Gå til innhold
Arkivverket

Hyttebøkenes historie

Ole-Henrik Andersen
 Del

Recommended Posts

1. Hei! Jeg jobber med en bok, om hyttebokas historie. I den sammenheng kom jeg over en artikkel om at riksarkivet Stavanger ba for noen år siden,at folk skulle levere inn hyttebøker, for framtiden. Jeg lurer bare på, om disse bøkene kan være offentlige tilgjengelig? Som jeg har sett, er jo hyttebøkene av svært historisk verdi, og at det vel var en slags "fortidens facebook" Vej4erhnnlig hilsen Ole Henrik Andersen, Sarpsborg. jPS! Jeg er helt ny her inne, og vet ikke hvor jeg kan lete om emnet
Endret av Ole-Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ole-Henrik skrev:
  1. Hei! Jeg jobber med en bok, om hyttebokas historie. I den sammenheng kom jeg over en artikkel om at riksarkivet Stavanger ba for noen år siden,at folk skulle levere inn hyttebøker, for framtiden. Jeg lurer bare på, om disse bøkene kan være offentlige tilgjengelig? Som jeg har sett, er jo hyttebøkene av svært historisk verdi, og at det vel var en slags "fortidens facebook" Vej4erhnnlig hilsen Ole Henrik Andersen, Sarpsborg. jPS! Jeg er helt ny her inne, og vet ikke hvor jeg kan lete om emnet

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle legge ved lenken til en masteroppgave om hyttebøker http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5924/91526767.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Her er fokus hva folk skrev, ikke hvem de var, men det finnes noen fotografier eller transkriberinger av sider som har med underskrifter. Imidlertid later det til at underskrift med bare forbokstaver var i vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

De ti femten hytter jeg har vært i mitt liv har de fleste hatt bøker

De fleste ramser opp vær- temp-hvem er der- hu og hei for en fest - osv.

2 utmerker seg

Harstad Røde Kors hytte ved Musvannet  , var selv medlem i 14 år

Richard Ferdinand H. s hytte i Tømmeråsen , som har vært medlem i 30  år

Bøkene begynte ca 1942

Til å begynne med inneholdt de info om dagens tilstand ,fra 1942  og utover

På 70 tallet kom det veldig mye tegninger i Reodor Felgen stil

bla. katapultutskyting fra utedo , veldig detaljert , også nedslagsfelt

På 80 Tallet kom jeg inn   med poesi

Desverre er hyttebøker og utmerkelser fra Vassdalen raset der jeg var med

kastet på søpla

hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.