Gå til innhold
Arkivverket

Manglende side i Ås Ministerialbok nr. I 6, 1841-1853,

Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg mener det en gang i tiden lå en restanseliste tilgjengelig over kjente mangler ved de gamle mikrofilmene. Denne finner jeg ikke igjen i farten, så tilgi meg om jeg maser om et kjent problem nå.

Det er sånn at det mangler en side på mikrofilmen som ligger til grunn for utleggingen av ovennevnte kirkebok her i Digitalarkivet. Det er dåpsbarna nr. 19-27/1846 på pagina 92 og 93 som er hoppet over på filmen (eller eventuelt ved avfotograferingen som ligger til grunn for utleggingen online). Kirkeboken er som sagt utstyrt med paginanummerering, så dette dreier seg om ett oppslag, og da pagina 91 og 94 er tilstede, er det ikke sånn at dette er en mangel i originalprotokollen.

Er det etter hvert mulig å få til en etterfotografering av denne siden? Her er en lenke til oppslaget før det som mangler:

SAO, Ås prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1841-1853, s. 90-91

https://www.digitalarkivet.no/kb20060927050048

På forhånd takk!

Vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Marius Hellerud skrev:

Jeg mener det en gang i tiden lå en restanseliste tilgjengelig over kjente mangler ved de gamle mikrofilmene. Denne finner jeg ikke igjen i farten, så tilgi meg om jeg maser om et kjent problem nå.

Er det etter hvert mulig å få til en etterfotografering av denne siden? Her er en lenke til oppslaget før det som mangler:

SAO, Ås prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1841-1853, s. 90-91

https://www.digitalarkivet.no/kb20060927050048

Følgende oppslag som mangler på mikrofilmen er nå føyd til:

I dette tilfellet kunne vi løse saken over natta, fordi mangelen i sin tid ble fanget opp i forbindelse med indeksering, slik at nye bilder lå på vent. For ordens skyld vil jeg gjøre oppmerksom på at vi vanligvis ikke klarer å løse slike saker så raskt!

Når det gjelder restanseliste tror jeg muligens du tenker på ei liste over kirkebøker på mikrofilm som på et tidspunkt ennå ikke var publiserte.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en service! Tusen takk.

Jeg så listen over mikrofilmede kirkebøket som ikke lå ute på grunn av indekseringsproblemer med videre, men tror ikke det var den jeg tenkte på. Uansett kan jeg huske feil.

God helg!

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Hellerud skrev:

For en service! Tusen takk.

Det skal jo egentlig bare mangle. En forutsetning for at arkiver skal kunne brukes i digital versjon, er at digitaliseringa er komplett. Ellers kan man i ytterste konsekvens trekke konklusjoner på galt grunnlag.

Mangler i paginerte protokoller er ofte enkle å påvise. Mangler i upaginert arkivmateriale, og særlig mangler blant enkeltdokumenter, kan være umulige å påvise uten mulighet til å kontrollere mot det fysiske arkivmaterialet. Derfor er det et ideal at brukerne skal kunne stole på at digitaliseringa er komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.