til tilkommende arfuelod [arvelod] er tildeelt holder vi velædle hr. Assessor skadesløs for aldt der efter paakommende tiltalle, og der forre venter has teligt skee kand Endskab ?? paa, forblifuende [forblivende] stedte. Lysgaard velædle velbyrdige d. 14. martij 1719 høijærede hr. Assessor

tiensteskyldigste tienere Lorens Brun Frans Brun Efter at den indestaaende fædrene arf efter Skifte af d. 1. Martij 1712 blef udtagen af boen, er den øfrige boe bleuen Registeret og vorderet, hosuerrende [hosværrende] biøgde Lensmanden Peder Tolflefs Rud og tuende [tvende] laugrettes Mend er Tor Smæstad og Asbiørn Rauggaard, sampt Sl. hr. Peder Bruns børns formyndere er tilsteede, Oluf Biørnstad, Arne Dallen, Ellef Skaarstedt og Rasmus Storberge paa egne og samptliges veigne, Erland Øfstedal. Er da boen fremkommen som er registeret vorderet og udi penge andslagen til 579 rd 1 mk 22 skEfter at den Løsse formue er saavit opshrefuen [opskreven] som vi hafuer [haver] og forrefundet blef alle tienstefolchene fremkaldet for skifte Retten og blefuen [bleven] tilspurdt og formanet om demb er beuist [bevist] noget er forglemdt paa gaarden som ej er blefuen [bleven] opshrefuen [opskreven], at di da det udsiger, saasom de vil ved ald gestendige naar paa E?hes og paafordres, saa ingen herued [herved] denne Skifte forretning skal blifue [blive] for u-rettet, det vere sig myndige eller u-myndige, dertil suarede [svarede] samptlige tienste folchene, at demb er iche videre bevist endsom findes opshrefuen [opskreven].Hernest er efter samptlige tilsteedeuerrende [tilstedeværrende] arfuingers [arvingers] begier forbemelte løssøre opbuden til acition og soldt til eftershrefuene [efterskrevne] som følger som skifte brefuet [brevet] uduisser [udviser] og bed rager sig til penge som er auctiuneret og solte boes formue tillige med di 100 rd. rede penge som udi den første registering er andførdt til

600 rd 3 mk 9 sk

Herimod andgifues [andgives] bordtskyldig gield som bedrager sig til penge med skifte forretningen inalles til 256 rd 2 mk 6 sk

Blifuer [bliver] saa igien til skiftet 344 rd 1 mk 3 sk

Deraf kommer paa huer [hver] broder lod med di rede penge 78 rd 2 mk 6/9 sk Item huer [hver] søsters lod med di rede penge 39 rd 1 mk 3/9 skSl. Capitain Peder Bruns børn tilkommer I løssøren og rede penge sin Sl. Faders arfue [arve] lod som er 78 rd 2 mk 6/9 sk, deraf broderen den halfue [halve] deel som er 39 rd 1 mk 3/9 sk og huer [hver] søsters lod er 19 rd. 2 mk 2 1/9 sk.

Ole Brun (far til frantz)

Født ca  1637

Kaptein ved Oplandske infanteriregiment. Bodde 1670 på Øye i Våge. Major 1682. Våpenmerke: Bjelken med tre franske liljer. Kjøpte 1688 Lysgaard ved Lillehammer. Oberst og kommandant i Trondheim 1700.

Ved skifte etter hans bror Jens i 1680, blir han kalt Oluf Brun og er major.

Ivar,

Hvem har stått for denne transkripsjonen (altså av skiftet), og hvor er den gjort tilgjengelig? (URL eller utgivelse)

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I#17 svarte Berit på en av de tingene jeg lurte på, det er Vincent Brun, ikke Vuncent Bugge Brun som gifter seg med Lucia Margrethe Angel. jeg har rettet det i min notater

Jeg tror ikke Vincent er sønn av Franz fordi:

• Ovenstad sier Vincent er sønn av en oberstløytnant, og jeg kan ikke se at Ovenstad har Franz som oberstløytnant. Franz døde vel som major, og det er vel (og her er jeg usikker) en grad lavere enn oberstløytnant?
  • Vincent skal være født 20.10.1718 (slektsbok om Dass), Ovenstad har ca 1719. Den første av Franz sine barn døpt i Orkdal er i 1717, deretter er alle døpt i Orkdal. Hvis han er sønn av Frans er han derfor enten født tidligere enn 1715 (da kirkeboken begynner), glemt innført eller født et annet sted. Det er dog plass til en i mellom døpt 25.6.1717 og 26.1.1721, for disse barna er født tett.
  • I tillegg til de 10 barna som er døpt iht kirkeboken, skal Franz ha hatt sønnene Ole og Christian. Disse har jeg foreløpig ikke primærkilder på, men de opptrer jevnlig i kirkeboken for Orkdal, bl.a som faddere. Vincent nevnes aldri.
  • Det står helt klart i forlovelseserklæringen at Vincents mor er søskenbarn med Lucias stemor. Hvis Vincent er sønn av Franz er Anne Cathrine Frost hans mor. Hun skal være datter av Christian Frost og Margrethe Angel(som er vitne når Vincent gifter seg)  (Foreldreskapet har jeg ikke enda primærkilde på, men det skal være et skifteekstrakt etter Christian Frost i arkivet i Trondheim, og jeg går ut fra at denne forbindelsen er riktig). Anne Cathrine er Vincents mor og hvis kirkeboken er riktig i forhold til søskenbarnpåstanden, må enten Christian Frost eller Margrethe Angel være søsken til en av Lucias sinstemors foreldre. Berit (#24) og Per (#23) har stemoren som Maren Pedersdatter Angel. men Margrethe sal frost var vel en Lorentzdatter Angel, ikke en Pedersdatter Angel? Er dette slektskapet enda en gang forskjøvet (altså i 3. og 4.ledd?)

jeg tror ikke Vincent er sønn av Frans Brun og Anne Cathrine frost, men mottar gjerne synspunkter på dette.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#28.   Jeg har nå sjekket fornavnet til Lauritz/Lorentz Hansen Holst.

Jeg sitter nå med skiftet etter Chatrina Hansdatter Hr. rådmann Lorentz Holsts.

Da jeg rangerer skiftet som sikrere enn "Slekten Angell" har jeg nå rettet fornavnet fra Lauritz til Lorentz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#31 slekten Dass.

Nå er det vel ingen som har funnet dåpen til Vincentz Frantzen Brun, så derfor vites det ikke om han het Budde.

Ved forlovelse og vielse i 1744 het han kun " Lieutenant Vincentz/Vincens Brun".

Forlovelse nr. 8  22/5 1744 i Vår Frue krk. Trondheim https://www.digitalarkivet.no/kb20070921670065

Vielse nr. 11  22/5 1744 Vår Frue krk. Trondheim https://www.digitalarkivet.no/kb20070921670117

2. forlovet og gift i Øymark 11/11 1769 og 26/2 1770 med Ingeborg Nilsdt. Hoen, født i Sverige. https://www.digitalarkivet.no/kb20061018030389

Død og begravet 71 år, gammel kaptein Vincentz von Bruun 17-22/9 1789 i Rakkestad, Nr. 130 https://www.digitalarkivet.no/kb20061020020125

Endret av Berit Knudsen
Tar med begravelsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2019 den 9.14, Ivar Moe skrev:

Slettet

Ivar,

Hvem har stått for denne transkripsjonen (altså av skiftet), og hvor er den gjort tilgjengelig? (URL eller utgivelse)

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Berit Knudsen skrev:

#31 slekten Dass.

Nå er det vel ingen som har funnet dåpen til Vincentz Frantzen Brun, så derfor vites det ikke om han het Budde.

Det har du rett i Berit, men det vil vel heller ikke overraske så mange om faren kalte han opp etter den berømte generalen Vincent Budde som også befant seg i Trondhjem på samme tid.

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 12.43, Cecilie Simon skrev:

jeg tror ikke Vincent er sønn av Frans Brun og Anne Cathrine frost, men mottar gjerne synspunkter på dette.

Etter ny sjekking av kildene, trekker jeg tilbake påstanden om at jeg ikke tror at Frans Brun og Anne Cathrine Frost er Vincents foreldre.

I følge Hirsh anfører Anne Cathrine Frost i april 1733 at hun sitter med 10 uforsørgede barn.

Barna er:

·  Ole

·  Christian

·  Margrethe f. 1717. Gravlagt 29.1.1733, altså død før faren.

·  Maren f. 1721

·  Anna Sophia f. 1724

·  Hans Jacob f. 1723,

·  Anne Cathrine f. 1724,

·  Frantz f. 1726, død 1727

·  Frantz f. 1728,

·  Lorents f. 1729,

·  Petter f. 1731

Det er i alle fall sikkert at det mangler et barn på denne listen, og den mest sannsynlige er vel Vincent. Siden han aldri nevnes i Orkdal, kan han kanskje ha vokst opp hos noen andre, f. eks en Peter Lorentz som er navnet på hans førstefødte sønn? Hvis vi ser på navnet til Vincent sine barn er det:

·        Anne Cathrine f. 1744

·        Petter Lorentz f. 1747

·        Abel Margrethe f. 1750

·        Maren Margrethe f. 1753

·        Ellen Margrethe f. 1755

·        Franz Christian f. 1758

Oppkalling er en usikker kilde, men det utelukker i alle fall ikke muligheten for at Vincent er en Franssøn, men kanskje født tidligere enn 1718.

Fortsatt er det en gåte for meg at Frans Brun ble gravlagt i familiegraven til Loretz Hansen Holst. Hans datter Margrethe, som døde en drøy måned før ham, er ført gravlagt i Orkdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2019 den 9.14, Ivar Moe skrev:

Slettet

Ivar,

Det er ytterst problematisk at kildeinformasjon til hjelp for denne debatten plutselig slettes idet en kildereferanse etterspørres. Denne fremgangsmåten kan ikke anbefales, da den gjør nettbasert forskning enda mer vilkårlig enn den trenger å være.

Jeg savner en begrunnelse for hvordan du ikke ønsker å oppgi kilde til den transkriberte tekste du innledningsvis la inn, og jeg savner en begrunnelse for hvorfor du valgte å slette den samme.

Sletting av publiserte kilder, minner om en krysning av bokbrenning og Snapchat. Er det virkelig dit vi skal?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Fortsatt er det en gåte for meg at Frans Brun ble gravlagt i familiegraven til Loretz Hansen Holst. Hans datter Margrethe, som døde en drøy måned før ham, er ført gravlagt i Orkdal.

Det var veldig merkelig. Spesielt med så kort tid mellom dødsfallene. Er det utelukket at det kan være en praktisk årsak? Ble denne familiegraven benyttet av etterslekten ?

En annen ting. Hvor passer kaptein Christian Ulrik Brun - Karen Klein , med en sønn løitnant Wincents Brun inn i denne etterslekta?  De oppholdt seg vel for det meste i Skogn. Eller er det en annen Brun familie ?

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎11‎.‎2019 den 2.34, Berit Knudsen skrev:

#17.

Nå føles det som om jeg er på gyngede grunn inne i en stor labyrint. Så det er mulig jeg innimellom roter meg bort.

Vincent Bugge Brun var vel kjøpmann i Trondheim, og ikke av militærslekt. Det har vært oppe her før.

Vincent Frantzen? Brun, ikke funnet noen dåp, så han er fremdeles usikker.

Trolovet 22/5 gift 29/5 1744 V. Frue, Trondh. med
Lucie Margrethe  Pedersdt. Angell (1715 - 1767?) datter av

Peter Clausen Angell (ca.1675/77-) sorenskriver Helgeland, sønn av 

Claus Petersen Angell død 1683? kjøpman gift med Alhed Pedersdt. Holte død 1697?, dt. av Peder Johansen Holte +1691? .

Her slutter Claus P. Angells slekt.

.....

.

Den Vincents Budde Brun (c1715-1771) som var kjøpmann (1751) i Trondheim (og senere bytjener (1768) (lensmann 1769 ?) i Kristiansund var såvidt jeg vet

ikke samme mann som den Vincents (Budde ?) (Frantzen ?) Brun (1718-1789) som ble offiser i Rakkestad og Aremark, Østfold.

Det var vel sistnevnte, offiser Vincents Brun, som var

g. 1) Angell (stedatter av svigermorens kusine) og

g. 2) (i Øymark i Aremark 26 Feb 1770) med Ingeborg Nielsen Hoen fra Töcksmark, Sverige.

Kjøpmann Vincents Brun ble såvidt jeg vet g. i Vår Frue kirke 3 Aug 1751 med Agnetha Robertsdatter Rennie fra Frei på Nordmøre.

Kan de to stk. Vincents Brun være fettere ?

Siden kjøpmann Vincents Brun skal være sønn av en oberstløytnant (iflg. Ovenstad) (ref. innlegg #30), så kan det være fristende å minne om at

major Frantz Olsens Brun (1671-1733) sin bror Lorentz Olsen Brun (c1666-1732) (g. m. Anna Marie Resen) visstnok var oberstløytnant.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. evt. skifte etter Frantz O. Brun:

Anna Catharina Frost (mine notater):

"Det er ikke helt sikkert av det var hun som ble gravlagt 2/8 1768, men veldig sannsynlig. I kirkeboka står det bare: Tirsdag ... som var 2/8 ble fru Bruun begraven. Det var alt som sto der.

Se under Frantz om hennes pensjon etter han.
8/12 1761 søkte hun om 50 rdl. årlig i pensjon av krigshospitalkassen og sier der at hun ikke før har søkt kongen om pensjon. Innvilget 22/12 1762.

Anna Catharina satt tilbake med 11? uforsørgede barn da Frantz døde. De 30 rdl. i pensjon (se Frantz) kan ikke ha vært mye å leve av med så mange barn. Hun fikk også lov til å sitte i uskiftet bo. Hun styrte gården i 20 år.
Da hun satt som enke på Hof i 1733 sies det om henne at hun "har oppført sig meget honnet, som hendes Stand kunde være konvenabel, og førte et eksemplarisk Liv og Levned".

Endret av Berit Knudsen
? ved antall barn da jeg er usikker på 11.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Cecilie Simon skrev:

....

Hvis vi ser på navnet til Vincent sine barn er det:

·        Anne Cathrine f. 1744

·        Petter Lorentz f. 1747

·        Abel Margrethe f. 1750

·        Maren Margrethe f. 1753

·        Ellen Margrethe f. 1755

·        Franz Christian f. 1758

.....

.

Såvidt jeg hadde offiser Vincents Brun og Lucie Angell også datteren

·        Anne Elisabeth f. 1746, døpt i Rakkestad 22 Apr 1746, død 1747 (oppkalt etter Lucies mor Anna Elisabeth Lucia Jacobsdatter Dass).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frantz O. Brun var onkel til:

Christian Uldrich Lorentzen Brun gift med Karen Kirstine Klein.

De fikk sønnen Wincentz Henrich Sommerschield Brun f. 1764? Ikke funnet dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ivar Moe skrev:

Det var veldig merkelig. Spesielt med så kort tid mellom dødsfallene. Er det utelukket at det kan være en praktisk årsak? Ble denne familiegraven benyttet av etterslekten ?

En annen ting. Hvor passer kaptein Christian Ulrik Brun - Karen Klein , med en sønn løitnant Wincents Brun inn i denne etterslekta?  De oppholdt seg vel for det meste i Skogn. Eller er det en annen Brun familie ?

Ivar

.

Kaptein Christian Ulrik Brun  (c1721?-1798 Skogn) (g.m. Karen Kirstine Klein (1727-1765))  skal såvidt jeg vet være sønn av

major Frantz Olsen Brun (1671-1733) sin bror, oberstløytnant Lorentz Olsen Brun (c1666-1732) (g. m. Anna Marie Resen).

Christian Ulrik Brun  hadde som nevnt over en sønn Vincents Henrik Sommerschild Brun, f. i Levanger ca.1764.

Det fantes også en kvartermester (1738)  Vincents Brun (c1700-1771) som i 1726 ble g. i Verdal med Cathrine Jacobsdatter Knutzen.

Denne Vincents skal være sønn av kapteinløytnant i Verdal (inntil 1727) Christian Brun (1668 Skien - 1738 Verdal), som muligens kan være en slektning av

far til bl.a. ovennevnte offiser-brødre (maj) Frantz Olsen Brun og (oblt) Lorentz Olsen Brun,

nemlig oberst og kommandant på Munkholmen, Ole Petersen Brun (c1637?-1710).

(Er Christian Brun (f.1668 Skien) f.eks. en sønn eller ev. halvbror av ovennevnte Ole Petersen Brun sin  bror, oberstløytnant i Skien, Jens Petersen Brun (c1636-1679) ?)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Nermo skrev:

Siden kjøpmann Vincents Brun skal være sønn av en oberstløytnant (iflg. Ovenstad) (ref. innlegg #30), så kan det være fristende å minne om at

major Frantz Olsens Brun (1671-1733) sin bror Lorentz Olsen Brun (c1666-1732) (g. m. Anna Marie Resen) visstnok var oberstløytnant.

.

Det er ikke kjøpmann Vincent Brun som er sønn av en en oberstløytnant, det er offiseren. Berit Knudsen har sendt meg en kopi av skiftet etter Lorentz Brun, og der er følgende barn nevnt: Ole, Johan Christopher, Maren, Anne Marie, Maren Helene, Jens Paulus, Christian Ulrik og Hans Jacob. Så jeg er sikker på at Vincent ikke hører hjemme her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Anna Catharina satt tilbake med 11? uforsørgede barn da Frantz døde

Ovenstad har 11 barn, Hirsh har 10. Jeg hadde også en kilde på 10, helt til at jeg så at det var en annen Anne Cathrine i neste søknad :). Hvis det mot formodning er 11, mangler vi en. Kanskje Fredrik Brun, som er fadder i Orkdal 1735?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Per Nermo skrev:

Denne Vincents skal være sønn av kapteinløytnant i Verdal (inntil 1727) Christian Brun (1668 Skien - 1738 Verdal), som muligens kan være en slektning av

far til bl.a. ovennevnte offiser-brødre (maj) Frantz Olsen Brun og (oblt) Lorentz Olsen Brun,

Christian er sønn av Jens Brun, bror av Ole Brun. Christian blir dermed fetter til Frantz og Lorenz.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Per Nermo skrev:

Såvidt jeg hadde offiser Vincents Brun og Lucie Angell også datteren

·        Anne Elisabeth f. 1746, døpt i Rakkestad 22 Apr 1746, død 1747 (oppkalt etter Lucies mor Anna Elisabeth Lucia Jacobsdatter Dass).

Det har du rett i, hun har jeg oversett.

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 43. Per Nermo.

Du skrev " nemlig oberst og kommandant på Munkholmen, Ole Petersen Brun (c1637?-1710)."

Han var aldri kommandant på Munkholmen.

Ole(Oluf) P. Brun var oberst og kommandant i Trondheim 10/4 1700 - 21/2 1707.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.