Gå til innhold
Arkivverket

Vang (Hedmark): Gjertrud Axelsdatter (f. ca. 1720). Hennes opphav?

Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Iflg. Vangsboka g.nr. 178-194, s. 412 fikk Bjørn Gjurdsen fra Dalsfarmen en utenomeksteskapelig datter Kari med Gjertrud Axelsdatter i 1746:

«Bjørn Gjurdsen f. her 1715 d. 1768. g. 1753 m. Marte Amundsd. fra Skattum. f. 1722 d. 1798. Bjørn og Gjertrud Akselsd. har dattera Kari f. 1746. Med Eva Melkersd. fra Solør har Bjørn dattera Antonetta Sofia f. 1751. Marte og Bjørn har barna: Gjurd f. 1754 g.m. Berte Simensd. Jønsberg fra Romedal, bruker Kavlum på Nes og Stav pa Ringsak. Mari g.m. Jon Simensen, senere bruker her. Kari f. 1758 d. 1766. Berte f. i Løten 1760 g. 1798 m. Lars Hansen Hornkvern fra Romedal, bl. a. bruker av Nordre Voll i Romedal. Ola f. 1764 g.m. Inge Johansd. Blæstad, senere på Ner-Slemsrud.»

Kari døpes 1. mai 1746 («Dom. Jubilate»). Dåpsinnførselen ligger gjemt i en noe uoversiktlig kronologisk liste i Ministeralbok nr. 3 (1734-1809), hvor «Biørn Dalfarmen» identifiseres som far til Kari i en egen innførsel: https://www.digitalarkivet.no/kb20070512890610 (høyre side, venstre kolonne):

I 1753 gifter Gjertrud seg i Vang med Ole Sivertsen. Gjertrud og tre døtre som hun og Ole får i Vang (Anne 1753; Birthe 1760; Helvig 1762) dukker senere opp i Drammensregionen, sammen med Gjertruds datter Kari fra forholdet med Bjørn Gjurdsen, samt Karis ektemann Lars Michelsen, som hun gifter seg med i Vang 6. des. 1775. Det samme gjelder Lars og Karis tre døtre født i Vang (Ingeborg 1776; Johanne 1779; Marta 1782). At det faktisk er denne utvidede familien som dukker opp i Drammensregionen fremgår av to skifter fra Drammen byfogd og konfirmasjonsoppføringer fra Bragernes med angitt alder og fødested for døtrene til Kari og Lars. Så selve flytteprosessen og slektskapsrelasjonene mellom disse personene er greit klarlagt

Bakgrunnen til Karis far, Bjørn Gjurdsen på Dalfarmen, er også klarlagt. Som Hedmarksgenealoger sikkert vet, kan hans slektslinjer via diverse kilder trekkes til dels ganske så langt bakover. Men det jeg lurer på, er følgende: Finnes det her på forumet noen Hedmarksgenealoger som sitter inne med kunnskaper som kan bidra til å kaste lys over Gjertrud Axeldsdatters bakgrunn?

Gjertrud begraves i Sande i Vestfold (et lite stykke sør for Drammen) 22. sep. 1776, 55 år og 10 mnd. gammel iflg. innførselen i kirkeboken. Denne aldersangivelsen tilsier at hun er født ca. 1720. For øvrig blir flere av fadderne tll Gjertruds datter Kari oppført med Tronhuus som bosted ved dåpen i 1746 (se lenken til dåpen ovenfor). Og én av forloverne ved vielsen mellom Gjertrud og Ole Sivertsen i 1753 oppgis som «Jacob Tronhuus». Enn så lenge har ikke disse mulige nøklene til Gjertruds bakgrunn bidratt til at jeg har kommet videre, men før jeg slår meg til ro med at det ikke lar seg gjøre å identifisere Gjertruds opphav, vil jeg altså legge saken frem for alle de kompetente slektsgranskerne som er aktive her på forumet.

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
På 7.12.2019 den 14.42, Otto Martin Christensen skrev:

(Anne 1753; Birthe 1760; Helvig 1762

Anne, 1753 - høyre side øverst:

Hedmark fylke, Vang, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 3 (1734-1809), Fødte og døpte 1753, Side 93
https://media.digitalarkivet.no/view/9047/87

Berte, 1760

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010678098

Helvig, 1762

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010679916

Kan ikke se at det er noen Gjertrud Axelsdatter i sjeleregisteret for Vang og Furnes i Vang 1732:

https://media.digitalarkivet.no/view/9049/44140/21

https://media.digitalarkivet.no/view/9049/44140/22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grethe. Jeg har kommet til at Gjertrud Axelsdatter trolig var innflytter, slik den manglende oppføringen i sjeleregisteret fra 1732 også tilsier. Den eneste kjente Axel i Vang/Furnes som Gjertrud eventuelt kunne ha vært datter av, er vel Axel Paulsen på Dobloug, men i dødsskiftet etter Axel fra 1728 er det ikke registrert noen datter med dette navnet. Røttene til svigersønnen Lars Michelsen har jeg for så vidt heller ikke klart å finne ut av. Begge to (både Gjertrud og Lars) legges på is inntil videre. Hvis noen skulle ha gode idéer eller relevant kildemateriale i bakhånd her og nå, tar jeg selvsagt i mot tips på strak arm. Hvis ikke, glir denne emnetråden inn i Arkivverkets digitale minne på ubestemt tid.

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på Gjertrud Axelsdatter de siste dagene. 

Farsnavnet Axel er såpass spesielt at det bør gjøre det mulig å snevre inn søket etter Gjertrud. Jeg har ingen erfaring med sjeleregisteret fra Vang 1732, og jeg vet derfor ikke hvor fullstendig det er. Det faktum at Gjertrud ikke nevnes som arving i skiftet etter Axel Paulsen Doglo (Dobloug) i 1728, utelukker henne som ektefødt barn av denne Axel, men hun kan selvfølgelig være et utenomekteskapelig barn av ham. Jeg har sett litt på fadderne til Gjertrud Axelsdatters barn og sammenholdt dem med fadderne til barna til Axel Doglos ektefødte barn Paul og Guri for å se om det kan ha vært en forbindelse der, men jeg finner ikke igjen de samme navnene. (Dersom Gjertrud var et uektefødt barn, ville hun vel dessuten ha hatt en tettere tilknytning til sin mors familie og eventuelt valgt faddere derfra, slik at faddere fra andre slekter og gårder ikke utelukker henne som en utenomekteskapelig datter av Axel Doglo.)

I tillegg til Paul og Ansten Axelsønner og Guri Axelsdatter, som er Axel Doglos barn og arvinger ifølge skiftet etter ham i 1728, opptrer det en Anne Axelsdatter i kirkebøkene for Vang i 1730-årene. I sjeleregisteret 1732 oppgis henne alder å være 38 år, altså med et beregnet fødselsår 1694. Anne Axelsdatter døde i 1783, og da oppgis hun å være 84 år, altså med et beregnet fødselsår 1699. Anne Axelsdatter bodde på Jevanord-eie, og med sin mann Paul Zakariassen fikk hun barn i 1735, 1739 og 1742. Heller ikke blant fadderne til disse barna finner jeg noen tilknytning til fadderne til Gjertruds barn eller til fadderne som Axel-barna fra Doglo brukte. Denne Anne Axelsdatter Jevanord-eie opptrer også som fadder ved etpar anledninger, men heller ikke da åpenbarer det seg noen tydelige forbindelseslinjer som kan være til hjelp i søket etter Gjertrud Axelsdatter.

Jeg ser at navnet Axel har vært i bruk i Ringsaker og Stange på denne tiden, så hvis Gjertrud var en innflytter, bør det nok søkes der først.

(Selv nedstammer jeg fra Axel Engebretsen Deset i Åmot, født ca 1681. Med ham introduseres navnet Axel på Gjetvoldstu Deset, uten at jeg kan se hvor han som eldstesønn på gården fikk dette navnet fra (- hans mor er så langt ukjent for meg) . Navnet Axel har ikke vært i bruk på andre gårder i Åmot enn på Gjetvoldstu Deset, men der har det til gjengjeld har vært i bruk helt opp til våre dager, til og med etterat en ny slekt overtok som eiere i 1910.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere for Gjertud Axelsdatters uektefødte datter Kari Bjørnsdatter i 1746 var Ole Helgesen, Gunner Tronhuus, Martha Thronhuus, Kari Larsd. og Kirsti Thronhuus.

Det er en viss mulighet for at disse folkene har hatt en tilknytning til barnemoren Gjertrud Axelsdatter, enten slektskapsmessig eller gjennom et tjenesteforhold. (Jeg har ennå til gode å se at barnefarens slekt stiller som faddere for hans uektefødte barn.)

Da Gjertud Axelsdatter giftet seg med Ole Sivertsen i 1753, var forloverne Jacob Tronhuus og Gunner Turesen.

(I sjeleregisteret 1732 for Vang finner vi en Gunder Thuresøn Tronhus-ejer, gift. Forloveren Gunner Turesen er derfor temmelig sikkert den samme som fadderen Gunner Tronhuus i 1746)

Jacob Tronhuus og Marta Tronhuus var blant fadderne da Ole Sjursen/Sivertsen og Gjertrud Axelsdatter døpte sin eldste datter Ane i 1753.

Det kan altså se ut til at Gjertrud Axelsdatter har hatt en forbindelse til folket på Tronhus.

Endret av Tore S. Falch
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til deg, Tore, for at du engasjerer deg i jakten på Gjertrud! Det du skriver om Tronhus i ditt siste innlegg (#5) bygger opp under hypotesen om at det er en form for forbindelse mellom Gjertrud og denne gården. Dette er et spor som det er verdt å førfølge.

For øvrig har også jeg tenkt -- slik du er inne på i innlegg #4 -- at navnet "Gjertrud Axelsdatter" i seg selv er en så pass tydelig markør at det i prinsippet ville være mulig å spore hennes opphav i tilgjengelig kildemateriale, men enn så lenge har det altså ikke dukket opp noen avgjørende kildebelagte indikasjoner på hennes identitet ut fra de søkene jeg selv har gjort (ved hjelp av ulike søketeknikker på Digitalarkivet, i bygdebøker og annet materiale på nb.no, på Familysearch osv.). Men Tronhus-sporet er verdt å forfølge, som sagt.

Hva angår svigersønnen Lars Michelsen, gift med Kari Bjørnsdatter, har han et navn som gjør at han kan plasseres inn i mange slektssammenhenger, men det er ingenting i det kildematerialet jeg har funnet som peker i noen bestemt retning. 

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser nå at du i din trådstart i desember ifjor også var inne på dette Tronhus-sporet. Med enda fler dokumenterte fadder-forbindelser  til Tronhus-folk underbygger jeg denne teorien ytterligere.

Bjørn Gjurdsen Dalfarmen fikk jo to barn utenfor ekteskap - Kari i 1746 og Antonetta Sofia i 1751. Det er ikke umulig at Bjørn har måttet betale bøter for disse leiermålene og at det i tingbøkene fra Hedemarken da vil kunne finnes referater fra rettssak(er) og domsavsigelse(r). Har du/vi flaks, vil det der gis ytterligere opplysninger om de to barnemødrene, herunder Gjertrud Axelsdatter, Ulempen er selvfølgelig at tingbøkene er en vanskelig tilgjengelig kilde; man må som oftest pløye gjennom mange tingboksider før man eventuelt finner det man leter etter.

Endret av Tore S. Falch
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden leiermål ble bøtelagt på denne tiden, gjemmer det seg kanskje noen interessante opplysninger om Gjertrud i tingbøkene. Jeg forsøker å bla meg gjennom relevante årganger når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider