Gå til innhold
Arkivverket

Husmannskontrakt, Aasmoen, 12061857

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Her har jeg en Husmannskontrakt der jeg er usikker på en del ord.

Flott om noen kan gi innspill 🙂

Her er hva jeg har så langt:

01          No 14 Huusmandscontract. Undertegnede Amund Olsen Algim gjør herved vitterligt

02            at have med Haagen Olsen indgaaet følgende Huusmandscontract:

03            1. Overlader ham til Brug og Beboelse paa ubestemt Tid min eiende Plads under Gaarden Aas

04            i Ullensaker, Aasmoen kaldet (de saure(?) Jordstykker han allerede i forrige Aar havde(?)

05            ibrug) mod aarlig afgift 5 – fem – Spcd, som han pligter at oparbeide for mig paa min Kost for

06            8 s daglig. 2, det fornødne Gjærdefang til Vedligeholdelse af Pladsens udvendige Gjærder

07            erholder han, uden godtgjørelse i min Skov efter Udviisning, ligesom Havneret

08            til 1 – en – K(?) i min Andel af Gaarden Aas Udmark, saa erholder han ogsaa uden godt-

09            gjørelse et Pr(?) Plaughæst 2 Gange om Aaret, nemlig et Pr om Vaaren og et Pr om Høsten.

10            3. Forruden ovennævnte Arbeidspligte er Huusmanden ogsaa pligtig til at være i mit Arbeide

11            den øvrige Tid af Aaret mod 12 s i Dagløn for de Dage, som overstiger Aftigtens Betaling,

12            dog skal Huusmanden være fri for mit Arbeide mindst een Søgnedag hver Uge. 4. Skulde

13            jeg (?) blive tils(?) selv at ville bruge Pladsen eller fraflytte Gaarden eller ved Døden

14            bortfalde, skal Huusmanden være forpligted til efter lovlig Udsagelse at fraflytte Pladsen

15            (?) paafølgende Lovens Faredag. Algrim den 13de Juni 1857. Amund O. Algrim. Denne

16            Contract vedtages af mig Haagen Olsen Aasmoen. Til Vitterl paa begge (?) Underskrifter

17            Thomas Hansen Aasmoen. Andrea Johnsdatter m.p.P. Thingl. 16 s.

Her er linken til dokumentet (midt på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370312

På forhånd takk! 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

04            i Ullensaker, Aasmoen kaldet (de saure(?) Jordstykker han allerede i forrige Aar havde(?)

05            ibrug)

04            i Ullensaker, Aasmoen kaldet (de samme Jordstykker han allerede i forrige Aar havde

05            ibrug) 

38 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

13            jeg (?) blive tils(?) selv at ville bruge Pladsen eller fraflytte Gaarden eller ved Døden

13            jeg (?) blive tilsinds? selv at ville bruge Pladsen eller fraflytte Gaarden eller ved Døden

36 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

15            (?) paafølgende Lovens Faredag. Algrim den 13de Juni 1857. Amund O. Algrim. Denne

15            næstpaafølgende Lovens Faredag. Algrim den 13de Juni 1857. Amund O. Algrim. Denne

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt videre:

03            1. Overlades ham til Brug og Beboelse paa ubestemt Tid min eiende
05            ibrug) mod aarlig Afgift 5 – fem – Spsd, som han pligter at oparbeide hos mig paa min Kost for

07            erholder han, uden Godtgjørelse i min Skov efter Udviisning, ligesom Havneret
08            til 1 – en – Koe i min Andel af Gaarden Aas Udmark, saa erholder
09            gjørelse et Pr Plaugheste 2 Gange om Aaret, nemlig et Pr om
10            3. Foruden ovennævnte Arbeidspligt er Huusmanden ogsaa pligtig
11            den øvrige Tid af Aaret med 12 s i Dagløn for de Dage, som overstiger Afgiftens Betaling,
13            jeg enten blive tilsinde selv at ville bruge Pladsen eller
14            bortfalde, skal Huusmanden være forpligted til efter lovlig Udsigelse at fraflytte Pladsen
16            Contract vedtages af mig Haagen Olsen Aasmoen. Til Vitterl paa begge Begges Underskrifter

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På linje 4 så ble jeg litt forvirret av den lille streken over "m" - jeg leste den derfor som en "u" (istedet for dobbel "m").

Lenke til kommentar
Del på andre sider