Gå til innhold
Arkivverket

No 23 Huusmandscontract

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Trenger litt assistanse på en tyding av en husmannskontrakt.

Her er det jeg har fått til:

01           No 23 Huusmandscontract. Underskrevne Johan Holt paa Gaarden Holt i Ullensager Præstegjæld og

02           Huusmand Anders Hansen Nordhagen, indgaaer herved følgende Forening

03           om min eiende Plads Nordhagen Brug og Beboelse, samt at være paa den forhen brug(?)

04           Maade Saugmester paa min herværende Flomsaug, og saaledes erholde som før 8

05           skriver otte Skill for hvert Saugskifte(?). (?) er C(?) som følger: 1. Anders Hansen

06           betaler mig i Afgift af Pladsen Nordhagen 4- skriver fire Spdr, som erlægges hvert Aar før Juul.

07           2, Skal bemeldte Anders Hansen Nordhagen og hjemmeværende arbeidsføre Børn, forrette Ar-

08           beidt for, naar det er nødvendig paatrægnes, imod at erholde den for almindelige Huusmands

09           betalning nemlig 8, skriver otte Skill. for en Sommerdag og 6, skriver sex Skill. for en Vinterdag.

10           (3. Post sees af Contract No 13 paa pg 502a og 4de Post af Contract No 17 paa modstaaende Side, dog med Navneforandrin-

11           ger ). Holt den 13de April 1852. Anders Hansen. Johan Holt. Til Vitterlighed Torger Chrstophersen m.p.P. Thinglæsning

12           16 Skill.

Her er originalen (starter på midten av høyre side):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707360509

På forhånd takk for all hjelp 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

03           om min eiende Plads Nordhagen Brug og Beboelse, samt at være paa den forhen brugelige

05           skriver otte Skill for hvert Saugskifte. Ellers er Conditionerne som følger: 1. Anders Hansen

08           beide for, naar det er nødvendig paatrægnes, imod at erholde den for almindelige Huusmands

09           betaling nemlig 8, skriver otte Skill. for en Sommerdag og 6, skriver sex Skill. for en Vinterdag.

11           ger ). Holt den 13de Septbr 1852. Anders Hansen. Johan Holt. Til Vitterlighed Torger Christophersen

12           Søren Christophersen mpP. Thinglæsning 16 Skill.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer:

03           om min eiende Plads Nordhagens Brug og Beboelse, samt at være paa
08           beide her, naar det er nødvendig paatrænges, imod at erholde den

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

04           Maade Saugmester paa min herværende Flomsaug, og saaledes erholde som før 8

05           skriver otte Skill for hvert Saugskifte (..)

Hva er ""Saugskifte"? 

Er det et arbeidsskift på sagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...