Gå til innhold
Arkivverket

Finsk DNA og sameslekt

Monica Ellevseth
 Del

Recommended Posts

I følge DNA-test jeg har tatt gjennom MyHerrigtage, så er jeg 31% finsk og 15% «annet», som hovedsakelig er sibir/vietnam/inuitt og øst-europa. Jeg vet jeg har samisk slekt, det står både «finn» og «lapp» i folketellinger på slektstreet mitt.

Kan jeg anta at det er den finske og den asiatiske etnisiteten som er mine samiske gener? Jeg er kun 53% skandinavisk ifølge denne testen...

Min tante på min samiske side av slektstre er nesten 80% finsk, resten er asiatisk...Jeg tolker det som at finsk = samisk i mitt tilfellet... Eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samer får mye finsk og noe inuitt og gjerne også annet asiatisk (blant annet) - på MyHeritage.

Det er nå mange samer som har tatt testen, så du burde få treff med noen som har kjente samiske etternavn. Da kan du også sjekke hvilken etnisitet disse har fått "utdelt". Men jeg får vel også henge på at etnisitetsberegningene ikke er til å stole på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "finsk" både på My Heritage og ftdna.com ser ut til å være en "sekkekategori" som rommer både finsk og/eller samisk dna. Men en får en rimelig god pekepinn om sine eventuelle samiske røtter om man i tillegg ser på den asiatiske komponenten (som kanskje noe upresist kan ha benevnelsen "samojed", "vietnam", "sentralasiatisk" etc). I tillegg er det min erfaring av et visst innslag av østeuropeisk eller baltisk dna vitner om et visst kvensk/finsk innslag i slekten. Så svaret til trådstarter kan være: Avhengig av hvor stor den asiatiske delen av dine prøveresultater er, så har du sannsynligvis en større eller mindre andel samiske gener, ev både (!)  samiske og kvenske gener. Som sagt av Arnstein Rønning, så er det faktisk svært mange samer som har tatt test på MH, og det kan være lurt å studere treffene du får med folk med tradisjonelt samiske etternavn (og selvsagt andre!). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.